28
پنج شنبه, مارس
پنجشنبه 9 فروردين 1403 Thursday 28 March 2024 18 رمضان 1445

محمدجواد ظریف وزیرخارجه جمهوری اسلامی

ایران

-یک هفته پس از آنکه جمهوری اسلامی به بشار اسد قول داد سیستم‌های پدافندی سوریه را تقویت می‌کند کاظم جلالی سفیر رژیم ایران در مسکو به روزنامه «کامرسانت» گفت مایلیم برای تقویت ظرفیت‌های پدافندی خود، تسلیحات جدید روسیه را خریداری کنیم!
-جلالی گفته «ما درباره چیز‌هایی که برای تقویت ظرفیت‌های دفاعی خود نیاز داریم، با روسیه مشورت خواهیم کرد... در این زمینه، روسیه اولویت شراکت ما است».
- سفیر جمهوری اسلامی در مسکو با بیان اینکه تهران هم چیز‌هایی برای ارائه به مسکو و پکن دارد، با عرضه‌‌ی وسوسه‌انگیزِ «جمعیت زیاد و جوان» و «منابع معدنی بسیار» افزود: «ایران چیز‌هایی برای ارائه به روسیه و چین دارد. ما کشوری بزرگ با جمعیتی زیاد و تقریبا جوان هستیم، منابع معدنی بسیار و فناوری‌های پیشرفته داریم. اگر ما تشریک مساعی داشته باشیم، می‌توانیم بر فشار آمریکا غلبه کنیم»!
-یک روز قبل از سفر ظریف به مسکو زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی گفت «هیچ کشور خارجی حاضر به امضای قرارداد با ایران نیست»؛ تسنیم نوشته بخشی از مذاکرات در زمینه همکاری‌های اقتصادی و انرژی است!
-خبرگزاری تسنیم می‌نویسد در این سفر پیشرفت پروژه‌های بزرگ مشترک در زمینه‌های انرژی، حمل ‌و نقل و کشاورزی مورد بررسی طرفین قرار خواهد گرفت.

 وزیر خارجه جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۳۱ تیرماه به مسکو رفت. ضمیر کابولوف رئیس اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه می‌گوید محور مذاکرات ظریف با سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه در مورد برجام و سوریه است.

این سی‌امین سفر محمدجواد ظریف به روسیه است. خبرگزاری تسنیم می‌نویسد در این سفر پیشرفت پروژه‌های بزرگ مشترک در زمینه‌های انرژی، حمل ‌و نقل و کشاورزی مورد بررسی طرفین قرار خواهد گرفت.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی در مسکو می‌گوید ظریف حامل پیام حسن روحانی برای ولادیمیر پوتین است. او گفته بخشی از مذاکرات در مورد «برنامه‌های اتمی» است.

جلالی دوشنبه ۳۰ تیر در مصاحبه با روزنامه «کامرسانت» گفت «معتقدم زمان آن است که باشگاهی از کشور‌های تحت تحریم آمریکا ایجاد کنیم. در بین اعضای آن قدرت‌های بسیار بزرگی با اقتصاد‌های پیشرفته مانند روسیه، چین و ایران هستند»!

سفیر جمهوری اسلامی در مسکو با بیان اینکه تهران هم چیز‌هایی برای ارائه به مسکو و پکن دارد، با عرضه‌‌ی وسوسه‌انگیزِ «جمعیت زیاد و جوان» و «منابع معدنی بسیار» افزود: «ما فرصت‌های بزرگی داریم و فقط لازم است که اراده سیاسی نشان دهیم تا این پتانسیل را در مسیر درست، توسعه دهیم. ایران چیز‌هایی برای ارائه به روسیه و چین دارد. ما کشوری بزرگ با جمعیتی زیاد و تقریبا جوان هستیم، منابع معدنی بسیار و فناوری‌های پیشرفته داریم. اگر ما تشریک مساعی داشته باشیم، می‌توانیم بر فشار آمریکا غلبه کنیم».

Zarif 1

جلالی همچنین عنوان کرد که ایران تمایل دارد برای تقویت ظرفیت‌های پدافندی خود، تسلیحات جدید روسیه را خریداری کند.

وی در این‌باره گفت: «ما درباره چیز‌هایی که برای تقویت ظرفیت‌های دفاعی خود نیاز داریم، با روسیه مشورت خواهیم کرد. دولت و ملت روسیه همواره در زمان‌های سخت کنار ما ایستاده‌اند. در این زمینه، روسیه اولویت شراکت ما است… روسیه توانمندی‌های میدانی عظیمی دارد و امیدواریم روابط ما در این حوزه با گذشت زمان تقویت شود».

Zarif 2

جمهوری اسلامی برای تقویت توانمندی دفاعی خود به ویژه در مورد سیستم‌های پدافندی دست نیاز به سوی روس‌ها دراز کرده این درحالیست که یک هفته پیش محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در دمشق با سوریه قراردادی امضا کرد که طی آن پدافند ارتش بشار اسد با سیستم‌های پدافندی ایرانی تقویت شوند!

از سوی دیگر آنطور که رسانه‌های داخلی ایران نوشته‌اند بخشی از مذاکرات ظریف با روسیه مربوط به همکاری‌های اقتصادی به ویژه در بخش انرژی است اما یک روز پیشتر بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی گفت «هیچ کشور خارجی حاضر به امضای قرارداد با ایران نیست»!

ظریف در شرایطی به روسیه سفر کرده که هفته‌هاست انفجار و آتش‌سوزی‌های مشکوک زنجیره‌ای در تأسیسات اتمی و نظامی ایران و همینطور پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها رژیم را به شدت عاصی کرده است. اکنون بحث آلودگی زیست محیطی و خطرات ناشی از تشعشعات رادیواکتیو در نهادهای حکومتی از جمله مجلس شورای اسلامی و سازمان پدافند غیرعامل نیز مطرح است.

Zarif 3

روسیه اصلی‌ترین شریک برنامه‌های اتمی رژیم ایران است و این مسائل امنیتی می‌تواند از موضوعاتی باشد که ظریف در روسیه مطرح خواهد کرد.

دوشنبه‌شب، ۲۰ ژوییه ۲۰۲۰، جنگنده‌های اسرائیلی بار دیگر مواضع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در چند نقطه حوالی دمشق را هدف قرار دادند. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفته بود روس‌ها موقع حمله اسرائیل سیستم‌های پدافندی در سوریه را خاموش نگه می‌دارند. روسیه عملاً چشم خود را به روی حملات اسرائیل به سایت‌های سپاه پاسداران در سوریه بسته است؛ مسئله‌ای که مقامات جمهوری اسلامی ایران دست‌کم تا کنون جرأت نکردند در مورد آن بطور علنی از روسیه انتقاد کنند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید