20
شنبه, آوریل
شنبه 1 ارديبهشت 1403 Saturday 20 April 2024 11 شوال 1445

نخستین گفتگوی وزیران خارجه اسرائیل و دولت جدید آمریکا درباره ایران، خاورمیانه و روابط دو کشور

ایران

دولت جدید ایالات متحده هم اکنون می کوشد از طریق انجام یک رشته گفتگوهای مقدماتی با هم پیمانان خود، رویکرد خود نسبت به مساله برجام و آینده کشاکش با حکومت اسلامی ایران و کشورهای دیگری مانند چین و روسیه شکل ببخشد.

 گفتگوهای آنتونی بلینکن وزیر خارجه جدید ایالات متحده با وزیران خارجه اسرائیل، بریتانیا و آلمان را نیز که شامگاه روز گذشته (چهارشنبه) انجام گرفت، در همین چارچوب باید مورد بررسی قرار داد.

به موازات این گفتگوها، رایزنی های پرزیدنت بایدن با سران چند کشور اروپایی و ممالک دیگر را نیز می توان بررسی کرد.

پرزیدنت بایدن هنوز این رشته رایزنی ها را با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل انجام نداده، ولی انتظار می رود که در روزهای آینده عملی شود.

آگاهان می گویند که دولت پرزیدنت بایدن، برخلاف رویکرد دولت پرزیدنت ترامپ که موجب دوری کشورهای اروپایی از ایالات متحده گردید، می کوشد این اعتماد و همکاری را بازگرداند، و سیاستی را که در برابر رژیم ایران در پیش میگیرد، با هماهنگی آن کشورها باشد. اگر چنین همخوانی به وجود آید، رژیم ایران در تنگنای دشوارتری قرار خواهد گرفت.

وزارت خارجه اسرائیل در خبری که انتشار داد از جمله نوشت که گفتگوی تلفنی بین وزیران خارجه اسرائیل و ایالات متحده، نخستین رایزنی آنان درباره رژیم ایران و اوضاع خاورمیانه بوده است. بلیکن کار رسمی خود را چند روز پیش، با تایید گزینش او از جانب مجلس سنا آغاز کرد.

پیشتر نیز دبیر شورایعالی امنیت ملی اسرائیل، مئیر بن شبات، با همتای آمریکایی خود، درباره برجام و سیاست جدید ایالات متحده در قبال آن گفتگو کرده بود.

وزیران خارجه دو کشور موافقت کردند که تماس های تلفنی در آینده نیز همچنان ادامه یابد.

گبی اشکنازی از جانب حزب آبی و سفید به مقام وزیر خارجه منصوب شده بود. این مکالمه در حالی صورت گرفت که بنیامین نتانیاهو از هنگام برپایی ائتلاف با حزب ابی و سفید، امور امنیتی و سیاست خارجی کشور را در انحصار خود داشته باشد. به همین علت نیز بود که وزیر خارجه اسرائیل و حتی بنی گانتس وزیر دفاع در جریان تماس های اسرائیل با امارات، بحرین، سودان و مراکش نیز قرار نداشتند.

آن چه این شکاف بین حزب لیکود و رقیب آن “آبی و سفید” را بیشتر کرد، این واقعیت بود که نتانیاهو در تصمیم برای برپایی شورای مشورتی درباره روابط آینده اسرائیل و ایالات متحده، گانتس و اشکناری را شهیم نکرد و موجب گله مندی شدید آنان شد.

انتخابات پارلمانی زودهنگام اسرائیل، برای چهارمین بار حدود دو ماه دیگر برگزار می شود و این امر بر رقابت های حزبی افزوده و باعث چندین انشعاب و برپایی احزاب جدید شده است.

اظهارات اخیر نمایندگان ارشد دولت جدید آمریکا پیرامون مسئله فلسطینی ها، بازگرداندن کمک های مالی به حکومت خودگردان، و همچنین مواضع اعلام شده درباره حوثی های یمن و روابط آمریکا با امارات عربی متحده و عربستان، و همچین برنامه برپایی کشور مستقل فلسطینی، موجب نگرانی هایی در همه احزاب اسرائیل شده است.

گبی اشکنازی در گفتگوی تلفنی با آنتونی بلینکن از جمله به وی گفت که اطمینان دارد طرفین می توانند در مورد مسائل خاورمیانه و رویکرد نسبت به رژیم ایران و موضوع های دیگر، همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید