19
جمعه, آوریل
جمعه 31 فروردين 1403 Friday 19 April 2024 10 شوال 1445

ایران به جای نیروگاه نطنز تاسیساتی «در دل کوه‌ها» می‌سازد

ایران

در اقدامی که تاییدی بر حجم انبوه خسارات وارده به تاسیسات اتمی نطنز در نتیجه انفجار ماه ژوئیه به شمار می‌رود، ایران روز سه‌شنبه هشتم سپتامبر 2020 اعلام کرد سالن جدیدی «در دل کوه‌ها» در نزدیکی تاسیسات نطنز می‌سازد تا به «تولید سانتریفیوژهای پیشرفته» بپردازد، زیرا که به گفته علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران «سالنی که زدند مربوط به سانتریفیوژهای پیشرفته بود».

 «سالنی که زدند مربوط به سانتریفوژهای پیشرفته بود»
به گزارش صدا و سیمای ایران، علی اکبر صالحی در حاشیه نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: «در دو مرحله کار را جلو می‌بریم؛ در مرحله اولیه کارهای مقدماتی را در تأمین تجهیزات و راه اندازی مقدماتی یکسری سالن‌های تولید سانتریفیوژهای پیشرفته شروع کرده ایم، چرا که سالنی که زدند مربوط به سانتریفیوژهای پیشرفته بود.»

Natanz

انفجار نطنز

او در ادامه افزود: «با توجه به اقدام واقعاً خبیثانه و خرابکارانه‌ای که انجام دادند، تصمیم گرفته شد سالن مدرن تر، وسیع‌تر و فراگیرتری در همه ابعاد در دل کوه همان اطراف نطنز، تأسیس شود وکار هم شروع شده است».

نطنز پایه و اساس غنی‌سازی
نطنز در واقع پایه و اساس برنامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران است و ایران همیشه ادعا کرده که این برنامه را با اهداف صلح‌آمیز انجام می‌دهد، اما نهادهای اطلاعاتی غربی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باور دارند که ایران یک برنامه محرمانه ساخت تسلیحات اتمی داشته که در سال 2003 آن را متوقف کرد. ایران ادعا می‌کند که هیچ‌گاه در پی ساخت تسلیحات اتمی نبوده است.

تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز که بخش اعظم آن زیر زمین است، یکی از معدود تاسیسات اتمی است که ایران به بازرسان آژانس اجازه بازرسی آن را می‌دهد.

در گزارش فصلی آژانس که روز جمعه گذشته منتشر شد آمده مقدار اورانیون غنی‌سازی شده ایران به 2320 کیلو رسیده و این 10 برار مقدار مجاز تعیین شده از سوی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

براساس توافق برجام ایران اجازه ندارد بیش از 203 کیلوگرم اورانیوم ذخیره کند اما ایران پیش از اعلام کرد در واکنش به تحریم‌های آمریکا از تعهدات برجامی خود می‌کاهد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اواخر ماه ژوئیه قطعنامه پیشنهادی بریتانیا، آلمان و فرانسه در محکومیت نقض برجام از سوی ایران و عدم اجازه به بازرسان برای بازرسی دو تاسیسات مشکوک را تصویب کرد. این اولین قطعنامه آژانس علیه ایران در هشت سال گذشته است.

پس از آن آژانس اعلام کرد بازرسانش اجازه بازرسی یکی از این دو مرکز را دریافت کرده‌اند. آژانس بدون نام بردن از این منطقه، افزود که بازرسانش از آنجا نمونه برداری کرده‌اند تا مشخص شود آیا آثار اورانیوم در آنجا وجود دارد یا خیر.

اعتراف به خرابکارنه بودن انفجار نظنز
حدود دو ماه پس از انفجار تاسیسات هسته‌ای نطنز، ایران روز یکشنبه 23 آگوست 2020 اعلام کرد این اتفاق در نتیجه اقدامات خرابکارانه رخ داد.

Natanz 1

به گزارش خبرگزاری ایسنا بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درباره دلایل انفجار تاسیسات هسته‌ای نطنز که بزرگترین مرکز غنی‌سازی اورانیوم ایران است، گفت: «بررسی های امنیتی خرابکارانه بودن این اقدام را تایید می کند و آنچه مسلم است اینکه در نطنز انفجار رخداده است اما در این که این انفجار چگونه صورت گرفته و با چه موادی انجام شده و جزئیات آن چیست؟ را مسئولین امنیتی در وقت مناسب اعلام خواهند کرد.»

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید