25
پنج شنبه, آوریل
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 Thursday 25 April 2024 16 شوال 1445

وزیر خارجه ایالات متحده:ایران تنها چند هفته با تولید مواد لازم برای تولید سلاح هسته ای فاصله دارد

ایران

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هشدار داد که چنانچه ایران به نقض تعهدات هسته‌ای خود ادامه دهد، تنها «چند هفته» تا تولید مواد شکافت‌پذیر هسته‌ای (موسوم به شکافا) برای ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد.

 آنتونی بلینکن در نخستین مصاحبه تلویزیونی خود پس از آغاز به کار در مقام وزیر خارجه آمریکا، به «ان‌بی‌سی‌نیوز» گفت که تهران ماه‌ها با تولید مواد لازم برای دستیابی به سلاح هسته‌ای فاصله داشت اما در هفته‌های اخیر، گام‌های کاهشی تهران در راستای نقض توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، فرصت چندانی برای بازگشت آمریکا به برجام باقی نگذاشته است.

او با بیان این‌که ایالات متحده «مایل به بازگشت» به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام است، افزود اما بازگشت به برجام و توافق با ایران به شرطی است که به همکاری خود با متحدان و شرکای آمریکا بر سر توافقی «طولانی‌تر و مستحکم‌تر» که در برگیرنده سایر مسائل است، ادامه دهد.

این سخنان وزیر امورخارجه ایالات متحده در حالی بیان می شود که جواد ظریف هرگونه توافق جدید را رد کرده و در تازه ترین اظهار نظر در این باره گفته این ما هستیم که باید شرط تعیین کنیم نه امریکا.

موضوع عدول ایران از تعهدات هسته‌ایش در هفته‌های اخیر پس از آن‌که مجلس شورای اسلامی طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را به تصویب رساند، حساس‌تر شده است.‎

در بخش دیگری از مصاحبه وزیر خارجه آمریکا با ان‌بی‌سی‌نیوز، او در پاسخ به این سوال که آیا آزادسازی شهروندان آمریکایی بازداشت‌شده توسط حکومت ایران، این‌بار جزو شروط اصلی تمدید توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با جمهوری اسلامی خواهد بود یا نه، گفت: «فارغ از هرگونه توافق، ایران باید شهروندان آمریکایی را آزاد کنند. تمام»
آقای بلینکن افزود:‌ «تمرکز ما بر تضمین بازگشت این افراد به وطن به هر طریق ممکن خواهد بود».

این سخنان وزیر خارجه ایالات متحده میتواند مهر باطلی بر تصورات مقام های رژیم باشد که اینگونه القا می کرد که با آمدن بایدن سریعا تحریم ها لغو گردیده و آمریکا به برجام بازخواهد گشت.

از سوی دیگر اسرائیل در حال تنظیم لیستی از نظرات و خواسته های خود در رابطه با برنامه هسته ای رژیم و مذاکرات آتی ایالات متحده با رژیم است و در عین حال مقام های سیاسی و نظامی اسراییل صراحتا بر گزینه نظامی به هدف جلوگیری از جاه طلبی های هسته ای ٰرژیم ایران تاکید می ورزند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید