26
جمعه, آوریل
جمعه 7 ارديبهشت 1403 Friday 26 April 2024 17 شوال 1445

جان کری و جو بایدن؛ ۲۴ اکتبر ۲۰۲۰

ایران

- ظریف از وزیر شدن جان كرى خبر داشت؟
- جمهورى اسلامى و محمدجواد ظریف بسیار مشتاق بودند جان كرى به وزارت خارجه باز گردد. اما این سمت در كابینه بایدن نصیب آنتونى جان بلینكن سیاستمدار ٥٨ ساله یهودى‌تبار شد كه در نیویورك به دنیا آمده است.
- آیا دولت بایدن در شرایطی که جمهوری اسلامی پس از توافق ژوئیه ۲۰۱۵ با دو تظاهرات بزرگ سراسری و اعتراضات گسترده‌ی مردم روبرو بوده و هست، با همان شرایط اوباما به برجام توجه خواهد کرد یا بر میراث دولت ترامپ که رژیم ایران را به شدت تضعیف کرده است، تکیه خواهد زد؟!

 جان کرى وزیر خارجه پیشین آمریکا در دولت اوباما، روز سه‌شنبه ۲۴ نوامبر به عنوان «دولتمرد» یا مقام دولتی آب و هوا و مسائل اقلیمی (climate statesman) از سوی جو بایدن معرفی و دوباره وارد کابینه دولت ایالات متحده شد و به این ترتیب می‌تواند در نشست‌های کابینه‌ حضور داشته باشد.

او در دوران وزارت خود با همتایش در جمهوری اسلامی، محمدجواد ظریف وزیر خارجه رژیم ایران، دوستى و رابطه نزدیک داشت و با لهجه غلیظ امریکایى او را «جوواد» صدا مى‌کرد.

Zarf Kerry

محمدجواد ظریف و جان کری وزیر خارجه اوباما در دوران خوش «تعامل» با جمهوری اسلامی

به جان کرى در آن سال‌ها ایراد گرفته مى‌شد که اطلاعات و معلومات کافى درباره ایران و در امور بین‌المللى و مسائل خارجى ندارد. اما به هر حال وى در به سرانجام رساندن قرارداد برجام نقش چشمگیرى داشت.

داماد کرى یک جراح مغز و اعصاب ایرانى- آمریکایى است به نام بهروز (برایان) والا ناهد که در بیمارستان ماساچوست بوستون به کار مشغول است. او همچنین استادیار دانشگاه‌هاروارد در رشته جراحى اعصاب است. او و دختر کوچک جان کرى ونسا، که او نیز پزشک است، در سال ٢٠٠۵ در بیمارستان آشنا شدند و در سال ٢٠٠٩ ازدواج کردند و زمانى که جان کرى از سوى اوباما نامزد احراز پست وزارت خارجه شد، برخى از مخالفان او در کنگره به این واقعیت اشاره کردند که داماد او ایرانى‌تبار است و مدعى شدند که کرى با داشتن خانواده‌اى که قلبش براى ایران مى‌تپد، نمى‌تواند براى حل بحران هسته‌اى جمهوری اسلامی در ایران، یک دیپلمات بی‌طرف باشد. اما انتقادات مخالفان سیاسى کرى، اثرى در گزینش او نداشت.

کرى که کسى فکر نمى‌کرد دوباره به کابینه باز گردد، این‌بار به عنوان دولتمرد مسائل اقلیمی فقط مى‌تواند درباره آب و هوا با ظریف وزیر خارجه جمهورى اسلامى گفتگو کند. ظریف که لابد به نوعى بو برده بود دوستش به کابینه باز مى‌گردد، اخیرا چند بار گفت: رفتار دمکرات‌ها با ایران، حتما با جمهوریخواهان متفاوت خواهد بود.

اما به هر جهت بازگشت کرى به عرصه سیاست، خبر خوبی براى جمهورى اسلامى است. چون از دیدگاه رژیم ولایت فقیه، حتى حضور یک دوست در دولت جو بایدن مى‌تواند مفید باشد و شاید بتواند به نوعى هواى حکومت ایران را داشته باشد.

جان کرى در نخستین اظهار نظرش در مورد عضویت در کابینه جو بایدن گفت: کارى را که با معاهده آب و هوا در پاریس شروع کردیم، راهى طولانى تا پایان دارد.

او افزود: بایدن به من آموخت که در بالاترین رده‌هاى دولت براى حفاظت از امنیت ملى به چه چیزهایى نیاز است.

به هر روى جان کرى و محمدجواد ظریف ماه‌ها در نقاط مختلف دنیا در مذاکرات و نشست‌هاى هسته‌اى، برجام و دیگر مسائل مربوط به منطقه در کنار هم بودند و بحث‌هاى مفصلى درباره برجام و موضوعات دیگر در مورد ایران و منطقه داشته‌اند.

Zarf Kerry 1

یکی از دیدارهای ظریف و کری در جریان مذاکرات اتمی

جمهورى اسلامى و محمدجواد ظریف بسیار مشتاق بودند جان کرى به وزارت خارجه باز گردد. اما این سمت در کابینه بایدن نصیب آنتونى جان بلینکن سیاستمدار ۵٨ ساله یهودى‌تبار شد که در نیویورک به دنیا آمده است.

Antony Blinken

آنتونی بلینکن و جو بایدن؛ ۲۴ نوامبر ۲۰۲۰

آنتونی بلینکن در سى سال گذشته در پست‌هاى بالاى سیاست خارجى آمریکا فعال بوده که آخرین آنها، قائم‌مقام وزیر خارجه در سال‌هاى ٢٠١۵ تا ٢٠١٧ در دولت اوباما بوده است. او قبل از خدمت در این مشاغل، دستیاری اوباما و سمت معاون اول مشاور امنیت ملى جو بایدن معاون وقت باراک اوباما را به عهده داشت.

آنتونی بلینکن در فاصله سال‌هاى ٢٠٠٢ و ٢٠٠٨ به عنوان مدیر ستاد دمکرات کمیته روابط خارجى سنا نیز خدمت کرده است.

وى در دولت بیل کلینتون هم عضو شوراى امنیت ملى بوده و سخنرانى‌هاى مربوط به سیاست خارجى رئیس جمهورى را تنظیم مى‌کرد. او سپس مشاور اصلى رئیس جمهورى در امور اروپا شد و پس از جدا شدن از دولت کلینتون در مرکز مطالعات استراتژیک به کار پرداخت.

آنتونی بلینکن پس از آنکه آمریکا در سال ٢٠١٨ از برجام خارج شد، در مصاحبه با شبکه فرانس٢۴ گفت: متاسفانه ما نباید در جایى که در حال حاضر قرار داریم، مى‌بودیم. چون ایالات متحده از توافقى خارج شد که رژیم جمهورى اسلامى به دلیل تمام کارهایى که ما موافق نیستیم انجام دهد، متعهد به توافق هسته‌اى شده بود و طبیعتا اگر منافع اقتصادى مورد نظر آنها از این توافق نصیب‌شان نشود به برنامه هسته‌اى خود ادامه مى‌دهند که به نظر مى‌رسد همین کار را هم کرده‌اند.

البته بلینکن به این واقعیت توجه نکرده است که «منافع اقتصادی مورد نظر آنها» در همان زمان برجام هم که «نصیب‌شان» شد همگی بجای اینکه صرف مشکلات اقتصادی کشور شود برای پیشبرد مخفیانه برنامه‌های اتمی و موشکی و حمایت از تروریسم و تقویت شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی و گروه‌های فرقه‌ای نیابتی هزینه شد!

حالا پرسش این است در صورتى که رژیم ایران، آنگونه که گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز نشان داده است، در رابطه با سلاح هسته‌اى زیادتر از حد جلو برود، آیا باید اجازه داد این راه را طى کند و یا آنکه بایستى جلوى آن را گرفت؟ آیا دولت بایدن در شرایطی که جمهوری اسلامی پس از توافق ژوئیه ۲۰۱۵ با دو تظاهرات بزرگ سراسری و اعتراضات گسترده‌ی مردم روبرو بوده و هست، با همان شرایط اوباما به برجام توجه خواهد کرد یا بر میراث دولت ترامپ که رژیم ایران را به شدت تضعیف کرده است، تکیه خواهد زد؟!

 

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید