27
شنبه, آوریل
شنبه 8 ارديبهشت 1403 Saturday 27 April 2024 18 شوال 1445

Shohreh Bayat, chief arbiter for the match between Aleksandra Goryachkina of Russia and Ju Wenjun of China, looks on before the match during the 2020 International Chess Federation (FIDE) Women's World Chess Championship in Shanghai on January 11, 2020. (Photo by STR / AFP) / China OUT / TO GO WITH AFP STORY BY PETER STEBBINGS

ایران

داور ایرانی مسابقات جهانی شطرنج که با اعلام تصمیم خود به عدم بازگشت به کشور در پی یک مسابقه قهرمانی جهانی شطرنج خبرساز شد، گفت دیگر نمی خواهد موی خود را زیر روسری بپوشاند.

 «شهره بیات» از انگلستان درخواست پناهندگی کرده و به روزنامه «تلگراف» گفت سالها این واقعیت که مادربزرگ پدری اش مهاجر یهودی بوده که ار آذربایجان به ایران آمده را پنهان کرده است.

داور ایرانی مسابقات جهانی شطرنج که با اعلام تصمیم خود به عدم بازگشت به کشور در پی یک مسابقه قهرمانی جهانی شطرنج خبرساز شد، گفت دیگر نمی خواهد موی خود را زیر روسری بپوشاند.

شهره بیات، ۳۳ ساله، به روزنامه «تلگراف» گفت در تمام عمر خود در ایران، پیشینه خانوادگی خود را پنهان کرده است، اما امسال، که منتظر دریافت پناهندگی از انگلستان است، توانست برای اولین بار سال نو یهودی، روش هاشانا را جشن بگیرد.

بیات، در مصاحبه ای با تلگراف از اقامتگاه موقت خود در حومه لندن که خانهٔ پدرومادر یکی از دوستان شطرنج باز اوست، گفت «در تمام زندگی، یک هویت ساختگی از خود به دیگران نشان دادم زیرا جامعه می خواست که من تصویری از یک مسلمان مذهبی باشم».

بیات، از داوران ارشد جهان است و در شمال ایران بدنیا آمده، گفت این پدرش بود که در ۹ سالگی او را تشویق کرد که شطرنج یاد بگیرد. در ۱۲ سالگی قهرمان ملی شطرنج کشور شد، که از ورزش های تحت حمایت دولت است. سپس، تا آنجا پیش رفت که دبیرکل فدراسیون شطرنج ایران، و نیز اولین داور ارشد شطرنج آسیا شد.

اما در تاریخچه خانوادگی او موردی وجود داشت که از مقامات ایرانی مخفی نگه می داشت. مادر پدر او، «ماری»، یهودی بود و در طول جنگ جهانی دوم از باکو، پایتخت آذربایجان به ایران آمده بود.

بیات گفت، «اگر می دانستند اصالت یهودی دارم، هرگز امکان نداشت به دبیرکلی فدراسیون شطرنج ایران برسم» و بخاطر آورد که از مقامات شطرنج در ایران سخنان یهودی ستیز می شنیده است.

بیات گفت امسال اولین سالی است که توانسته است روش هاشانا را جشن بگیرد، و غذای سنتی یهودی معمول در جشن، نان خالا و سیب با عسل بخورد.

حین داوری مسابقات قهرمانی جهانی شطرنج زنان در ژانویه ۲۰۲۰ که در «شانگهای» و «ولادی وستوک» برگزار شد، انتشار یک عکس از او که روسری قرمزش روی شانه اش افتاده بود، در ایران آشوب برانگیخت.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید