29
جمعه, مارس
جمعه 10 فروردين 1403 Friday 29 March 2024 19 رمضان 1445

آخوندهای حکومتی، به دستور رهبران رژیم، از توافق استثماری با چین دفاع کرده آن را منطبق با اسلام دانستند

ایران

حکومت اسلامی ایران، برای خنثی کردن اعتراض های مردمی نسبت به امضای قراردادی با چین، که ایران را عملا به مستعمره آن قدرت جهانی مبدل می کند، به آخوندهای حکومتی نیز دستور داده است که در نمازهای جمعه از این توافق جانبداری کرده و آن را مطابق با شرع اسلام جلوه دهند.

 به دنبال این دستور، شماری از امامان جمعه، نیز که تحت نظر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، نزدیک ترین نهاد به علی خامنه ای که نظر رهبری را به مردم دیکته می کنند، روز گذشته (آدینه ) از قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین قویا حمایت کردند.

در این میان، آخوند لطف‌الله دژکام، امام جمعه شیراز، گفته است که در روابط ایران و چین «موضوع خط سیاسی مطرح نیست بلکه پایه اقدامات مبتنی بر دستورات خدا در سوره ممتحنه است».

آخوند دژکام افزود: در این سوره اعلام شده «با کافرانی که با شما نجنگیده‌اند می‌توان رابطه‌ای عادلانه داشت».

روزنامه جمهوری اسلامی در واکنش به سخنان، امام جمعه شیراز، نوشت: مطرح ساختن موضوع سند ۲۵ ساله ایران و چین، رابطه با آمریکا را با استناد به آیه از قرآن کریم، امری ناپسند است.

این روزنامه در ادامه انتقاد خود آورده است: هرچند اظهارنظر درباره این قبیل مسائل، حق همگان است ولی مستند کردن چنین موضوعاتی به قرآن کریم، اقدامی اصولی نیست.

در ادمه نوشته است: بهترین روش درباره سند ۲۵ ساله ایران و چین اینست که صاحبنظران موافق و مخالف، آزادانه و با در نظر گرفتن مصالح کشور، آن را در رسانه‌ها نقد کنند تا مسئولان بتوانند به تصمیم جامعی برسند.

پترولیوم اکونومیست، در گزارشی در این باره نوشت: در این قرارداد امتیازات محرمانه ای به سود چین نوشته شده است که عبارت‌اند از:سرمایه‌گذاری ۲۸۰ میلیارد دلاری چین برای توسعه بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیارد دلاری و برای ارتقاء زیرساخت‌های حمل و نقل و زیرساخت‌های تولیدی ایران

تخفیف‌های کلان برای خرید نفت، در اختیار قرار دادن امتیاز توسعه میدان‌های نفتی ایران به شرکت‌های چینی، استقرار پنج هزار پرسنل امنیتی چین در ایران برای محافظت از پروژه‌ها، و پرداخت‌ها ی صادرات نفت از ایران بر اساس ارزی به جز دلار. دو سوم نقد. یک سوم به شکل کالا و خدمات با این امید که ایران در آینده مرکز کارخانه‌های چینی در خاورمیانه شود.

در قرارداد همکاری‌های جامع ۲۵ساله ایران و چین، به لاوه جزایر ایران از بنادر چابهار و کاسپین نیز به عنوان بنادری نام برده شده که چین می‌تواند در توسعه آنها مشارکت کند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید