18
پنج شنبه, آوریل
پنجشنبه 30 فروردين 1403 Thursday 18 April 2024 9 شوال 1445

کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا: طرحی را برای شناسایی سپاه پاسداران به عنوان نهاد تروریستی پیشنهاد داد

ایران

کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا خبر داده است که در روزهای آینده طرحی را به دولت ارائه خواهد کرد که بر اساس آن، دولت بریتانیا کلیت سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی شناسایی می‌کند.

 این کمیته در این طرح استدلال کرده است که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، با حمایت مداوم و پیگیر از نیروهای تروریست و گروه‌های مسلح غیر دولتی، در جهت تضعیف ثبات و امنیت در منطقه گام بر می‌دارد.

در این پیشنهاد نوشته است «ما متقاعد شده‌ایم که اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با معیارهایی که در قانون مبارزه با تروریسم، مصوب سال ۲۰۰۰ بریتانیا تعیین شده است مطابقت کامل دارد».

بنا بر طرح کمیته منتخب سیاست خارجی پارلمان بریتانیا، «شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوانی سازمانی تروریستی، ادامه منطقی محدودیت‌هایی است که اتحادیه اروپا بر گروهی از اعضای سپاه اعمال کرده است».

پیشتر نیز ایالات متحده آمریکا نیز در ابتدای سال جاری ۹۹ با فرمان دونالد ترامپ، سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داده بود.

کمیته منتخب سیاست خارجی بریتانیا معتقد است «فلسفه سپاه پاسداران و اقدامات بدخواهانه آن در داخل ایران و در کل منطقه، بر خلاف منافع بریتانیا و منافع مردم ایران است».

این کمیته توصیه کرده است که «وزارت‌‌ خارجه بریتانیا با همکاری وزارت کشور، اطلاعات در دسترس درباره سپاه پاسداران را بررسی کند و نتیجه را به منظور شناسایی سپاه به عنوان سازمانی تروریستی به پارلمان بریتانیا ارایه کند».

بسیاری از کشورهای منطقه و دولت‌های غربی، سپاه پاسداران را ابزاری عنوان می‌کنند که رژیم ایران برای گسترش نفوذ نظامی و سیاسی خود در منطقه با هدف بی‌ثبات‌سازی دولت‌ها و تقویت گروه‌های مبارز از آن استفاده می‌کند.

آمریکا تا کنون نه‌تنها سپاه پاسداران و شاخه برون‌مرزی آن،‌ نیروی قدس، را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده، بلکه شرکت‌ها و نهادهای وابسته به آن در حکومت ایران را نیز با عنوان پیش بردن “کارزار تروریسم”‌ تحریم کرده است.

سال گذشته نیز نیروهای نظامی ایالات متحده قاسم سلیمانی،‌ فرمانده سپاه قدس، را طی عملیاتی در عراق کشتند.

یادآور می شود در سال ۲۰۱۷ میلادی و در چارچوب قانون موسوم به کاتسا برای مقابله با دشمنان آمریکا،‌ وزارت خزانه‌داری این کشور سپاه پاسداران را از جمله نیروهای نظامی تروریستی شناخت و تحریم کرد.

۱۰ سال قبل از آن نیز در سال ۲۰۰۷ میلادی نیروی قدس سپاه پاسداران در چارچوب دستور اجرایی ۱۳۲۲۴،‌ به عنوان سازمان تروریستی معرفی شده بود.

طبقه‌بندی کلیت سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی در دولت پرزیدنت ترامپ صورت گرفت.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید