28
پنج شنبه, مارس
پنجشنبه 9 فروردين 1403 Thursday 28 March 2024 18 رمضان 1445

روزنامه آلمانی دی ولت: نیترات آمونیومی را که در بیروت منفجر شد، ایران برای حزب الله فرستاده بود

ایران

روزنامه آلمانی دی ولت در گزارش مفصلی ارزیابی کرد که عامل اصلی انفجار در بندر بیروت، حکومت ایران بوده است. این روزنامه در توضیح ارزیابی خود نوفت: قاسم سلیمانی، فرمانده هلاک شده سپاه قدس محموله های بزرگ نیترات آمونیوم را پیشتر برای حزب الله، به لبنان فرستاده بود .

 در گزارش های پیشین گفته شده بود که منشا این مواد قابل انفجار، محموله مصادر شده از یک کشتی مشکوک بوده که با حمل نیترات آمونیوم رهسپار موزامبیک بوده است .

روزنامه دی ولت ، با استناد به “منابع اطلاعاتی غربی” که از آنها نام نبرد، نوشت: حکومت ایران عامل ارسال کننده محموله‌ نیترات آمونیوم در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به حزب الله لبنان بوده است.

دی ولت در ادامه توضیح داد : رژیم ایران محموله‌های بزرگی از نیترات آمونیوم که وزن ۳ محموله از آنها ما بین ۶۳۰ الی ۶۷۰ تن بوده با میانگین ارزشی بالغ بر ۳۸۱٫۳۴۰ یورو را از طریق بندر بیروت، فرودگاه لبنان و یا مرز زمینی با سوریه وارد کشور لبنان کرده است .

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشته است: اولین محموله از نیترات آمونیوم به وزن ۲۷۰ تن و با ارزش ۱۷۹,۳۹۹ یورو در ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۳ از ایران به دست حزب الله لبنان رسیده بود.

دی ولت نوشته که در ۲۳ اکتبر همان سال نیز محموله دیگری از نیترات آمونیوم به وزن ۲۷۰ تن و به ارزش ۱۴۰,۶۹۳ یورو به حزب الله لبنان تحویل داده شده بود.

در ادامه این گزارش آمده است که درباره محموله سوم آنچنان که «العربیه.نت» از ترجمه وب‌سایت روزنامه دولت مطلع شده هیچ‌گونه جزئیاتی از قبیل وزن یا ارزش آن منتشر نشده است.

بنا به این گزارش همچنین محموله چهارمی از ماده نیترات آمونیوم به وزن ۹۰ الی ۱۳۰ تن به میانگین قیمت ۶۱,۲۴۸ یورو در ۴ آوریل سال ۲۰۱۴ از ایران به حزب الله تحویل داده شده است.

این روزنامه آلمانی نوشت، “سپاه قدس” شاخه برون مرزی سپاه پاسداران ایران به فرماندهی قاسم سلیمانی که در اوایل ژانویه سال ۲۰۲۰ در حمله پهپاد آمریکایی در اطراف فرودگاه بغداد کشته شده، مسئولیت انتقال این محموله‌های نیترات آمونیوم و تحویل آنها به حزب الله لبنان را برعهده داشته است.

در ادامه این گزارش آمده است که هر چند هنوز مشخص نیست که این محموله‌ها همان نیترات آمونیومی باشد که در بندر بیروت انبار شده انتقال این محموله‌های نیترات آمونیوم از ایران به حزب الله لبنان اما همزمان با ورود کشتی «Rhosus» به بندر بیروت بوده که محموله ۲۷۵۰ تنی از نیترات آمونیوم را از مبدا کشور گرجستان به مقصد یک شرکت ساخت مواد منفجر در کشور آفریقایی موزامبیک حمل می‌کرده اما در بندر بیروت توقیف، مصادره و در انبار شماره ۱۲ بندر بیروت تخلیه شده بود.

دی ولت در ادامه توضیح داد: محموله‌ای که در ۲۳ اکتبر سال ۲۰۱۳ به لبنان انتقال داده شده حامل نیترات آمونیوم بوده که به وسیله کانتینرهای نرم به وسیله هواپیمای سپاه پاسداران ماهان ایران ، از ایران به لبنان انتقال داده شده بود و محمد جعفر القصیر عضو در حزب الله لبنان که از سال ۲۰۱۸ در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است طرف لبنانی دریافت کننده این محموله‌های نیترات آمونیوم ارسالی از ایران بوده که همزمان با محموله نیترات آمونیوم کشتی «Rhosus» وارد بیروت شده است.

محمد جعفر القصیر کسی است که فرماندهی «یگان ۱۰۸» در تشکیلات حزب الله لبنان را بر عهده دارد که از مقر آن در دمشق ماموریت تسهیل انتقال سلاح و فناوری‌های نظامی از ایران به حزب الله لبنان از طریق سوریه را بر عهده دارد و شاید او انتقال دهنده اصلی نیترات آمونیوم از ایران به تونل‌ها و دخمه‌های حزب‌الله در لبنان باشد.

در ادامه نوشته است : محمد جعفر القصیر ملقب به حاج هادی و یکی از برادرانش با نام حسن، داماد حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان است و دیگر برادر او «احمد القصیر» عامل حمله انتحاری ۱۱ نوامبر ۱۹۸۲ به ساختمان فرماندار نظامی اسرائیلی در شهر صور در جنوبی‌ترین مناطق لبنان است که در یکی از مناسبت‌ها از سوی حسن نصرالله «امیر الشهدا» لقب گرفته بود.

یادآور می شود: انفجار بزرگ بندر بیروت که منجر به کشته شدن ۱۸۰ تن، مجروح شدن نزدیک به ۶۰۰۰ نفر و بی‌خانمان شدن نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر شده یکی از خونبار ترین و ویرانگرترین حوادث تاریخ لبنان است که خسارت‌هایی به میزان ۱۰ الی ۱۵ میلیارد دلار به جای گذاشته و کماکان ۳۰ نفر در شمار مفقودان این حادثه هستند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید