27
شنبه, آوریل
شنبه 8 ارديبهشت 1403 Saturday 27 April 2024 18 شوال 1445

روزنامه‌ اعتماد در تهران ارزیابی کرد که ممکن است در سالروز اعتراضات آبان ماه، تظاهرات از سر گرفته شود

ایران

روزنامه “اعتماد” وابسته به اصلاح طلبان با انتشار گزارشی درباره وضعیت بحرانی کنونی ایران و یادآوری ادامه شکست کابینه روحانی در عملکردهای اقتصادی خود، نسبت به تکرار اعتراض‌هایی هم چون آبان ماه ۹۸ که به شکلی خونبار سرکوب گردید، هشدار داد.

 اعتماد در ادامه نوشته است: نرخ دلار به شکل روزانه افزایش می‌یابد و بهای کالاهای مصرفی تا به حدی بالا رفته که روغن خانگی و ماده انسولین و ده‌ها کالای دیگر در بازار با کمبود فوق‌العاده مواجه شده ‌است.

در این گزارش آمده ‌است: «با گذشت یک سال از شکست کابینه و ادامه نارضایتی مردمی از زمان بروز حوادث آبان گذشته، مشاهده می‌شود که حسن روحانی حاضر به استعفا نیست و مخالفان او هم نمی‌توانند او را برکنار کنند».

به گزارش اعتماد، در سایه نبود مذاکرات میان تهران و واشنگتن، روحانی به عنوان رئیس قوه مجریه همچنان در قرنطینه قرار دارد و از دستورات کمیته ملی مبارزه با کورونا پیروی می‌کند. این در حالی است که ویروس کورونا همچنان در کار درو کردن ایرانی‌ها با میانگین روزانه بیش از ۳۰۰ جان باخته ‌است.

اعتماد نوشته است: چه بسا بسیاری خواهان ادامه اوضاع کنونی تا انتخابات ژوئیه ۲۰۲۱ و پایان کار دولت روحانی هستند ولی این روند می‌تواند به بروز اعتراض‌های گسترده مردمی منجر شود که صرفاً نیاز به یک جرقه کوچک داشته و می‌تواند به تکرار اوضاعی بیانجامد که کشور در آبان ماه گذشته تجربه کرد.

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: به روشنی پس لرزه‌های اعتراض‌های سال گذشته در ایران همچنان به چشم می‌خورد به طوری که به گفته آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، در گزارش نیمه اکتبر جاری در مجمع عمومی سازمان ملل در ۷۵ مین نشست آن در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران از شکنجه و نقض حقوق‌بشر گرفته تا حکم‌های اعدام و حبس مداوم علیه زندانیان اعتراضات آبان گذشته که منجر به کشته شدن صدها تن به ضرب گلوله ماموران امنیتی شد، ارائه گردید.

آنتونیو گوترش، در گزارشی گفته بود: مسئولان ذیربط ایرانی با گلوله‌های جنگی به سوی تظاهرکنندگان و عابران پیاده، شلیک کرده و بنابر آمار کمیساریای حقوق بشر بیش از ۳۰۴ نفر از جمله ۲۳ کودک (۲۲ پسر و یک دختر) را در فاصله ۱۵ تا ۱۹ نوامبر گذشته به قتل رساندند اما دیگر سازمان‌ها و منابع اپوزیسیون ایران تا ۱۵۰۰ کشته را نیز ذکر کرده‌اند.

اعتماد نوشته است : در گزارش گوترش آمده‌است که زندانیان از دریافت درمان‌های پزشکی، محروم و در معرض شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته و مجبور به اعتراف‌های دروغین می‌شوند.

پیشتر نیز نعمت احمدی در روزنامه حکومتی آرمان گفته بود: «وضعیت به‌گونه‌یی است که هر زمان احتمال دارد این آتش زیر خاکستر شعله بگیرد. وقایع آبان ماه ۹۸، از حافظه تاریخی مردم ایران پاک نخواهد شد. هر چه برخورد با این پدیده سلبی‌تر باشد و مسئولان گامی در راستای شفاف‌سازی و رفع ابهامات برندارند، سوالات بیشتری در ذهن مردم ایجاد خواهد شد».

علی خامنه ای نیز پیشتر در وحشت از قیام احتمالی در کشور گفته بود: «دشمن از نحوه‌ٔ اعتراض شما اعتراض به نظام را تلقّی می‌کند یا القا می‌کند که این اعتراض به نظام بود؛ این را نگذارید؛ این را جدّاً مانع بشوید و نگذارید که دشمن چنین فرصتی پیدا کند که از مطالبه‌ٔ شما، از اعتراض شما یک چنین تلقّی‌ای به دست بیاورد یا چنین تلقّی‌ای را بتواند به مخاطب القا کند».

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید