26
جمعه, آوریل
جمعه 7 ارديبهشت 1403 Friday 26 April 2024 17 شوال 1445

عادی سازی روابط با امارات، اقتصاد اسرائیل را تا پشت دروازه ایران می برد

ایران

این احتمال هست که قرارداد تاریخی اسرائیل در راستای عادی روابط با امارات متحد عربی، دادوستدهای تجاری کشور یهود را تا پشت دروازهٔ ایران، دشمن بزرگ اسرائیل بکشاند، اما گمان نمی رود به روابط اقتصادی امارات با ایران آسیبی بزند.

 با وجود هزاران ایرانی که در امارات به تجارت مشغول اند، سرمایه گذاران اسرائیل در قلمرو متحد جدید مسلم است که با آنها رویارو خواهند شد؛ انتظار نمی رود تحولات تازه بر روابط اقتصادی امارات و ایران تاثیر بگذارد.

دوبی، امارات متحد عربی، (خبرگزاری فرانسه) –این احتمال هست که قرارداد تاریخی اسرائیل در راستای عادی روابط با امارات متحد عربی، دادوستدهای تجاری کشور یهود را تا پشت دروازهٔ ایران، دشمن بزرگ اسرائیل بکشاند، اما گمان نمی رود به روابط اقتصادی امارات با ایران آسیبی بزند.

همچنین، به گفته کارشناسان، ممکن راه را برای ارتباط مستقیم اقتصادی میان اسرائيل و تُجّار ایرانی مستقر در امارات که از سود این سیاست بهره ور خواهند شد، باز کند.

«سینزیا بیانکو»، از پژوهشگران همکار شورای اروپا در روابط خارجی، گفت هنوز مدتی طول خواهند کشید تا ایرانیانی که در امارات حضور دارند، با اسرائیلی ها رو در رو قرار گیرند.

او گفت، «باید اینجا تاکید کرد که بیشتر ایرانیانی که با جمهوری اسلامی روابط واقعی داشتند اخراج شدند و یا در سالهای اخیر از اینجا رفتند».

بیانکو افزود، «آنها که در دوبی و یا کلا در امارات متحد عربی مانده اند، مردمی بسیار واقع بین و عملگرا هستند که مایل نیستند درگیر هیچ گونه سیاست بشوند. از همین رو، برخی از آنها قرارداد مزبور را فرصت می دادند، نه چالش».

کشور نفت خیز امارات متحد عربی اولین کشور ناحیه خلیج فارس است که با اسرائیل وارد قراردادی می شود که در اوج تشنج با ایران مطرح شد و همسایگانش معتقدند که به بی ثباتی منطقه دامن خواهد زد.

ابوظبی ایران را متهم می کند که از ۱۹۷۱، سه جزیره امارات را تصرف کرده است. امارات در ۲۰۱۶ طی رقابت های میان امارات و عربستان سعودی و جمهوری اسلامی، روابط خود را با ایران که مورد تحریم های سنگین اقتصادی ایالات متحده نیز هست، کاهش داده است.

 Persian Gulf

تصویر: تصاویر ماهواره ای از تنگه هرمز، ایران را در رأس و کشورهای ناحیه خلیج فارس، از جمله امارات را در زیر نشان می دهد. (photo credit: NASA/Public domain)

علیرغم تنش ها، امارات متحد عربی و ایران که با وجود تنگه استراتژیک هرمز در میان دو کشور، ۷۷ کیلومتر (۴۴ مایل) از هم فاصله دارند، روابط دیپلماتیک میان دو کشور را ابقا کرده و پیوندهای اقتصادی حیاتی که بیلیون ها دلار سود برای دو جانب دارد را محافظت کرده اند.

«الن آر. والد» از همکاران ارشد مرکز انرژی جهانی شورای آتلانتیک، گفت «تهران در موقعیتی نیست که روابط اقتصادی خود با هیچ کشوری را از دست بدهد – بویژه با امارات که درست در همسایگی است».

او گفت، «ایران همچنین روابط نزدیکی با کشورهایی مانند چین دارد که با اسرائیل همکاری نزدیک دارند».

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید