26
جمعه, آوریل
جمعه 7 ارديبهشت 1403 Friday 26 April 2024 17 شوال 1445

نیوزمکس: ریاست جمهوری جو بایدن یعنی مماشات با رژیم ایران و بی‌ثباتی در خاورمیانه

ایران

-دموکرات‌ها توافق اتمی با ایران را یکی بزرگترین دستاوردهای دولت اوباما می‌دانند. آنها با قاطعیت معتقدند خروج پرزیدنت ترامپ از توافق اتمی در ضدیت با اوباما بوده و نه به دلیل نقض توافق توسط جمهوری اسلامی.
- هرچند درصورت ریاست جمهوری بایدن احتمالاً قرار است از همان روش‌هایی پیروی شود که قبلاً امتحان‌شان را پس داده‌ و شکست خورده‌اند اما امیدوارم بجای آن بایدن به توصیه‌ کارشناسانی مثل سناتور سابق جمهوریخواه جو لیبرمن و یا نمایندگان سابق مثل جین هارمن و الیوت اِنگل گوش دهد که درک بهتری از مسائل امنیتی خاورمیانه دارند.
- بایدن به شدت خواستار تأیید رهبران اروپاست. آنها بطور جدی از توافق اتمی حمایت می‌کنند و بایدن آنچه را به او می‌گویند انجام خواهد داد. این احتمالاً اولین قدم بایدن برای آغاز ماجرایی است که از دولت اوباما آغاز شد: حاکمیت آمریکا از سازمان ملل و اروپا تبعیت خواهد کرد.

 فرد فلایدز (نیوزمکس) – با اینکه هنوز نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا مشخص نشده اما نشانه‌های نگران کننده‌ای از سیاست خارجی دولت احتمالی جو بایدن به ویژه در ارتباط با مسائل صلح در خاورمیانه وجود دارد.

پرزیدنت ترامپ با ایجاد ارتباط عادی بین اسرائیل و کشورهای عربی منطقه گام‌های مهمی برای برقراری صلح در خاورمیانه برداشته است.

مقامات دولت ترامپ از این روابط قدرتمند برای متقاعد کردنِ امارات متحده عربی، بحرین و سودان برای عادی‌ ساختن روابط با اسرائیل استفاده کردند و بر اساس گزارش‌ها توافقات جدیدی برای عادی‌ شدن روابط با کشورهای دیگر در راه است.

از عوامل مؤثر برای رسیدن به این توافقات قدرت رهبری دونالد ترامپ در مورد تهدیدات جمهوری اسلامی ایران بوده است.

ترامپ از توافق اتمی قلابی که در دولت اوباما امضا شده بود خارج شد و تحریم‌های اقتصادی علیه رژیم ایران را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

این اقدام جمهوری اسلامی ایران را منزوی و دسترسی به بودجه برای اقدامات نظامی، موشکی، برنامه‌های هسته‌ای و حمایت از تروریسم را با مشکلات جدی روبرو کرد.

کشورهای عربی با دولت ترامپ موافقت کردند که دشمن امروز آنها در ایران است و نه اسرائیل. دولت جو بایدن اما پیشرفت‌های ترامپ در زمینه صلح خاورمیانه را به خطر می‌اندازد.

یکی از معاونان پیشین بایدن اخیراً به یک روزنامه اسرائیلی گفت که بایدن به دنبال بازگرداندن برجام «طی چند ماه است» اما با تغییراتی در مورد تاریخ انقضاء این توافق [سال ۲۰۲۵] تصمیم دارد به برجام بازگردد.

مدافعان سیاست پرزیدنت ترامپ در مورد ایران معتقدند نقص‌ها و ایرادات توافق اتمی قابل رفع نیست. تهران تعهداتش در چارچوب برجام را زیر پا گذاشته و شواهد روزافزون حاکیست که مفاد توافق اتمی را نقض می‌کند.

با وجود این به نظر می‌رسد که بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای احتمالاً سه دلیل دارد:

اول: ایران قاطعانه با هرگونه تغییر در توافق اتمی خودداری می‌کند. بنابراین بایدن یا باید همانطور که برجام هست به آن برگردد و یا آمریکا از آن خارج می‌ماند. وزارت خارجه جمهوری اسلامی این هفته اعلام کرده هیچ راهی برای گفتگوی مجدد بر سر برجام باز نمی‌کند و این توافق همانطور که امضا و مُهر و موم شد خواهد ماند.

دوم: بایدن به شدت خواستار تأیید رهبران اروپاست. آنها بطور جدی از توافق اتمی حمایت می‌کنند و بایدن آنچه را به او می‌گویند انجام خواهد داد. این احتمالاً اولین قدم بایدن برای آغاز ماجرایی است که از دولت اوباما آغاز شد: حاکمیت آمریکا از سازمان ملل و اروپا تبعیت خواهد کرد.

سوم: دموکرات‌ها توافق اتمی با ایران را یکی بزرگترین دستاوردهای دولت اوباما می‌دانند. آنها با قاطعیت معتقدند خروج پرزیدنت ترامپ از توافق اتمی در ضدیت با اوباما بوده و نه به دلیل نقض توافق توسط جمهوری اسلامی. در صورت انتخاب بایدن احتمال دارد افرادی مثل سوزان رایس، آنتونی بلینکن، نیکلاس برنز، جک سولیوان و کالین کال در سطوح بالای امنیت ملّی منصوب شوند. زمامداران جمهوری اسلامی ایران و رهبران اروپا این را می‌دانند و این ممکن است مهمترین دلیل باشد که بایدن اگر رئیس جمهور شود به سرعت به توافق اتمی آنهم بدون هیچ تغییری باز می‌گردد.

دلایل دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد ریاست جمهوری بایدن صلح در خاورمیانه را یک گام به عقب برمی‌گرداند.

مبارزات انتخاباتی بایدن به روشنی نشان داد قصد دارد به «دیپلماسی سنتی» در مورد خاورمیانه بازگردد. این به معنای بازگرداندن حق وتو فلسطین در روند صلح و همچنین آغاز مذاکرات چندجانبه است که شامل کشورهای اروپایی و روسیه می‌شود که همه آنها برخلاف منافع امنیتی اسرائیل حامی دولت فلسطین هستند.

عربستان سعودی نگران انتخاب بایدن است زیرا وقتی او معاون رئیس جمهوری بود نقض حقوق بشر در عربستان را «نفرت‌انگیز» خواند و همچنین در زمان مسئولیتش در دولت به کاهش روابط میان آمریکا و عربستان تمایل داشت و اکنون نیز «ارزیابی مجدد» او در رابطه با عربستان نگران کننده است.

به این مسئله، بیزاری حزب دموکرات از نتانیاهو را نیز اضافه کنید که در این چهار سال گذشته بدتر هم شده زیرا دولت نتانیاهو با پرزیدنت ترامپ روابط نزدیکی داشت. این سیاست‌ها بالقوه به مرور زمان مقدمه تهدید امنیت و ثبات منطقه است.

هرچند درصورت ریاست جمهوری بایدن احتمالاً قرار است از همان روش‌هایی پیروی شود که قبلاً امتحان‌شان را پس داده‌ و شکست خورده‌اند اما امیدوارم بجای آن بایدن به توصیه‌ کارشناسانی مثل سناتور سابق جمهوریخواه جو لیبرمن و یا نمایندگان سابق مثل جین هارمن و الیوت اِنگل گوش دهد که درک بهتری از مسائل امنیتی خاورمیانه دارند.

من همچنین به سناتور کریس کونز که ممکن است در لیست وزارت خارجه بایدن قرار داشته باشد امیدوارم.

امیدوارم که اگر جو بایدن رئیس جمهوری بعدی ما شود برای برقراری صلح در خاورمیانه بجای ادامه سیاست‌های شکست خورده اوباما که «رهبری از راه دور» و «مماشات با رژیم ایران» بود بر اساس سیاست‌های ترامپ پیش رود.

منبع: نیوزمکس
نویسنده: فِرد فلایدز معاون مشاور پیشین امنیت ملّی آمریکا
ترجمه و تنظیم از کیهان لندن

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید