19
جمعه, آوریل
جمعه 31 فروردين 1403 Friday 19 April 2024 10 شوال 1445

عادی سازی روابط مراکش و اسرائیل، دستاوردی برای دو کشور، و ضربه دیپلماتیک جدید بر رژیم ایران است

ایران

پیام توییتری پرزیدنت ترامپ که در آن مژده داد که دولت مراکش نیز برای عادی سازی روابط با اسرائیل، به چند کشور دیگر عربی و اسلامی پیوسته، در رسانه های همگانی جهان بازتاب گسترده ای داشت که آن را یک پیروزی برای اسرائیل و یاک ضربه دیپلماتیک دیگر برای حکومت اسلامی ایران تلقی کردند.

 علت این برداشت آن است که مراکش از چند سال پیش روابط خود با ایران را قطع کرد و رژیم را متهم ساخت که به تحریک گروه های اسلام گرای افراطی در مراکش پرداخته و قصد توطئه چینی دارد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ساعتی پس از آن که این پیام از جانب پرزیدنت ترامپ در سراسر دنیا انتشار یافت، از رئیس جمهوری ایالات متحده به گرمی سپاسگزاری کرد و این امر را یک پیروزی بزرگ در راه پیشبرد صلح و برقراری آشتی با کشورهای عرب و مسلمان دانست.

آگاهان گفتند که رژیم ایران از ده ها سال پیش به توطئه چینی علیه مراکش پرداخته و مبالغ کلانی در این راه هزینه کرده بود و اکنون با تصمیم مراکش برای عادی سازی روابط با اسرائیل، ضربه دیگری در جهان اسلام و عرب بر حکومت ایران وارد می آید.

در واشنگتن اعلام شد که پرزیدنت ترامپ در ازای برقراری روابط عادی بین مراکش و اسرائیل، حاضر شده به نام ایالات متحده، حق حاکمیت مراکش بر ناحیه گسترده ای که “صحرا” نامیده می شود، به رسمیت بشناسد. بر سر مالکیت این سرزمین، سالیان دراز است که ستیز بین الجزایر و مراکش در این زمینه وجود داشته و ایالات متحدۀ پرزیدنت ترامپ نخستین کشور جهان است که حاکمیت مراکش را به رسمیت می شناسد. سازمان ملل در قطعنامه های پیشین خود، تسلط مراکش بر صحرا را غیرقانونی خوانده بود.

نخست وزیر اسرائیل در سخنان امشب خود (پنجشنبه) در آئین برافروختن شمع های نخستین شب عید حنوکا، ضمن سپاسگزاری از پرزیدنت ترامپ، مژده داد که یک کشور دیگر اسلامی نیز به زودی با اسرائیل روابط عادی برقرار خواهد ساخت.

پادشاه مراکش امشب تلفنی با محمود عباس تماس گرفت و به او اطمینان داد که دولت آن کشور هرگز آرمان های فلسطینیان را نادیده نخواهد گرفت.

اسرائیل و مراکش بیش از نیم قرن است که روابط بسیار دوستانه ای دارند، ولی همیشه آن را به دور از رسانه ها نگاه داشته اند. از هنگام استقلال اسرائیل در ۷۲ سال پیش، بیش از پانصد هزار نفر از یهودیان مراکش و الجزایر و تونس به اسرائیل مهاجرت کردند و پادشاهان مراکش همیشه نسبت به یهودیان توجه نشان داده اند.

اکنون سالیان دراز است که یهودیان زاده مراکش و حتی گردشگران دیگر اسرائیلی که مراکشی تبار نیستند، اجازه دارند از آن کشور دیدن کنند. تنها در یک سال گذشته و پیش از انتشار ویروس کورونا، حدود چهل هزار گردشگر اسرائیلی به مراکش رفته و با خاطرات خوش بازگشته اند. این پروازها تاکنون غیر مستقیم بوده، ولی انتظار می رود که از یک ماه دیگر، پروازهای مستقیم بین دو کشور آغاز گردد.

مراکش و اسرائیل موافقت کرده اند که ماهیانه دست کم هشتاد پرواز بین دو کشور انجام شود و شرکت ملی هواپیمایی مراکش و شرکت هواپیمای ملی اسرائیل (العال) و دو شرکت دیگر، پروازهای منظم را بین دو کشور انجام دهند. همچنین در آینده نزدیک، گردشگران اسرائیلی می توانند بدون نیاز به روادید، از مراکش دیدن کنند.

هواپیماهای اسرائیلی که رهسپار آمریکای شمالی و جنوبی هستند، خواهند توانست در مراکش توقف و حتی سوخت گیری کنند.

آشنایان امور گفتند که مراکش به دانش اسرائیل در زمینه کشاورزی و تکنولوژی نیاز بسیار دارد و همکاری ها بین دو کشور با سرمایه گذاری های گسترده و همچنین مبادله اطلاعات و امور نظامی نیز همراه خواهد بود.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید