08
چهارشنبه, می
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 Wednesday 8 May 2024 29 شوال 1445

احمد صمدی خبرنگار سابق تلویزیون جمهوری اسلامی ایران

ایران

-یکی از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر: احمد صمدی خود متهم شده است که یکی از عوامل اعتراف گیری و شکنجه بوده و شاید بتواند اطلاعات دقیق و دست‌اولی در این‌باره مطرح کند که به روشن شدن بسیاری از زوایای پنهان تاریخی کمک می‌کند.
- وبسایت کانون مدافعان حقوق بشر نوشته است: پیوستن این خبرنگاران به‌ ویژه احمد صمدی که در حوزه سیاسی فعالیت داشته، با انتقادهایی روبرو شده است. از جمله اینکه شنیده می‌شود حتی کارکنان این شبکه ماهواره‌ای نیز موافق همکاری با احمد صمدی نیستند. در مقابل، گروهی هم به توجیه پرداخته و می‌گویند امکان تغییر عقاید هر انسانی وجود دارد.
-با گسترش شبکه‌های اجتماعی و تسهیل تبادل اخبار و اطلاعات، حکومت جمهوری اسلامی پروژه مدیریت مراکز عمده خبری را در صدر برنامه‌های دستگاه تبلیغاتی خود قرار داده است. در این راستا حکومت با اعزام عوامل خود در پوشش نیروهای ریزش‌کرده از نظام، سعی در کنترل و جهت‌ دادن رسانه‌های خارج از کشور (بین‌المللی یا فارسی‌زبان) می‌کند.
- چنین نگرانی‌هایی با عملکرد مشکوک رسانه‌های بزرگ و موثر فارسی‌زبان خارج از کشور قوت گرفته که در بزنگاه‌های حساسی مثل حادثه حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به هواپیمای مسافربری اوکراینی یا اعتراضات سراسری مردمی، عملاً نقش بازوی رسانه‌ای جمهوری اسلامی را ایفا می‌کنند.

 (+ویدئو) اکبر امینی فعال سیاسی و زندانی سابق، احمد صمدی خبرنگار شبکه «ایران اینترنشنال» را متهم کرد که در تهیه اعترافات تلویزیونی اجباری وی نقش مستقیم داشته و با مأموران وزارت اطلاعات در بازجویی و اعتراف‌گیری همکاری داشته است.

اکبر امینی فعال سیاسی و زندانی سابق، احمد صمدی خبرنگار شبکه «ایران‌اینترنشنال» را در گفتگو با نماینده کانون مدافعان حقوق بشر متهم کرد که «در تهیه اعتراف تلویزیونی اجباری او نقش مستقیم داشته است.»

امینی گفته است که احمد صمدی در زمان بازداشت‌ وی در صداوسیمای جمهوری اسلامی فعالیت داشته و با ماموران وزارت اطلاعات در بازجویی و اعتراف‌گیری همکاری داشته است.

اکبر امینی زندانی سیاسی سابق در توضیح ماجرا گفته است: «۲۵ بهمن سال ۸۹ بازداشت شدم و همان روز با فشار و تهدیدهایی که در آن روز [سرکوب شدید تظاهرات اعتراضی] بود ۳ مرتبه در ساعت‌های مختلف، اجبار به مصاحبه شدم. در یکی از مصاحبه‌ها سوالات افرادِ پشت‌صحنه به آقای احمد صمدی داده می‌شد و ایشان به عنوان خبرنگار آن سوالات را مطرح می‌کرد و من پاسخ می‌دادم.»

در گزارش کانون مدافعان حقوق بشر آمده است که اکبر امینی در خصوص اتهام احمد صمدی به نقش داشتن در اعتراف‌گیری اجباری گفته است: «در آن مصاحبه اجباری آقای صمدی به صورت رو در رو و بدون هیچ فاصله‌ای مقابل او بوده است. یعنی او در جایگاه بازجو از زندانی سوال می‌پرسیده و در این اعتراف‌گیری نقش اصلی را داشته است.»

 Ahmad Samadi 1

https://twitter.com/i/status/1304501018844069889

آنگونه که در گزارش کانون مدافعان حقوق بشر شرح داده شده، اکبر امینی که صبح روز ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ به دلیل بالا رفتن از جرثقیلی در چهارراه قصر تهران و دعوت شهروندان به تظاهرات دستگیر شده بود، پیشتر گفته بود که آن زمان خانواده‌اش برای انجام مصاحبه با صداوسیما و اعلام «عدم ثبات روانی» او تحت فشار قرار گرفتند و تهدید شده‌اند که امکان دارد برای او حکم «اعدام» صادر شود.

بر اساس این گزارش، هنگام بازداشت این زندانی سیاسی، احمد صمدی خبرنگار واحد مرکزی خبر بوده و چهره‌ای متوسط در میان مجریان و گزارشگران اخبار در تلویزیون ایران به حساب می‌آمد. نکته‌ای که شاید به همین دلیل او مانند «ایمان مرآتی»، «کامران نجف‌زاده» و سایر خبرنگارانی که علیه اعتراضات مردمی سال ۸۸ برنامه می‌ساختند یا مجری جلسات اعتراف اجباری زندانیان می‌شدند، در خاطر بینندگان تلویزیون نمانده است.

کانون مدافعان حقوق بشر نوشته که احمد صمدی پس از مهاجرت از ایران در یک شبکه تلویزیونی منتقد جمهوری اسلامی مشغول به کار شده و مقیم کشور انگلستان است. به این ترتیب زمینه برای دادخواهی در مراجع بین‌المللی فراهم شده و گروهی از مدافعان حقوق بشر در صدد پیگیری قانونی و ایجاد زمینه قضایی پیگرد احمد صمدی در خصوص این اتهام هستند.

یکی از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر درباره این موضوع می‌گوید: «فرصتی برای دادخواهی و همچنین افشای عمومی این مسئله فراهم شده که پروژه‌های بازجویی در سیستم امنیتی جمهوری اسلامی با چه شکل و ترکیبی صورت می‌گیرد. چون احمد صمدی خود متهم شده است که یکی از عوامل اعتراف‌گیری و شکنجه بوده و شاید بتواند اطلاعات دقیق و دست‌اولی در این‌باره مطرح کند که به روشن شدن بسیاری از زوایای پنهان تاریخی کمک می‌کند.»

کانون مدافعان حقوق بشر در گزارش خود نوشته است که احمد صمدی یکی از سه خبرنگار سابق صداوسیمای جمهوری اسلامی است که اکنون در شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال فعالیت می‌کنند. پیوستن این خبرنگاران به این شبکه به ‌ویژه احمد صمدی که در حوزه سیاسی فعالیت داشته، با انتقادهایی روبرو شده است. از جمله اینکه شنیده می‌شود حتی کارکنان این شبکه ماهواره‌ای نیز موافق همکاری با احمد صمدی نیستند. در مقابل، گروهی هم به توجیه پرداخته و می‌گویند امکان تغییر عقاید هر انسانی وجود دارد.

کانون مدافعان حقوق بشر از احتمال یک توطئه امنیتی اظهار نگرانی کرده و نوشته است که با گسترش شبکه‌های اجتماعی و تسهیل تبادل اخبار و اطلاعات، حکومت جمهوری اسلامی پروژه مدیریت مراکز عمده خبری را در صدر برنامه‌های دستگاه تبلیغاتی خود قرار داده است. در این راستا حکومت با اعزام عوامل خود در پوشش نیروهای ریزش‌کرده از نظام، سعی در کنترل و جهت‌ دادن رسانه‌های خارج از کشور (بین‌المللی یا فارسی‌زبان) می‌کند.

در این پروژه حکومت سعی می‌کند اهداف و نظرات خود را از تریبون رسانه‌های مخالف در ذهن مخاطبان نهادینه کرده و برای خود مشروعیت‌زایی کند. این روش در واقع الگوبرداری از روش‌های دولت چین است که با سرمایه‌گذاری‌های غیرمستقیم و حمایت از طرفدارانش در بنگاه‌های خبرپراکنی و نهادهای علمی- پژوهشی بین‌المللی، سعی در مدیریت افکار عمومی خارج از مرزهای خود در راستای منافع حزب حاکم دارد.

این کانون در بخش دیگری از گزارش خود نوشته است که چنین نگرانی‌هایی با عملکرد مشکوک رسانه‌های بزرگ و موثر فارسی‌زبان خارج از کشور قوت گرفته که در بزنگاه‌های حساسی مثل حادثه حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به هواپیمای مسافربری اوکراینی یا اعتراضات سراسری مردمی، عملاً نقش بازوی رسانه‌ای جمهوری اسلامی را ایفا می‌کنند. بسیاری از خبرنگاران جدا شده از این رسانه‌ها درباره ارتباط و همکاری بعضی نیروها یا کلیت آن رسانه با نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی افشاگری کرده‌اند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید