19
جمعه, آوریل
جمعه 31 فروردين 1403 Friday 19 April 2024 10 شوال 1445

فدراسیون ایران نه تنها از نوید افکاری و گفته‌هایش حمایت نکرده که مدعی شده است او به جرم «قتل عمد» و مطابق با قوانین جاری جمهوری اسلامی باید محاکمه شود.

ایران

منابع «ایران وایر» خبر داده‌اند که «اتحادیه جهانی کشتی» مذاکرات شفاهی خود را در مورد «نوید افکاری» با فدراسیون کشتی ایران آغاز کرده است و در صورت دست نیافتن به پاسخی قانع کننده از سوی فدراسیون ایران، به صورت علنی و از طریق رسانه‌ها نسبت به حکم دو بار اعدام این کشتی‌گیر شیرازی واکنش نشان خواهد داد.

براساس گزارش‌هایی که به دست «ایران‌وایر» رسیده، فدراسیون ایران در قدم اول این حکم را برگرفته از استقلال قوه قضاییه ایران و خود را مستقل از دستگاه‌های حکومتی اعلام کرده است.

 ***

هفته گذشته، اتحادیه جهانی کشتی و کمیته بین‌المللی المپیک، هم از طریق رسانه‌ها، هم از راه پیام‌های مردمی و هم در شبکه‌های مجازی (به ویژه توییتر) در جریان احکام قضایی برادران افکاری قرار گرفتند. نوید افکاری، کشتی‌گیر شیرازی یک بار به اتهام قتل یک مامور حکومتی در جریان اعتراضات مرداد ۱۳۹۷ در شیراز و یک بار برای شرکت در این اعتراضات، با اتهام «محاربه» در دادگاه انقلاب به مرگ محکوم شد.دو برادر دیگر او، «وحید» و «حبیب» هم به ترتیب به ۵۴ سال و شش ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق و ۲۷ سال و سه ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند. هرچند دستگاه‌‌های قضایی از نخستین روز رسانه‌ای شدن این حکم، به فدراسیون کشتی ایران فشار آوردند تا جلوی واکنش‌ ورزشکاران و مربیان ایرانی را بگیرند اما در خارج از ایران، موجی برای حمایت از او آغاز شد.

«براندون اسلی» قهرمان کشتی آزاد المپیک سیدنی و از مربیان تیم ملی امریکا، «فرانک اشتبلر» دارنده سه نشان طلای کشتی فرنگی جهان از آلمان، «دیوی کربی» رییس کمیته علمی اتحادیه جهانی کشتی و «سالی رابرتز» مدیرعامل‌ موسسه‌ای به نام «مثل یک دختر کشتی بگیر» (Wrestle Like A Girl) در امریکا، از جمله این شخصیت‌ها بودند.

موجی که به راه افتاد، با واکنش یک نهاد غیردولتی بین‌المللی دیگر همراه شد؛ «اتحادیه جهانی ورزشکاران».

این اتحادیه با نام اختصاری «WPA» و با صدور یک بیانیه «حقوق بشری» در سال ۲۰۱۷، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. در سطور این بیانیه دلایل آغاز به کار این انجمن دیده می‌شود. در بخشی از این بیانیه تاکید شده است که از این پس تلاش می‌کند معیارهایی را برای سازمان‌ها و فدراسیون‌های ورزشی بین‌المللی تعیین کند تا آن‌ها به تعهدات خود در مورد حمایت، احترام و تضمین حقوق اساسی انسانی ورزشکاران در سراسر جهان پایبند باشند.

«براندن شاوب»، مدیرعامل و یکی از موسسان این اتحادیه در زمان رونمایی از منشور حقوق ورزشکاران گفته بود: «در کتب قوانین ورزشی فدراسیون‌های جهانی، موارد زیادی از تعهدات سنگین ورزشکاران و باشگاه‌ها یا فدراسیون‌ها به یک‌دیگر به چشم می‌خورد. اما هیچ یک از این قوانین به روشنی حمایتی از حقوق انسانی ورزشکاران نکرده‌اند.»

اتحادیه جهانی ورزشکاران به صورت مستقیم زیر نظر کمیته بین‌المللی المپیک فعالیت می‌کند. هرچند هنوز نتوانسته است خود را به عنوان یک نهاد موازی یا برابر با فدراسیون‌های بین‌المللی معرفی کند اما با حمایت‌هایی که از سوی کمیته بین‌المللی المپیک و شخص «توماس باخ»، رییس کنونی این کمیته داشته، موفق شده است خودش را در مدتی کوتاه به عنوان یک سازمان فعال در زمینه حقوق بشر معرفی کند.

منشور این اتحادیه به حقوق کودکان ورزشکار، حقوق شهروندی ورزشکاران، حق اعتراضات مدنی در جامعه، حق مصونیت ازعکس، امضا و نام ورزشکاران و برخورداری از زندگی خصوصی اشاره کرده است.

حالا همین اتحادیه در بیانیه‌ای رسمی خطاب به جمهوری اسلامی ایران گفته است: «ما به خوبی درک کرده‌ایم که نوید افکاری به ناحق مورد هدف مقامات ایرانی قرار گرفته است. مقامات حکومتی ایران می‌خواهند از یك ورزشكار محبوب و مشهور برای مردم ایران یک مثال بسازند و دیگر شهروندانی که می‌‌خواهند جرات استفاده از حقوق انسانی برای حضور در یک تظاهرات مسالمت آمیز داشته باشند را بترسانند.»

این اتحادیه حکومت ایران را متهم کرده است که از ورزشکاران خود در عرصه‌های مختلف به عنوان «پیاده نظام» استفاده می‌کند. نمونه بارز این دقت در تشبیه به پیاده نظام را می‌توان در رفتار «مهدی ترابی»، بازیکن فصل گذشته «پرسپولیس» دید که پس از گل‌زنی در لیگ برتر، زیر پیراهنی خود را نشان داد که روی آن نوشته بود: «تنها راه نجات کشور، اطاعت از رهبری».

همین‌طور ورزشکارانی مانند «آرش میراسماعیلی» که در رفتاری نمایشی مقابل حریفان اسرائیلی حاضر به رقابت نشدند نیز به بالاترین درجه‌های مالی و مقامی در ورزش ایران رسیده‌اند.

«گیگی آلفورد»، مدیر بخش حقوق بشر این اتحادیه گفته است: «رفتار حکومت ایران در هدف گرفتن مکرر ورزشکاران این کشور برای دنیا ثابت شده است. اما این بار همه ورزشکاران جهان مقابل این رفتار خواهند ایستاد.»

این بیانیه به امضا و تایید ۸۵هزار ورزشکار در ۱۰۰ دفترملی زیرمجموعه اتحادیه جهانی ورزشکاران رسیده است. این اتحادیه جهانی تهدید کرده است که در صورت لغو نشدن حکم اعدام نوید افکاری، ورزشکاران جهان ایران را تحریم خواهند کرد.

با توجه به این‌که تصمیمات این اتحادیه باید زیرنظر کمیته بین‌المللی المپیک باشند، به نظر می‌رسد تصمیم برای تحریم ورزش ایران ابتدا از یک اتحادیه کوچک‌تر آغاز شده و شاید در صورت عدم تغییر این حکم، عالی‌ترین نهادهای ورزشی جهان هم به صورت مستقیم وارد میدان شوند.

اتحادیه جهانی کشتی طی روزهای گذشته به فدراسیون کشتی ایران اعلام کرده که در جریان حکم اعدام یک کشتی‌گیر ایرانی قرار گرفته است که ادعای بی‌گناهی دارد.

فدراسیون ایران نه تنها از نوید افکاری و گفته‌هایش حمایت نکرده که مدعی شده است او به جرم «قتل عمد» و مطابق با قوانین جاری جمهوری اسلامی باید محاکمه شود.

«نناد لالوویچ»، رییس اتحادیه جهانی کشتی، یکی از منتقدان جدی فدراسیون سیاست‌زده کشتی ایران است. او از عدم رویارویی کشتی‌گیران ایرانی با حریفان اسرائیلی بارها به ستوه آمده است؛ مثلا سال ۱۳۹۶ گفته بود: «فکر نمی‌کنم که حتی خود مردم فلسطین هم در جریان این همه از جان گذشتگی کشتی‌گیرهای شما برای خاک‌شان باشند!»

او بارها ایران را به دلیل دخالت سیاست در امور داخلی فدراسیون، به تعلیق تهدید اما تا امروز تلاش کرده است با ایران مدارا کند. حالا سعی کرده است نه به صورت علنی که در قدم اول، با یک بحث درون خانگی از وضعیت نوید افکاری مطلع شود.
قدم بعدی، واکنش اتحادیه جهانی کشتی و درخواست برای آزادی نوید افکاری و برگزاری دادگاهی عادلانه برای وی خواهد بود. هرچند که فدراسیون «علی‌رضا دبیر» هم‌چنان نوید را «قاتل» بخواند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید