19
جمعه, آوریل
جمعه 31 فروردين 1403 Friday 19 April 2024 10 شوال 1445

آلمان به شهروندانش درباره سفر به ایران هشدار داد: خطر دستگیری و ابتلا به ویروس کُرونا

ایران

-در اطلاعیه‌ی این وزارتخانه، به دستگیری دو شهروند دارای تابعیت آلمانی- ایرانی اشاره و تأکید شده است که آنان بدون دلیل دستگیر شدند.
-وزارت خارجه آلمان به دوتابعیتی‌های ایرانی ساکن این کشور هشدار داده که مقامات جمهوری اسلامی در تمام موارد حقوقی با آنها مانند افرادی که فقط شهروند ایرانی هستند، رفتار می‌کند و پشتیبانی کنسولی آلمان از آنان بسیار محدود و یا اصلا ناممکن است.
-ناهید تقوی و مسعود مصاحب از جمله شهروندان دوتابعیتی ایرانی- آلمانی هستند که توسط جمهوری اسلامی دستگیر و در زندان برای گرفتن امتیاز و باج به اسارت و گروگان گرفته شده‌اند.

 وزارت امور خارجه آلمان به شهروندانش از جمله ایرانیان دارای تابعیت این کشور اکیدا درباره سفر به ایران و احتمال دستگیری آنها بدون هیچ دلیل مشخصی هشدار داد. آلمان همچنین خطر ابتلا به ویروس کُرونا در تمام مناطق ایران را به اتباع خود گوشزد کرده است.

وزارت امور خارجه آلمان روز پنجشنبه ۱۹ نوامبر برابر با ۲۹ آبان‌ماه به شهروندان آلمانی و ایرانیان دارای تابعیت این کشور اکیدا توصیه کرده که از سفرهای غیرضروری به ایران خودداری کنند.

وزارت امور خارجه آلمان همچنین در مورد سفرهای گردشگری و غیرضروری به ایران اخطار داده و بر خطر ابتلا به کُرونا در این کشور تأکید کرده است.

در اطلاعیه‌ی این وزارتخانه، به دستگیری دو شهروند دارای تابعیت آلمانی- ایرانی اشاره شده و تأکید شده که آنان بدون دلیل دستگیر شده‌اند. وزارت خارجه آلمان به شهروندان دوتابعیتی ایرانی- آلمانی هشدار داده که مقامات جمهوری اسلامی در تمام موارد حقوقی با اشخاص دارای تابعیت ایران مانند افرادی که فقط شهروند ایرانی هستند، رفتار می‌کند.

وزارت خارجه آلمان اعلام کرده است، جلوگیری از ورود و خروج شهروندان ایرانی- آلمانی و آلمانی نیز بدون دلیل می‌تواند برای آنها اتفاق بیافتد و پشتیبانی کنسولی از آنان در صورتی که اتفاقی برای آنها در ایران بیفتد، بسیار محدود و یا اصلا ناممکن است. از همین رو وزارت خارجه آلمان به دوتابعیتی‌های ایرانی- آلمانی توصیه کرده قبل از سفر با نمایندگی دیپلماتیک ایران در خارج از کشور «این موضوع را روشن کنید که آیا شهروند ایرانی هستید» و «اگر تابعیت ایرانی دارید، ضرورت سفر خود را بررسی کنید.»

این توصیه در حالیست که جمهوری اسلامی ایران گذشته از اینکه چندین شهروند غیرایرانی و تبعه کشورهای دیگر را دستگیر کرده و به گروگان گرفته است، از نظر حقوقی اساسا دوتابعیتی بودن ایرانیان را قبول ندارد و آنها را تبعه‌ی ایران و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی می‌داند.

وزارت امور خارجه آلمان همچنین در ارتباط با شیوع ویروس کُرونا نیز ایران را خطرناک اعلام کرده و نوشته است تمرکز منطقه‌ای شیوع ویروس کُرونا در ایران به سختی قابل شناسایی است چراکه خطر ابتلا به بیماری کووید۱۹ در سراسر کشور بسیار زیاد است. در اطلاعیه‌ی این وزارتخانه به این نکته اشاره شده که ایران دارای منطقه سفید نیست و وزارت بهداشت جمهوری اسلامی کشور را به مناطق قرمز برابر با وضعیت بحرانی، نارنجی وضعیت پُر خطر و زرد وضعیت کم‌خطر تقسیم کرده است.

Nahid

اینکه چه تعداد شهروند دوتابعیتی در زندان‌های جمهوری اسلامی حبس هستند، شفاف نیست ولی بر اساس گزارش‌های موجود بیش از ۳۰ تبعه‌ی کشورهای خارجی و دوتابعیتی در زندان‌های جمهوری اسلامی اسیر هستند. همچنین آنطور که رسانه‌های داخلی اطلاع‌رسانی کرده‌اند، مسعود مصاحب و ناهید تقوی از جمله شهروندان آلمانی- ایرانی به شمار می‌روند که توسط جمهوری اسلامی بازداشت و به زندان فرستاده شدند. ناهید تقوی شهروند دوتابعیتی ۶۶ ساله، ۲۵مهرماه امسال توسط نیروهای امنیتی در منزلش در تهران دستگیر شد و گفته می‌شود که در سلول انفرادی نگهداری می‌شود.

مریم کلارن دختر ناهید تقوی پیگیر پرونده دستگیری مادرش است که به گفته‌ی وی، فعالیت سیاسی نداشته است.

Masood

روز سه‌شنبه ۲۱ امردادماه ۹۹ غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه‌قضاییه اعلام کرد که مسعود مصاحب دبیرکل انجمن دوستی ایران و اتریش به اتهام «جاسوسی» به ۱۰ سال زندان محکوم شد. اسماعیلی گفته بود، مصاحب در قالب این انجمن «با سرویس موساد و آلمان مبادرت به جاسوسی می‌کرد.» اما چنین ادعاهایی همواره از سوی شهروندان دوتابعیتی تکذیب و رد شده است. جمهوری اسلامی از این شهروندان به عنوان گروگان‌هایی جهت معامله و گرفتن امتیاز و باج از کشورهای غربی استفاده می‌کند. چنانکه به همین دلیل نیز زندانیانی را که اتهام واهی جاسوسی به آنها زده، پس از انجام معامله، آزاد می‌کند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید