28
پنج شنبه, مارس
پنجشنبه 9 فروردين 1403 Thursday 28 March 2024 18 رمضان 1445

لوموند : جمهوری اسلامی تنها به کمک سرکوب‌های خونین سرپا مانده است

ایران

آلن فراشون، ستون نویس روزنامۀ لوموند، با انتشار گزارشی درباره حکومت ایران نوشته است: جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات احتمالی با آمریکا در موضع قدرت نیست. در منطقه، به ویژه در سوریه دچار مشکل است. در داخل از نظر اقتصادی ضعیف شده و تنها به یاری سرکوب‌های خونین سر پا مانده است و اگر امروز خواستار بازگشت آمریکا به برجام است علت آن فقط اقتصادی است، هر چند آمریکاستیزی همچنان یکی از عناصر کلیدی منافع مادی و ایدئولوژیک گروه مسلط در قدرت رژیم ایران است. به همین خاطر مسیر گفتگو میان رژیم ایران و آمریکا برای احیای برجام مین گذاری شده و بسیار تنگ است.

 وی با اشاره به کشمکش‌های جاری میان آمریکا و رژیم ایران بر سر نحوۀ بازگشت به برجام می نویسد: مسیر این بازگشت مین‌گذاری شده، نا روشن و بسیار تنگ و محدود است.

آلن فراشون سیاست جدید اتمی رژیم ایران را خطرناک خوانده و می نویسد: با اقدام تهران مسابقۀ تسلیحات اتمی از سر گرفته شده است.

آلن فراشون با اشارۀ به تلقی کاملاً متضاد بایدن و خامنه‌ای دربارۀ شروط و نحوۀ بازگشت به برجام افزوده است که علی خامنه‌ای هرگز حاضر نخواهد شد شرط بایدن را برای بازگشت به برجام، به عنوان آغاز گفتگوهای جدید دربارۀ برنامۀ موشکی و اقدام‌های توسعه طلبانۀ تهران در خاورمیانه بپذیرد.

از دید تحلیلگر لوموند از نگاه خامنه‌ای موشک‌های ایران و نفوذ این کشور در سوریه، لبنان و عراق کانون منافع مادّی و ایدئولوژیک گروه مسلط در قدرت ایران را تشکیل می‌دهند. او گفته است که باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، دربارۀ بُرد و دامنۀ برجام اشتباه کرده بود.

او افزوده است که اوباما می‌پنداشت که گشایش اقتصادی ایران پس از برجام بستر گفتگوی مستقیم این کشور با آمریکا را فراهم می ساخت غافل از اینکه یکی از عناصر کلیدی ایدئولوژی جمهوری اسلامی آمریکاستیزی است که اوباما آن را کاملاً دست کم گرفته بود.

فراشون سپس می نویسد: اگر امروز جمهوری اسلامی خواستار احیای برجام و بازگشت آمریکا به این توافق است، علت آن فقط اقتصادی است.

نویسندۀ مقالۀ لوموند در ادامه نگاشته است که حکومت ایران امروز در موضع قدرت نیست. در منطقه دچار مشکل است. برای نمونه، در سوریه حضور آن با مخالفت روسیه روبرو است و اسرائیل فرصتی را برای حمله به مواضع نیروها و پایگاه‌های ایرانی در خاک سوریه از دست نمی‌دهد. به نوشتۀ لوموند در عراق، جمهوری اسلامی مقبولیتی ندارد.

آلن فراشون در پایان نوشته است که برای از سرگیری گفتگو محمد جواد ظریف و رابرت مالی تنها از یک روزنه برخوردار هستند نه یک شاهراه.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید