19
جمعه, آوریل
جمعه 31 فروردين 1403 Friday 19 April 2024 10 شوال 1445

شیوع کرونا در ایران با بازگشایی مشاغل پُرخطر و رفع محدودیت‌ها بیشتر شده است ـ عکس از آرشیو

ایران

وزارت بهداشت در گزارشی تعداد مبتلایان به ویروس جدید کرونا در ایران را ۲۵ میلیون نفر برآورد کرده است. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران با اعلام این خبر گفته: «باید این احتمال را بدهیم که ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر در ماه‌های آینده به کرونا مبتلا خواهند شد.» همزمان، رئیس سازمان غذا و دارو به وزارت صمت درباره کمبود و افزایش قیمت ماسک هشدار داد.

 حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران شنبه ۲۸ تیر در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد براساس برآوردهای وزارت بهداشت تاکنون ۲۵ میلیون نفر به ویروس جدید کرونا مبتلا شده‌اند. حسن روحانی گفت: «تخمین ما بر این است که تاکنون ۲۵ میلیون ایرانی به این ویروس مبتلا شدند و قریب حدود ۱۴ هزار نفر هم عمرشان را در این مدت از دست داده‌اند. در ۱۵۰ روز گذشته مجموعاً بیش از ۲۰۰هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری بوده‌اند.»

وزارت بهداشت اما تا روز شنبه ۲۹ تیر، تعداد مبتلایان قطعی به کووید۱۹ را ۲۷۱ هزار و ۶۰۶ نفر اعلام کرده است. تعداد قربانیان ویروس کرونا رقمی مشابه و ۱۳ هزار و ۹۷۹ نفر اعلام شده‌ است اما سه‌شنبه شب، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران پیش‌بینی کرد که تعداد جانباختگان کرونا ممکن است به ۳۶ هزار نفر هم برسد.

۳۵ میلیون نفر در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند
حسن روحانی به گزارش پنج ماهه وزارت بهداشت از وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا در ایران اشاره کرده و گفت: «در این گزارش آمده است که ما باید این احتمال را بدهیم که ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر در ماه‌های آینده در معرض ابتلا خواهند بود و تعداد بستری‌هایی که در آینده باید پیش بینی کنیم حدود دو برابر آن مقداری است که در طول ۱۵۰ روز شاهد آن بوده‌ایم.»

روحانی درباره وضعیت استان‌ها گفت: «‌شهر سفید در وضعیت فعلی معنایی ندارد و ما باید فعلا و حداقل تا پایان سال آداب و رسوم مربوط به عروسی و عزاداری را کنار بگذاریم.»

طبق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، مازندران و هرمزگان در وضعیت قرمز و استان‌های تهران، فارس، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، همدان، یزد و خراسان شمالی در وضعیت هشدار قرار دارند.

رئیس جمهوری ایران بدون دادن دستور مشخص، درباره کارگرانی که در معرض ابتلا به کووید۱۹ قرار دارند گفت: ‌«حدود ۱۵ میلیون نفر کارگر، کارفرما و فعال تولیدی که جمعیتی حدود ۵۰ میلیون نفر با خانواده‌هایشان هستند، در اولویت حفاظت هستند.»

این در حالی‌ست که بسیاری از کارگران تاکنون از عدم تامین وسایل بهداشتی و پیشگیری و رعایت نشدن پروتکل‌های کرونا در محیط‌های کارگری خبر داده‌اند.

هشدار سازمان غذا و دارو نسبت به کمبود و گرانی ماسک
در هفته‌های گذشته و پس از اوج‌گیری دوباره شیوع کرونا در ایران، ستاد مقابله با کرونا به اعمال برخی از محدودیت‌ها مجوز داده و استفاده از ماسک را درمکان‌های عمومی اجباری اعلام کرده است. اما به فاصله کمتر از یک‌هفته از اجباری شدن استفاده از ماسک، محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو روز جمعه در نامه‌ای به حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره کمبود ماسک و مواد اولیه و لزوم کاهش قیمت هشدار داد و نوشت: «در هفته‌های اخیر به دلیل «عدم تامین مواد اولیه ماسک‌های پزشکی، چند نرخی بودن این محصولات و عدم ساماندهی مناسب شبکه توزیع» آنها برخی از مراکز درمانی یا مناطق با کمبود ماسک رو به رو شده‌اند.» به گفته شانه‌ساز، نیاز روزانه مراکز درمانی و همچنین حجم مورد نیاز برای دپو که حداقل حدود دو میلیون عدد در روز برآورد شده، دست کم در مناطقی از ایران و برخی از مراکز تامین نشده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت اما روز شنبه در اطلاعیه‌ای کمبود تولید و مشکل تامین ماسک مورد نیاز مردم و کادر درمانی را رد کرده و اعلام کرده: «۱۸ میلیون عدد ماسک در انبارها دپو شده‌اند که باید تحویل گرفته‌ شده و توزیع شوند.»

ایران از سوی دیگر در آستانه ماه محرم قرار دارد اما هنوز درباره رعایت محدودیت‌های مرتبط با شیوع کرونا در این ماه توافق نظری وجود ندارد. حسن روحانی، روز جمعه از عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور خواست دستورالعمل های مرتبط با ماه محرم را برای تصویب در ستاد ملی مبارزه با کرونا آماده و ارائه کند.

روح‌الله حریزاوی، معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی ۱۷ تیر گفته بود در ماه محرم و صفر ‌هیچ‌کدام از برنامه‌های مذهبی مرسوم حذف نخواهد شد و هیچ هیاتی نباید تعطیل شود.

برخی از ایرانیان هر سال برای عزاداری محرم به عراق سفر می‌کردند. به نوشته خبرگزاری فارس اما استاندار کربلا از هم‌اکنون و در آستانه روز عرفه و عید قربان از عدم پذیرش زائران داخلی و خارجی به کربلا خبر داده و حضور در اماکن مذهبی کربلا را ممنوع اعلام کرده است.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید