01
چهارشنبه, می
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403 Wednesday 1 May 2024 22 شوال 1445

عدم آگاهی مردم از ابتلای کودکان به کرونا خطرناک است © DR

ایران

سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز سه شنبه ۸ مهر، از شناسایی ٣۶۷۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا و مرگ ۲٠٧ نفر دیگر در شبانه روز گذشته خبر داد. ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت نیز هشدار داد که پاییز و زمستان سختی در پیش است و تأکید کرد که بیماران کرونایی تا ماه ها پس از بهبودی، عوارض شدیدی را تجربه خواهند کرد و در افراد جوان نیز عوارض عمیق و وخیمی گزارش شده است.

 سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز سه شنبه ٨ مهر، اعلام کرد: «بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز، تعداد ۳٦٧٧ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده اند که ١۸۴۷ نفر از آنها بستری شده اند و تعداد ۴٠٧٩ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به ۴۵۳ هزار و ۶۳۷ مورد رسیده است».

وی افزود: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ۲٠٧ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، جان خود را از دست داده اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۲۵ هزار و ٩٨٦ نفر رسیده است».

وی گفت: «۲۶ استان تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و همچنین استان های هرمزگان، کردستان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند».

ایرج حریرچی: بیماران کرونایی پس از بهبودی تا ماه ها عوارض شدیدی را تجربه خواهند کرد

دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، ضمن هشدار نسبت به اینکه پاییز و زمستان سختی در پیش داریم، در عین حال با انتقاد از قیمتهای متفاوت ماسک در سطح کشور، بر لزوم ترغیب مردم جهت استفاده از ماسک پارچه ای تاکید کرد.

وی درخصوص وضعیت کرونا در کشور، گفت: «در تهران و اکثر استان های کشور، وضعیت قرمز و هشدار وجود دارد و متاسفانه ماه هاست که آمار مرگ و میر ناشی از کرونا سه رقمی شده و اکنون نیز با شیب فزاینده، مرز ۱۷۰ مرگ روزانه را رد کرده است».

وی افزود: «براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، اکنون وقت مداخله رسیده و باید در تمام کشورها مداخلات جدی در تمامی سطوح استراتژیک انجام شود. همه اقدامات از جمله تمهیدات بهداشتی و پیشگیرانه، آزمایش های متناوب از افراد مشکوک و ردیابی و شناسایی بیماران، باید انجام شود و همه اینها باید در یک مجموعه بهم پیوسته و منظومه ای انجام شود. اگر هریک از این موراد ناقص باشد، سیستم دچار مشکل شده و در سال دوم اپیدمی نه تنها مرگ ها دو برابر می شود، بلکه احتمال گسترش بیشتر این‌ ویروس در اکثر کشورهای جهان وجود دارد. گاهی گفته می شود مرگ یک نفر یک تراژدی است، اما مرگ هزار نفر، صرفا یک آمار است»

وی بیان کرد: «باید دقت کنیم که در حال حاضر افراد جوان نیز درگیر بیماری می شوند و این بیماری دیگر تهدیدی برای رده سنی خاصی نیست. حتی دیده شده در جوان تر ها عوارض عمیق و وخیمی نیز گزارش شده است».

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه بیماران کرونایی پس از بهبودی تا ماه ها عوارض شدیدی را تجربه خواهند کرد، گفت: «گاهی ممکن است عوارض با فرد باقی بماند، مثلا ممکن است در دراز مدت عوارض قلبی دیده شود و باید اقدامات دراز مدتی را تدوین ‌و اجرایی کنیم». وی درخصوص واکسن آنفلوآنزا نیز گفت: «تزریق واکسن آنفلوآنزا در کادر بهداشتی و درمانی و زنان باردار و گروه های پرخطر آغاز شده است».

استاندار تهران: ۴۵٠٠ نفر در بیمارستان های تهران بستری هستند

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران، روز سه شنبه با اشاره به اینکه دستگاه‌هایی که امکان دورکاری دارند و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، می‌توانند از دورکاری استفاده کنند، گفت: «محدودیت‌های جدید مرتبط با کرونا با توجه به تراکم جمعیت در تهران پیشنهاد شده که در جلسه فردا در ستاد ملی کرونا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

وی افزود: «در این پیشنهادات، اجرای طرح ترافیک مطرح نیست بلکه با ورود به فصل پاییز و پدیده وارونگی هوا قطعا نمی‌توان طرح ترافیک را در تهران لغو کرد. همچنین بی‌تردید کارکنانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند مطابق با مصوبه سازمان اداری استخدامی کشور می‌توانند از دورکاری استفاده کنند».

محسنی بندپی با اشاره به اینکه هم اکنون ۴۵۰۰ نفر به علت ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان‌های استان تهران بستری هستند، افزود: «روند ابتلا به بیماری کرونا در استان تهران متأسفانه همچنان افزایشی است و بهبود این شرایط نیازمند همکاری و همراهی شهروندان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم ترددهای غیرضرور امکان‌پذیر است».

احتمال وقوع موج بزرگ کرونا در تهران؛ ابتلای ٢٠٠٠ نفر در شهرداری تهران به کرونا

رضا کرمی محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران، درباره آمار ابتلای کارکنان شهرداری تهران به کرونا گفت: «از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بخش‌های مختلف شهرداری، ۲ هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و بیشتر ابتلاهای منجر به فوت در موج دوم شیوع کرونا اتفاق افتاده و تعداد مبتلایان در شهرداری صعودی است».

وی با اشاره به احتمال وقوع موج بزرگ کرونا در تهران، گفت: «در شرایط موجود اگر موجی بیاید و با توجه به اینکه درصدی از مردم پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، غربالگری اجرا نمی‌شود و امکان اجرای قرنطینه وجود ندارد، این احتمال وجود دارد که با موج بزرگی روبرو شویم و باید برای وقوع آن آمادگی داشته باشیم.»

او در پاسخ به این سوال که اجرای ردیابی چه کمکی در روند مقابله با کرونا دارد، گفت: «ردیابی بیمار اقدامی است که می‌تواند به شناسایی محل‌های احتمالی ابتلای افراد دیگر کمک کند؛ در نتیجه باید بتوانیم بیمار را ردیابی کنیم زیرا ممکن است بیماری از بیمارستان مرخص شده و یا اصلا در بیمارستان پذیرش نشده باشد، اما در عین حال به داروخانه‌های مختلف برای تهیه دارو مراجعه کند و کسی هم متوجه نشود، در نتیجه این قبیل موارد را باید ردیابی کرد، اما بعید می‌دانم اکنون درحال اقدام باشد.»

وی افزود: «شهرداری نمی‌تواند نسبت به اجرای این طرح اقدام کند، زیرا نهادهای مسئول باید آن را مشخص کنند و قوانینی گذاشته‌اند که فراتر از آن نمی‌شود اقدام کرد، در نتیجه باید مجوز آن از سوی ستاد صادر شود، اما ستاد این مورد را درخواست نکرده است و شهرداری نمی‌تواند نسبت به ردیابی بیماران اقدام کند».

او با اشاره به اینکه در شرایط کنونی، تهران به چهار راه تبادل کرونا تبدیل شده است، گفت: «الان مبارزه با کرونا مدیریت واحد دارد و اگر خارج از آن اقدام شود، برخورد جدی می‌شود. اقدامات حتما باید توسط ستاد کرونای شهر تهران و یا ستاد ملی انجام شود. ظرفیت شهرداری تهران در مبارزه با کرونا خیلی زیاد است، اما هیچ درخواستی خارج از اقداماتی که انجام می‌شود، تاکنون صورت نگرفته است».

وضعیت قرمز کرونا در البرز

دکتر محمد فتحی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز، روز سه شنبه گفت: «متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته هشت بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به ۱۱۷۲ نفر رسیده است».

وی در خصوص آخرین وضعیت کرونا در البرز، گفت: «از دیروز تا امروز هشتم مهرماه، ۹۸ بیمار با علائم کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری شده‌اند.»

وی افزود: «مجموع کل موارد بستری از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز، ۱۸ هزار و ۳۱ نفر است».

او با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۵۷۶ نفر بیمار کرونایی در مراکز درمانی بستری هستند افزود:« از این تعداد ، ابتلای ۲۹۲ نفر به بیماری کووید ۱۹، تا این تاریخ قطعی شده است».

بستری ٤٧٩ بیمار کرونایی در مازندران

در حال حاضر ۴۷۹ بیمار کرونایی در مراکز درمانی مازندران بستری هستند و بر اساس گزارش گاه‌نگار اپیدمیولوژی این بیماری در وزارت بهداشت، به نظر می‌رسد در این استان، پیک خفیف جدید ویروس کرونا آغاز شده است.

سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، در این زمینه گفت: «ظرف ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ۷۰ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح استان بستری شده اند».

وی افزود: «هم اکنون ۳۴۴ نفر بیمار با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در این مراکز بستری هستند که از این تعداد، ٩۶ نفر با علائم حاد تنفسی در بخش های مراقبت ویژه بستری هستند».

همچنین روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز اعلام کرد: «در حال حاضر، ١٣۵ بیمار کرونایی در بیمارستان های بابل بستری هستند و در شبانه روز گذشته، ۸ بیمار جدید بستری شده اند و ۳١ بیمار در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند».

بر اساس این آمار، ١۲٧ بیمار بدحال و ٤٧٩ بیمار کرونایی در مراکز درمانی زیر نظر دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل بستری هستند.

افزایش موارد بستری در کرمانشاه؛ پیش بینی ١۵٠٠ تخت بستری برای پاییز و زمستان کرونایی

دکتر محمودرضا مرادی رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، با اشاره به تداوم سیر افزایشی مبتلایان کرونا در استان گفت: «کشور هم اکنون گرفتار موج سوم کرونا شده و تعداد مبتلایان کرونا همچنان سیرصعودی دارد.»

وی افزود: «در حال حاضر تعداد بستری های استان نسبت به هفته گذشته بیش از ١٠٠ نفر افزایش یافته و تا روز گذشته به بیش از ۴۶٠ نفر رسیده است».

او در ادامه گفت: «هم اکنون روزانه بطور میانگین ٩٠ مبتلای جدید در مراکز درمانی استان بستری شده و روزانه حدود ۶۵ تا ۷٠ بیمار ترخیص می شوند و با این احتساب روزانه حدود ۲٠ تا ۲۵ نفر به آمار بستری های کرونا در استان اضافه می شود؛ این آمار معمولا دو تا سه هفته بعد از اوج گرفتن کرونا خود را نشان می‌دهد و دو هفته دیگر باید منتظر عواقب افزایش بستری ها باشیم».

وی با بیان اینکه موج های بعدی کرونا در پاییز و زمستان در راهند، گفت: «زمان موج ها و شدت آنها همگی بستگی به رفتار بهداشتی مردم دارد و هرچقدر که مردم رعایت پروتکل ها را داشته و از ماسک استفاده کنند، قطعا شرایط بهتری خواهیم داشت، در غیراینصورت باید هزینه های سنگینی پرداخت کنیم».

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، در ادامه با اشاره به پیش بینی تدارک ١۵٠٠ تخت بستری ویژه بیماران کرونا در پاییز و زمستان پیش رو گفت: «اگر نیاز باشد این آمادگی را داریم که بیمارستان امام رضا را بطور کامل در اختیار بیماران کرونایی قرار دهیم». وی افزود: «در حال حاضر دغدغه ما افزایش تخت های ICU است، چرا که به میزان ۳٠ درصد تخت های بستری نیاز به تخت ICU داریم».

هشدار نسبت به افزایش ورودی کودکان کرونایی به بیمارستان؛ عدم آگاهی مردم از ابتلای کودکان به کرونا خطرناک است

غلامرضا خادمی رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کودکان اکبر مشهد، با اشاره به وضعیت بیماران کرونایی در این بیمارستان بیان کرد: «ورودی بیمارستان ما در روزهای اخیر کمی بیشتر شده است، ما روزی چند ورودی در بیمارستان داریم و یک آی‌سی‌یو کرونا که تقریبا ۱۰ الی ۱۲ تخت بیمار کرونایی دارد که آنها همه پر هستند و افزایش ورودی برای کودکان ما خطرناک است».

وی ادامه داد: «این ویروس به کودکان نزدیک می‌شود و سن ابتلا همواره پایین و پایین‌تر می‌رود و بیشترین مرحله‌ی خطر را بین کودکان ۵ تا ۱۰ سال و به ویژه سن ۸ تا ۱۲ سال داریم، الان به نظر می‌رسد از این سن هم میزان ابتلا پایین‌تر می‌رود، چون شیرخوارهای درگیر کرونا هم در بین آنها داریم».

وی ادامه داد: «کودکان وقتی درگیر کرونا می‌شوند، گاهی دو الی سه هفته‌ی بعد دچار یک سندرومی به اسم «ام‌ای‌اس‌سی» می‌شوند که منجر به درگیری قلبی، ریوی، کلیوی، کبدی و مغزی خواهند شد و خوشبختانه پرسنل کنترل خوبی بر روی بیماری دارند، چون با وجود این شرایط سخت میزان مرگ و میرها به شدت کاهش داشت، به هر حال این موضوع برای خانواده‌ها به شدت نگران کننده است، این علائم موجب بستری کودک طی مدت ۱۰ تا ۲۰ روز در بیمارستان می‌شود و گاه با عوارض جدی همراه است، ولی پرسنل توان خود را افزایش دادند و با وجود این صحنه‌های بسیار وحشتناک بیماری، کودکان را زنده نگه می‌دارند».

او با اشاره به میزان ورودی و خروجی بیمارستان در رابطه با موارد ابتلا به ویروس کرونا بیان کرد: «هر روز متوسط حدود ۸ الی ۱۰ کودک برای بستری می‌آیند، این یعنی میزان ابتلا بین کودکان افزایش پیدا کرده است، هر شب من و همکارانم چند کودک کرونایی را به صورت حضوری و یا تلفنی ویزیت می‌کنیم، علائم کرونا در کودکان شدید نیست و بچه‌ها خیلی زود خوب می‌شوند، اما چون شیوع زیاد شده، این سندروم در بین چند صد هزار کودک ورود می‌کند و از همین رو در بین کودکان تعدادی را بستری می‌کند.در بین کودکانی که در روز به بیمارستان مراجعه می‌کنند، یک تا سه نفر به آی‌سی‌یو منتقل می‌شوند.»

پیک جدید بیشتر سنین پایین را درگیر می کند؛ با مدرسه رفتن کودکان مخالفیم

غلامرضا خادمی رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کودکان اکبر مشهد، گفت: «پیک جدید، بیشتر افراد در سنین پایین را درگیر می‌کند، چون الان میزان شیوع بین کودکان بالا است و بنابراین احتمال بدحالی در این بیماران بیشتر است، اگر میزان شیوع بین کودکان بیشتر شود، ما واقعا دیگر جا نداریم، چون ای‌سی‌یو ما تقریبا پر است، حتی اگر امکانات هم به اندازه‌ی کافی در بیمارستان‌ها وجود داشته باشد، چون حوزه‌ی درمان کودک را به دست هر کسی نباید داد، آن وقت نیاز به متخصص مساله‌ی مهم‌تری است».

وی در مورد خطر بازگشایی مدارس ادامه داد: «به صورت کلی جامعه‌ پزشکی و به خصوص پزشک کودکان، با بازگشایی مدارس به دلیل خطر ابتلا به کرونا مخالف هستند، به نظرم اگر کلاس‌های آنلاین به شکل سابق برگزار شود و فقط برای رفع مشکل کودکان به مدرسه بروند، بهتر باشد، البته باید در نظر گرفت که مدل ابتلاهای جدید هم ناشی از جمع‌های کوچک فامیلی است، چون مردم برای رفع دلتنگی شروع به معاشرت با هم کردند، البته نیاز است حداقل برای همین دید و بازدیدها هم آموزشی به مردم داده شود، اما هیچ خبری در این زمینه نیست».

وی افزود: «پیش‌بینی ما افزایش کرونا در پاییز است، شرایط در کشور ما خوب نیست و ما جزو چهار کشور اول شیوع و مرگ و میر کرونا در جهان هستیم. اگر هند هزار کشته دارد، حداقل ۱۳ برابر ما در کشورش جمعیت دارد».

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید