25
پنج شنبه, آوریل
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 Thursday 25 April 2024 16 شوال 1445

«بوی حمله به سفارت انگلیس در تهران می‌آید؛ زمینه‌سازی نشریه سپاه»

ایران

سایت «ایران امروز» نزدیک به جریان ملی-مذهبی در ایران به نقل از سایت اصلاح‌طلب «امتداد نیوز» شامگاه شبنه 18 جولای (28 تیر) گزارشی را درباره احتمال حمله به سفارت بریتانیا در تهران را با استناد به خبری که سایت بصیرت وابسته به سپاه پاسداران ایران منتشر کرده بعید نداست.

 در این گزارش آمده، نشریه اخبار و تحلیل‌ها (سایت بصیرت) وابسته به دفتر سیاسی سپاه در شماره روز شنبه خود ذیل عنوان «سفیر مجدداً در پی آشوب است!» مدعی است سفیر انگلیس با راه اندازی یک «گروه واتس آپ» قصد دارد آشوب را به صورت میدانی خودش اداره کند.

این نشریه می نویسد: «طبق خبرهای رسیده، سفارت انگلیس در ایران و شخص سفیر انگلیس در حال سازمان‌دهی تجمعات در تهران و شهرهای اطراف پایتخت است. «راپ مک ایر» جاسوس با سابقه انگلیسی ارتباط خوبی هم با بعضی سلبریتی‌ها دارد و از آن‌ها برای پیشبرد اهداف براندازی و اغتشاشات در کشور استفاده می‌کند! سفیر انگلیس در واتساپ گروهی تشکیل داده و لیدری و هماهنگی تجمعات آینده را شخصاً مدیریت می‌کند.» این نشریه همچنین به دستگیری سفیر انگلیس در ماجرای اعتراض به سقوط هواپیمای اوکراینی نیز اشاره کرده است.

امتداد در واکنش به مطلب درج شده در سایت بصیرت نوشت: «گفتنی است همانطور که باید نگران بحران سازی اجتماعی خارجی باشیم، باید نگران پروژه های برهم زننده داخلی هم بود. درست مثل پروژه حمله به سفارت انگلیس و عربستان که در هر دو هزینه های زیادی بر کشور تحمیل شد. در هر دو واقعه نیز زمینه سازی هایی صورت گرفته که موج جوانان مومن انقلابی بر روی آن سوار شدند و در نهایت هم هیچ کس مسئولیت آن را نپذیرفت.»

امتداد سپس پیش‌بینی کرد که شرایط موجود از چند جهت ویژه و حساس است که می تواند کلید اصلی از حمله احتمالی به سفارت انگلیس بار دیگر آغاز شود و ضمن ذکر شرایط سختی که ایران با ان رو‌به‌رو است از جمله «فشار ترامپ به ایران در ماه‌های پایانی مانده تا انتخاب مجددش»، «حملات سایبری و خرابکارانه اسرائیل در تاسیسات هسته‌ای ایران»، «همصدا شدن جامعه مدنی بر سر یک موضوع نه به اعدام سه جوان» و «بالا رفتن دلار و سکه فضای جامعه و ملتهب شدن مجدد جامعه»، نتیجه‌گیری کرد که «در چنین شرایطی یک اقدام نسنجیده می‌تواند فشارهای موجود را تبدیل به بحران همه جانبه برای کشور کند. از همین جهت است که هوشیاری لازم است تا مانند دفاعات قبل هیچ‌کس مدعی نشود که غافل‌گیری صورت گرفته است.»

حمله به سفار بریتانیا در تهران
حمله به سفارت بریتانیا در تهران در سه‌شنبه 29 نوامبر 2011 (8 آذر 1390) توسط دانشجویان بسیجی صورت گرفت. مهاجمان با ورود به ساختمان سفارت، پرچم بریتانیا را پایین کشیدند و بعضی مدارک را از درون ساختمان سفارتخانه به بیرون پرتاب کردند. در اقدامی مشابه و در حمله به باغ سفارت بریتانیا در منطقه قلهک، 6 کارمند بریتانیایی به گروگان گرفته شدند که پس از چند ساعت و با حضور پلیس دیپلماتیک آزاد شدند.

حمله به نمایندگی‌های پادشاهی سعودی در ایران
شماری از هوادران نظام در ایران در 2 ژانویه 2016 در اعتراض به شهروند سعودی «نمر النمر» به سفارت پادشاهی عربی سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد حمله کردند، وزارت کشور سعودی اعام کرده بود که او در میان 47 نفر دیگر به اتهام اعمال تروریستی اعدام شدند.

تجمع‌کنندگان علیرغم حضور نیروهای انتظامی به ساختمان کنسولگری سعودی در مشهد یورش بردند و مواد آتش‌زا به درون به دورن ساختمان کنسولگری پرتاب کردند.

در تهران نیز از ساعت 22 شب همان روز تجمعی از هواداران نظام در برابر سفارت پادشاهی سعودی انجام شد که تعدادی از تجمع کنندگان وارد ساختمان سفارت شده، دست به تخریب اموال داخل ساختمان زده و بنای داخلی سفارت را به آتش کشیدند.

خبرگزاری‌های نزدیک به دولت جمهوری اسلامی ایران از حمله‌کنندگان با نام «عده‌ای خودسر» یاد کردند.

بعد از حمله به نمایندگی‌های پادشاهی سعودی در ایران مقام‌های کشورهای منطقه و جهان به آن واکنش نشان دادند و این اقدام را محکوم کردند. شورای امنیت سازمان ملل حمله به سفارت سعودی را طی بیانیه‌ای به شدت محکوم کرد.

به دنبال این حمله سعودی و چند کشور دیگر روابط خود را با ایران قطع کردند همچنین شماری از کشورها نیز سفرای خود را از تهران فرا خواندند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید