28
پنج شنبه, مارس
پنجشنبه 9 فروردين 1403 Thursday 28 March 2024 18 رمضان 1445

از راست: مریم سامقانی، نرگس ادیبی، سمانه نوروز مرادی

ایران

- سمانه نوروز مرادی فعال طرفدار پادشاهی مشروطه که در زندان به بیماری سرطان پستان مبتلا شده، روز چهارشنبه ۳۰ مهرماه در اقدامی غیرمنتظره از زندان اوین به زندان لاکان رشت منتقل شد.
- نرگس ادیبی فعال سیاسی طرفدار پادشاهی و محبوس در زندان اوین با وجود بیماری‌های برونشیت، آسم و همچنین درد مفاصل، از حق درمان و هرگونه مرخصی محروم است.
- مریم سامقانی به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و‌ فعالیت تبلیغی علیه نظام از سوی قاضی صلواتی رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال زندان محکوم شده است.
- نسیم شهبازی دیگر فعال طرفدار پادشاهی بیش از دو هفته پیش توسط نهادهای امنیتی در شهر کرج ربوده شده و تا کنون هیچ تماسی با خانواده نداشته است.

 روشنک آسترکی – سمانه نوروز مرادی که در زندان به سرطان پستان مبتلا شده و باید هرچه سریع‌تر تحت جراحی و شیمی‌‎درمانی قرار بگیرد، بجای بیمارستان به زندان لاکان شهر رشت منتقل شده است.

سمانه نوروز مرادی فعال طرفدار پادشاهی مشروطه که در زندان به بیماری سرطان پستان مبتلا شده بود، روز چهارشنبه ۳۰ مهرماه در اقدامی غیرمنتظره از سوی مقامات امنیتی و قضایی از زندان اوین به زندان لاکان رشت منتقل شد.

انتقال این زندانی در حالی صورت گرفته که بر اساس نظر پزشک متخصص و پزشک بهیاری زندان باید هرچه سریع‌تر برای انجام جراحی و شیمی‌ درمانی به بیمارستان منتقل می‌شد. او در حالی بطور مخفیانه به زندان رشت منتقل شده که مادر و دوستانش در تلاش برای جلب رضایت مقامات قضایی جهت انتقال وی به بیمارستان بودند.

یک منبع نزدیک به سمانه نوروز مرادی به کیهان لندن گفت: «انتقال سمانه حتی با مسئولان زندان لاکان رشت هم هماهنگ نشده بود و بعد از اینکه او را به رشت منتقل کردند مسئولان زندان او را نمی‌پذیرفتند. سمانه حتی نمی‌دانست قرار است از اوین منتقل شود و حتی اجازه ندادند داروها و لباس‌هایش را بردارد و با یکدست لباس که به تن داشت به رشت منتقل شد. بعد از موافقت با پذیرش سمانه نیروهای زندان در حال تفتیش او و انجام امور اداری مدام از او می‌پرسیدند که «چقدر مواد داشتی؟» یا «چه کسی را به قتل رساندی؟» و این پرسش‌ها سمانه را خیلی ترسانده چون فکر می‌کند که حتما در این زندان با زندانیان خطرناک که اتهامات سنگین قاچاق و قتل دارند نگهداری می‌شود.»

این منبع آگاه به کیهان لندن گفته است «با توجه به اینکه روند درمان سمانه باید هرچه سریع‌تر آغاز شود و با توجه به اینکه در شرایط فعلی سمانه باید از استرس و فشار دور باشد، مقامات قضایی و امنیتی مسئول مستقیم جان و سلامت سمانه هستند.»

Samaneh Norooz Moradi

او در ادامه گفته «با وجود اینکه پزشک قانونی به خاطر شرایط بد سمانه نظر نهایی را روز یکشنبه صادر کرده بود ولی مسئولان زندان از دادن جواب به خانواده و وکیل سمانه و حتی خود سمانه خودداری کردند و به صورت ناگهانی سمانه به رشت منتقل شد.»

به گفته این منبع آگاه، مادر و دوستان سمانه نوروز مرادی تلاش زیادی کردند تا او برای بستری شدن به بیمارستان منتقل شود اما در نهایت سمانه یکبار به بیمارستان منتقل شد ولی فقط معاینه شد و زخمی را که بر اثر دیابت روی زانویش ایجاد شده بود پانسمان کردند.

سمانه نوروز مرادی به بیماری لوپوس مفصلی مبتلا بوده و در طول بسر بردن در زندان به بیماری‌های دیابت، سنگ کلیه، ورم روده و سرطان پستان مبتلا شده است. چند هفته پیش به دلیل دیابت زخمی روی زانوی سمانه ایجاد شده و در حال گسترش بود.

سمانه نوروز مرادی به دلیل فعالیت در یک پرونده به ۳ سال و ۹ ماه و در پرونده دیگری که اردیبهشت‌ماه ۹۹ علیه او به اتهام انتشار ویدئویی که در آن «جاوید شاه» گفته، گشوده شد به ۱۵ ماه حبس تعزیری دیگر محکوم شده است.

این منبع مطلع می‌گوید که «سمانه نامه تمکین به رأی را به مقامات قضایی ارائه داده و روی رأی ۱۵ ماه حبس تعزیری اعتراض نکرده اما بر اساس قانون درخواست ادغام این رأی در رأی سه سال و ۹ ماه کرده ولی مقامات قضایی با این موضوع موافقت نکرده و گفته‌اند ضابط قضایی موارد خوبی درباره تو ننوشته است!»

او همچنین از ادعای دروغین و ثبت موارد غیرواقعی در پرونده سمانه خبر داده و می‌گوید: «در پرونده سمانه ثبت کرده‌اند که مقامات امنیتی و قضایی با مرخصی درمانی و اعزام او به بیمارستان موافق بوده‌اند اما چون سمانه پول کافی برای درمان نداشته به بیمارستان نرفته است! این موضوع دروغ محض است و بیش از یک ماه است که مادر سمانه از رشت به تهران رفته تا بتواند او را به بیمارستان منتقل کند. اطلاعات سپاه که شاکی سمانه است به شدت کارشکنی می‌کند و حالا چنین دروغی را در پرونده سمانه نوشته‌اند.»

سمانه نوروز مرادی متولد ۹ آبان ۱۳۶۵ و مجرد است. او در شهریورماه سال ۱۳۹۷ به جرم ادمین بودن در کانال تلگرامی «کمپین بازگشت شاهزاده رضا پهلوی» بازداشت و پس از دو هفته با سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود. در پرونده او موارد دیگری چون شعارنویسی، پخش اعلامیه و شرکت در تجمعات اعتراضی نیز وجود دارد.

سمانه نوروز مرادی سپس توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد که در روند تجدید نظر، این حکم به ۳ سال و ۹ ماه حبس کاهش پیدا کرد. او چهارم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ بازداشت و جهت تحمل مدت محکومیت خود مستقیم به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

نرگس ادیبی فعال سیاسی طرفدار پادشاهی مشروطه و محبوس در زندان اوین نیز با وجود بیماری‌های برونشیت، آسم و همچنین درد مفاصل، از حق درمان و هرگونه مرخصی محروم است.

نرگس ادیبی در تاریخ ۲۰ تیر ماه ۱۳۹۶ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او در تاریخ ۱۰ امردادماه همانسال با پایان مراحل بازجویی با قرار وثیقه به ‌صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

او در تاریخ ۸ آبان ماه ۱۳۹۶ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ماشالله احمدزاده محاکمه و به اتهام «اجتماع و تبانی» به ۵ سال حبس ، به اتهام «توهین به رهبری» به ۱ سال حبس، به اتهام «توهین به روح الله خمینی» به ۱سال حبس، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱ سال حبس و در مجموع به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد.

مریم سامقانی دیگر فعال طرفدار پادشاهی مشروطه نیز به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و‌ فعالیت تبلیغی علیه نظام از سوی قاضی صلواتی رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال زندان محکوم شده است.

مریم سامقانی هفتم امردادماه ۱۳۹۸ از سوی نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت و به بند۱ الف قرارگاه «ثارالله» واقع در افسریه تهران منتقل شد.

نسیم شهبازی دیگر فعال طرفدار پادشاهی نیز بیش از دو هفته پیش توسط نهادهای امنیتی در شهر کرج ربوده شده و تا کنون هیچ تماسی با خانواده نداشته است. نسیم شهبازی ۴۰ ساله و دارای یک فرزند است.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید