19
جمعه, آوریل
جمعه 31 فروردين 1403 Friday 19 April 2024 10 شوال 1445

بیانیه جدید وزارت خارجه آمریکا: برنامه هسته‌ای تهران هنوز تهدیدی برای صلح جهانی است

ایران

وزارت خارجه آمریکا امروز (یکشنبه) با انتشار گزارشی درباره فعالیت هسته ای حکومت ایران بار دیگر تاکید کرد که برنامه هسته‌ای تهران تهدیدی برای صلح بین‌المللی است.

 وزارت امور خارجه ایالات متحده در این گزارش هشدار می‌دهد که ادامه بی‌توجهی تهران به درخواست‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای توضیح بیشتر و عدم دسترسی به سایت‌های هسته‌ای بدون هیچ‌گونه عواقبی برای ایران، ممکن است اعتماد جامعه بین‌المللی به نحوه کار آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را از بین ببرد و مصداقیت کار این نهاد را به خطر بیندازد.

وزارت خارجه ایالات متحده در این گزارش اورده است که توانایی‌های غنی سازی اورانیوم توسط رژیم ایران روز به روز در حال گسترش است و رژیم تهران از آن به عنوان ابزاری برای باج‌گیری هسته‌ای استفاده می‌کند، مفاد قانونی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نقض کرده است.

در ادامه این گزارش نوشته شده است که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ کشورهای غربی با ایران نه تنها موفق به ارائه یک برنامه دائمی برای مقابله با فعالیت‌های هسته‌ای بی‌ثبات کننده رژیم تهران نشد بلکه این رژیم را به ادامه سیاست‌هایش تشویق و آن را خطرناک‌تر کرد.

وزارت خارجه آمریکا نوشت: گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی ماه نوامبر ۲۰۱۹ که در آن از آثار اورانیوم در یک سایت هسته‌ای اعلام نشده خبر داده بود، و آن را نمونه‌ای از ادامه فعالیت مخفیانه رژیم ایران توصیف کرده است.

یادآور می شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش ماه نوامبر ۲۰۱۹ خود درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد ه بود که ذرات اورانیوم را در یک سایت اعلام نشده در ایران پیدا کرده است.

در این گزارش آژانس آمده است که پیش از یافتن آثار اورانیوم توسط بازرسان این نهاد ایران برای از بین بردن آثار اورانیوم به وسیله مواد شیمیایی تلاش کرده بود.

گزارش وزارت خارجه آمریکا افزود، تاریخ و تجربه گذشته رژیم تهران با آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در انکار حقایق، تاخیر در پاسخگویی و فریب بازرسان بار دیگر خود را تکرار می‌کند. تهران از ژوئیه ۲۰۱۹ بارها از همکاری کامل با درخواست‌های آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای برای پاسخ به سوالات مربوط به فعالیت‌های اتمی خود خودداری کرده است.

در این گزارش نوشته شده است: حکومت ایران تنها دو گزینه پیش رو دارد: همکاری فوری و کامل یا تقابل، افزایش فشار و انزوای بیشتر، گزینه سومی برای تهران وجود ندارد.

حکومت ایران طی دهه‌های طولانی در تعامل با بازرسان آژانس بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای خود دارای سابقه‌ای نگران کننده در پنهان کاری و پنهان سازی است و این رفتار نگرانی جامعه جهانی را افزایش داده و اوضاع را خطرناک تر کرده است.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید