01
چهارشنبه, می
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403 Wednesday 1 May 2024 22 شوال 1445

ایران در وضعیت هشدار و قرمز شیوع ویروس کرونا © .

ایران

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران روز یکشنبه گفت: با فوت ۱۹۵ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۲۵ هزار و ۵۸۹ نفر رسید، ۲۶ استان کشور در وضعیت قرمز هستند.

 او درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۶ مهر ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۳۶۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۳۷۷ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۴۶ هزار و ۴۴۸ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۳۷۴ هزار و ۱۷۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۰۵۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون سه میلیون و ۹۳۲ هزار و ۵۷۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

وی گفت: وضعیت شیوع بیماری کووید۱۹ در کشور با رعایت توصیه های بهداشتی و پایبندی مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی و کیفیت رفتارهای اجتماعی مردم ارتباط مستقیم دارد و هر گونه سهل انگاری در رعایت این پروتکل ها و بروز رفتارهای خطر آفرین از طرف مردم موجب افزایش موارد ابتلا، بستری و مرگ می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: طبق گزارش های واصله در هفته های گذشته همچنان شاهد روند کاهشی رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور هستیم به طوری که میزان استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور به ۶۱.۸۵ درصد، میزان استفاده از ماسک در مراکز و اماکن عمومی ۵۵.۳۵ درصد، در وسایل نقلیه عمومی ۵۶.۸۲ درصد، در بین شاغلان اصناف و صنایع ۵۸.۸۶ درصد و در بین کارمندان ادارات و بانکها ۷۸.۱۲ درصد است که در همه این گروهها نسبت به دو هفته پیش کاهش یافته است.

وی گفت: متناسب با تداوم روند کاهشی استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی شاهد روند صعودی نمودار ابتلا و بستری بیماری کووید۱۹ در اغلب استانهای کشور هستیم به طوری که تعداد شهرستانهای با وضعیت قرمز از ۱۰۲ شهرستان به ۱۵۸ شهرستان افزایش یافته است.

لاری گفت: در هفته جاری استان چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد نیز وضعیت قرمز پیدا کردند و استان کردستان وارد وضعیت هشدار شد.

وی تاکید کرد: با توجه به روند کاهشی رعایت پروتکل های بهداشتی در بین مردم و اینکه بیماری کووید۱۹ هنوز هیچ واکسن و داروی مشخصی ندارد انتظار می رود در روزهای آینده با وضعیت سخت تر و دشوارتری مواجه شویم، تنها راه کنترل این اپیدمی رعایت پروتکل های اجتماعی و تداوم همبستگی و وفاق ملی در رعایت اصول بهداشتی است. امیدواریم را رعایت اصول بهداشتی توسط همه مردم هر چه زودتر شاهد قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در کشور باشیم.

خیز مجدد کرونا در آذربایجان‌غربی

جواد آقازاده رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی گفت: پس از موج دوم شیوع ویروس کرونا به ۵۰ درصد از کادر درمان استان مرخصی داده شد ولی این مرخصی با آغاز خیر جدید این بیماری، ناتمام ماند.

او روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همه این افراد به علت شیوع دوباره بیماری کرونا و افزایش قابل توجه تعداد افراد بستری شده، پس از سه روز از آغاز مرخصی به کار بازگشتند.

وی با هشدار نسبت به تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های درگیر کرونا در آذربایجان‌غربی اضافه کرد: رفتار ویروس رابطه مستقیمی با رفتار افراد دارد و هر زمان پروتکل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را رعایت نکردیم، آمار مبتلایان و بستری‌ها افزایش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه سرعت انتشار ویروس در استان بالاست افزود: براساس بررسی‌های انجام یافته پیش بینی می‌شود در روزهای آینده تعداد بیماران بستری در استان افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، تعداد فوتی های ناشی از کرونا در استان، طی ۲۴ ساعت گذشته از هزار نفر فراتر رفته است.

موج سوم کرونا در مازندران

خبرگزاری ایرنا نیز نوشت: بازارهای مازندران این روزها کمترین شباهت را به روزهای سخت کرونایی در ۶ ماه گذشته دارد. تردد شهروندان در این اماکن با کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه است. در بسیاری از فروشگاه‌ها مشتریان و حتی متصدیان کمتر تمایلی به استفاده از ماسک دارند. آن دسته از افرادی که ماسک استفاده می‌کنند، بیشتر حالت تزئینی دارد و تنها چانه‌اشان را می پوشاند.

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا از وضعیت بازار شهر ساری حاکی است که در بازارهای اصلی این شهر تردد بدون ماسک برای بسیاری از شهروندان عادی شده است. در داخل پاساژها و مغازه ها هم هیچ نظارتی وجود ندارد و متصدیان فروشگاه ها تنها با چسباندن تصویری از چهره پوشانده شده با ماسک بر روی درب ورودی و نوشتن " ورود بدون ماسک ممنوع " وظیفه اشان را فیصله یافته تلقی می کنند و کاری با مشتریان بدون ماسک که وارد فروشگاه و محل کسب و کارشان می شوند ، ندارند.

تعطیلی مراکز عمومی، دانشگاه‌ها و مدارس قزوین به مدت دو هفته

منوچهر حبیبی، جانشین ستاد پیشگیری از کرونا استان قزوین گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر شد حداقل به مدت دوهفته دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه علمیه، مراکز فنی و حرفه‌ای، باشگاه‌های ورزشی، سینماها و کافی‌شاپ‌ها و شهربازی‌ها تعطیل شود، این تصمیم به صورت کتبی به وزارت کشور و وزارت بهداشت ابلاغ شده است که در صورت تایید اجرایی می‌شود.

حبیبی روز یکشنبه در ستادپیشگیری و مقابله با کرونا افزود: در 24 ساعت گذشته بیش از 70 نفر در استان قزوین به دلیل ابتلا به بیماری کویید19 بستری شده‌اند که این آمار از روز نخست شروع بیماری کرونا تاکنون بی سابقه بوده است.

وی افزود: همچنین تعداد فوتی‌های استان قزوین نسبت به اسفند و فروردین که زمان اوج ویروس کرونا در کشور بوده بازگشته که این زنگ خطر جدی برای مردم و مسئولان استان قزوین است.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید