20
شنبه, آوریل
شنبه 1 ارديبهشت 1403 Saturday 20 April 2024 11 شوال 1445

کلیسایآادونتیست‌ها در تهران که مرکز تجاری می‌شود

ایران

-آنگونه که برخی فعالان میراث فرهنگی می‌گویند این کلیسا با معماری مدرن در دوران محمدرضا شاه پهلوی در سال ۱۳۲۸ ساخته شد. در فضای داخلی این کلیسا نیز ۱۰ فرمان «موسی» با گچبری نقش بسته شده بود.
-در جنوب این کلیسا نیز یک خانه تاریخی متعلق به دوران قاجار قرار داشت که در سال ۱۳۹۴ تخریب شد.
-مسجدجامعی می‌گوید شهرداری در تخریب این کلیسا نقش موثری داشته است.
-به گفته‌ی وی، خیابان «پهلوی» به دلیل «پول‌محور بودن» منطقه یک تهران در حال نابودی است.

 کلیسای مشهور و با قدمت ۷۱ سال «آدونتیست» تهران در خیابان رشت تقاطع خیابان پهلوی (ولیعصر) بطور کامل تخریب شد. احمد مسجدجامعی در این ارتباط گفته است: «سازمان میراث فرهنگی شهرداری تهران در این موضوع نقش دارند اما حالا همه آن را حاشا می‌کنند.»

کلیسای مشهور «آدونتیست‌» تهران واقع در خیابان رشت تقاطع خیابان پهلوی (ولیعصر) با قدمت ۷۱ سال تخریب شده است. تیرماه ۹۴ فضای داخلی این کلیسا تخریب شده بود و روز شنبه ۱۰آبان‌ با لودر کل ساختمان را خراب کردند.

این کلیسا بخشی از میراث معماری و قدیمی تهران بود که در کوچه کمالی مجاور هتل «نادری» قرار داشت و برای همیشه نابود شد.

آدونتیست‌ها (ظهورگرایان) یکی از سه گروه هزاره‌گرای مسیحیت هستند که اعتقاد به رجعت مسیح دارند. آیت‌الله روح‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی درباره «آدونتیست‌ها» گفته بود که «‌اینها پنجاه سال است در این مملکت کار می‌کنند، نتوانسته‌اند هیچ موحدی را مسیحی کنند. لاابالی کرده‌اند،‌ ولی بی‌دین نکرده‌اند.»

Church Tehran 2

فضای داخلی کلیسای آدونتیست که در سال ۱۳۹۴ تخریب شد

کلیسای آدونتیست‌ها با معماری مدرن در دوران محمدرضا شاه پهلوی در سال ۱۳۲۸ ساخته شد. صلیب سیمانی که به زیبایی در نمای بیرونی این بنا گنجانده شده بود، با ارتفاع ۸ متر یکی از بزرگترین صلیب‌های کلیساهای ایران بود. گفته می‌شود این کلیسا توسط مالک خصوصی خریداری شد و در طول پنج سال اخیر، به مرور آن را با وجود مخالفت فعالان میراث فرهنگی تخریب کرد.

در فضای داخلی این کلیسا نیز ۱۰ فرمان «موسی» با گچبری نقش بسته شده بود. در جنوب این کلیسا نیز یک خانه تاریخی متعلق به دوران قاجار قرار داشت که در همان سال ۱۳۹۴ تخریب شد.

مهدی شادکام دانش‌آموخته ایران‌شناسی و فعال میراث فرهنگی توضیح داد: «این کلیسا ثبت تاریخی نشده بود و در سال ۱۳۹۴ تخریب‌هایی در داخل این بنا انجام شد، اما با نامه‌نگاری‌های انجام‌شده با شهرداری تخریب در آن زمان متوقف شد.»

Church Tehran 3

کلیسای آدونتیست‌ها، قبل و بعد از تخریب

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران امروز یکشنبه ۱۸آبان‌ماه در جلسه شورای شهر درباره این معبد دینی گفته است که «شاهد تخریب یکی از معابد دینی در محدوده خیابان جمهوری و تبدیل شدن آن به مرکز تجاری هستیم.»

وی با بیان اینکه این موضوع را از طریق مدیر میراث شهرداری و شهردار منطقه پیگیری کرده، گفته است: «سازمان میراث فرهنگی شهرداری تهران در این موضوع نقش دارند اما حالا همه آن را حاشا می‌کنند.»

مسجد جامعی با اشاره به تخریب گسترده‌ی بناهای واقع خیابان «پهلوی» تهران گفته است: «این خیابان بطور کامل در حال از بین رفتن است.»

مسجد جامعی اضافه کرد: «خیابان ولیعصر از پارک ملت به سمت بالا به دلیل پول محور بودن منطقه یک، خراب شده در حالی که همه ایرانی‌ها با این خیابان خاطره دارند و ضوابط طرح تفصیلی باید با این سندها تطبیق داده شود.»

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وجود چهار راه ادیان در تهران گفت: «تهران به چهارراه ادیان شهرت دارد و تا حالا سابقه نداشته که یکی از مراکز دینی تخریب شود.»

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید