25
پنج شنبه, آوریل
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 Thursday 25 April 2024 16 شوال 1445

شیوع در اهواز و خرمشهر سرعت گرفته است

ایران

-نوع جهش‌یافته ویروس کُرونا چند هفته‌ پیش از عراق به شهرستان «شادگان» وارد شده و گردش آن در آبادان و خرمشهر نیز تأیید و اکنون جنوب غربی خوزستان را بیش از دیگر مناطق درگیر کرده است.
-شکرالله سلمان‌زاده رئيس دانشکده علوم پزشکی آبادان‌ نسبت به شیوع ویروس در جنوب غرب خوزستان هشدار داد و گفت از ۴۱۷ تست کُرونا، ۱۷۳ تست مثبت بوده. در طول این ۲۴ ساعت، ۶۴ بیمار در آبادان، ۴۴ بیمار در خرمشهر و ۶۵ بیمار در شادگان بر اساس معیارهای آزمایشگاهی به کُرونا مبتلا شدند.
-طبق گفته‌ی وزیر بهداشت با وجود دستور به بسته شدن مرزهای عراق و ایران، «دیروز هنوز یکی از مرزهای ورودی باز بود و مسئولان محلی می‌گفتند که قرار است در آخرین روزهای چهارشنبه ببندیم.»
-مهران احمدی‌بلوطکی دبیر شورای سلامت اهواز، روند و شدت بیماری در اهواز به گونه‌ای خواند که «اگر در طیف رنگ‌بندی، رنگ سیاه نیز وجود داشت‌ می‌توانستیم بگوییم اهواز به مرز وضعیت سیاه رسیده است.»
-پرستاری از استان خوزستان به کیهان لندن: «در ابتدا ورود ویروس جهش‌یافته تکذیب می‌شد اما الان که اوضاع وخیم است، هشدار می‌دهند و منع تردد و تعطیلی مشاغل را اعمال می‌کنند.»

 مسئولان بیمارستانی وضعیت شیوع ویروس در استان خوزستان را «سیاه» گزارش کرده و از ابتلای یک نوزاد یکروزه به کُرونا خبر می‌دهند. دولت اما با اجرای قرنطینه مخالفت می‌کند و به اجرای محدودیت‌ رفت و آمد اکتفا کرده است.

در ایران تا کنون بیش از ۱۲۰ فرد مبتلا به ویروس جهش‌یافته کُرونا شناسایی شده و میزان شیوع چنان رو به افزایش نهاده که مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند، هر بیمار جدیدی را باید مبتلا به ویروس جهش‌یافته دانست.

نوع جهش‌یافته ویروس کُرونا، چند هفته ‌پیش از عراق به شهرستان «شادگان» وارد شد و در آبادان و خرمشهر تأیید گشت و اکنون در جنوب غربی خوزستان می‌گردد و شیوع آن در اهواز و خرمشهر شدت یافته است.

این ویروس با قدرت سرایت‌ ۷۰درصد بیشتر از ویروس کُرونای اولیه، در مدت کوتاهی خوزستان را به کانون اصلی شیوع ویروس جهش‌یافته بدل کرده و پس از مدتی، ظرفیت تخت‌های بستری بیمارستان‌ها پُر شد. این ویروس در این منطقه تا کنون دو قربانی یکساله و ۹ ساله و یک مبتلای یکروزه داشته است.

سعید نمکی وزیر بهداشت امروز چهارشنبه ۵ اسفندماه در پی انتقادهای تُندی که واکنش‌های منفی به دنبال داشت، اینبار به شکل «دلخوری‌» از وضعیت موجود انتقاد و تأیید کرده که منشأ خیز سنگین بیماری در خوزستان ویروس جهش‌یافته است و او از یک ماه و نیم پیش با نامه‌های محرمانه و غیرمحرمانه نسبت به شیوع آن هشدار داده است.

وزیر بهداشت در تأیید پیش‌بینی‌هایش به خود مدال داده و گفت: «دیروز یکی از همکارانم می‌گفت هر چه پیش‌بینی کردی، درست از آب درآمد اما امیدوار بودم که این پیش‌بینی آینده من درست از آب در نیاید، اما درست از آب درآمد. من همواره نگران یک اسفند پر ماجرا بودم. برخی عزیزان در برخی نقاط بی‌توجهی کردند و پروتکل‌ها را رعایت نکردند.»

وزیر بهداشت گزارش داد که از دو هفته پیش میزان بیماران سرپایی مبتلا به نوع جهش‌یافته افزایش پیدا کرده، با این تفاوت که مبتلایان به این ویروس ظرف «۷۲ ساعت» به مرحله بستری می‌رسند و می‌تواند «شکل‌های بسیار خطرناک و گرفتاری‌های سنگین ریوی ایجاد کند که بارها این را اعلام کرده‌ام.»

با وجود وضعیت قرمز و اضطراری خوزستان با اعلام وضعیت اضطرار و قرنطینه این استان در ستاد مقابله با کُرونا موافقت نشده و ستاد مقابله با کُرونا گفته‌، محدودیت‌هایی «فراتر از وضعیت قرمز» را بر خوزستان اعمال کرده اما قرنطینه نمی‌کند.

این محدودیت‌های کوتاه‌مدت تا ۱۵ اسفندماه ادامه خواهد داشت و برای ادامه آن نیز ستاد مقابله با کُرونا تصمیم‌گیری خواهد کرد.

در این بین، طبق گفته‌ی وزیر بهداشت در عین دستور به بسته شدن مرزهای عراق و ایران، «دیروز هنوز یکی از مرزهای ورودی باز بود و مسئولان محلی می‌گفتند که قرار است در آخرین روزهای چهارشنبه ببندیم.»

پلیس راه از اعمال محدودیت‌هایی در ورودی‌های خوزستان، مازندران، گیلان و گلستان از روز سه‌شنبه ۴ اسفندماه مطابق با مصوبات ستاد کُرونا خبر داده بود و ورود اتومبیل‌ها با پلاک غیربومی و خروج اتومبیل‌ها با پلاک بومی به شهرهای قرمز و نارنجی خوزستان را ممنوع کرده است.

بر این اساس، متخلفان در شهرستان‌های نارنجی ۳۰۰هزار تومان و در شهرستان‌های قرمز یک میلیون تومان جریمه می‌شوند.

استان خوزستان در حالی به کانون شیوع ویروس کُرونا تبدیل شده که اواخر‌دی‌ماه، ۲۳ شهرستان از ۲۷ شهرستان در وضعیت آبی یا کم‌خطر بودند و شهرستان آبادان، رامهرمز، باغملک و شوشتر در وضعیت زرد قرار داشتند.

پرستار یکی از بیمارستان‌های اصلی استان خوزستان در اینباره به کیهان لندن می‌گوید: «چطور در یک استان وضعیت در یکروز از آبی به قرمز تبدیل می‌شود؟ اصلا با عقل جور در نمی‌آید.»

این پرستار بومی بر مبنای شنیده‌ها در استان خوزستان درباره نحوه ورود ویروس جهش‌یافته می‌گوید: «اینکه سر منشأ این ویروس کجاست را نمی‌دانم اما شنیدم که در بندر «امام» کشتی پهلو گرفته که خدمه‌هایی از چین و فیلیپین داشتند و به مدت ۲ هفته در هتل سکونت کردند و گویا اینها به بازار هم رفت‌ و آمد داشتند. ضمن اینکه از این خدمه تست کُرونا گرفته نشده و بعدها فهمیدند که این افراد ناقل بودند. پس از آنهم شاهد بودیم که از بندر «امام» و ماهشهر، آبادان و خرمشهر و بعد شادگان و آخر هم اهواز پُر شد از ویروس به قول خودشان موج چهارم.»

او اضافه کرد: «در ابتدا که تکذیب می‌شد اما الان که اوضاع وخیم است، هشدار می‌دهند و منع تردد و تعطیلی مشاغل را اعمال می‌کنند.»

وزیر بهداشت اما بی‌توجهی مردم به توصیه‌هایش از جمله سفر نکردن به کربلا و نجف و همچنین برگزاری مراسم‌ خاکسپاری را دلیل افزایش یکباره شیوع ویروس خوانده است. او می‌گوید، «بارها اعلام کرده بودم که در این ایام رفتن به عتبات و زیارت عزیزانمان در کربلا و نجف ممکن است منجر به خیز بیماری در استان‌های مرزی شود.»

وی سپس گفت:‌ «من هر شب و هر روز یکی از آرامبخش‌هایم بو کردن تربت امام حسین است اما این سفرها را در این ایام بسیار مضر دانستم.»

نمکی با اشاره به اینکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شادگان اولین منطقه آلوده شده به ویروس جهش‌یافته «به حد صفر رسیده بود» اعلام کرد: «در مراکز خرید غلغله بود، دستفرو‌‌ش‌ها در خیابان بیداد می‌کردند و با این شرایط کاملا برای ما روشن بود که یک خوزستان بسیار بسیار پرماجرا را خواهیم داشت.»

مهران احمدی ‌بلوطکی دبیر شورای سلامت اهواز، روند و شدت بیماری در اهواز به گونه‌ای خواند که «اگر در طیف رنگ‌بندی، رنگ سیاه نیز وجود داشت‌ می‌توانستیم بگوییم اهواز به مرز وضعیت سیاه رسیده است.»

به گزارش این مقام مسئول، در شیوع ویروس کُرونا از نوع جهش‌یافته، دوره بروز علائم ۲۴ ساعته است. از همین رو سن ابتلا نیز کاهش یافته و یک «نوزاد یکروزه» مبتلا به کُرونا در خوزستان شناسایی شده و همچنین «شاهد ابتلا و مرگ کودکان بوده‌ایم.»

نمکی شیوع ویروس کُرونا را به آلودگی آب تشبیه کرد: «فرض کنید که اعلام کنیم آب تهران آلوده است، اگر مسئولین آب تهران بگویند افراد بروند کوزه‌هایشان را پر کنند تا ۴۸ ساعت دیگر می‌خواهیم آب را قطع کنیم، برای وزیر بهداشت دردناک است.»

ولی الان هفته‌هاست که ویروس جهش‌یافته که اولین موارد ابتلا به آن در اراک، اصفهان، ایلام، مشهد و چهارمحال و بختیاری گزارش شد، در کشور در گردش است. به گفته‌ی نمکی، اگر چه گزارش ویروس جهش یافته را «در تمام کشور» داریم، اما خوشبختانه هنوز «خیز بلند قابل توجهی» را در سایر استان‌های کشور ایجاد نکرده و «همکارانم در تلاشند که این را مهار کنند.»

در پی شیوع کُرونا در استان خوزستان، بیمارستان‌های غیر‌کُرونایی نیز در اختیار بیماران این ویروس قرار گرفتند. بیمارستان «خمینی» اهواز که «سرریز» بیماران دیگر بیمارستان‌ها را پذیرش می‌کند، گزارش داده که ۷۵درصد تخت‌هایش پُر شده است.

قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت بر ظرفیت محدود بیمارستان‌های استان خوزستان تأکید کرد که با رعایت پروتکل‌ها و کاهش سرعت انتشار بیماری، به تعداد آمار مبتلایان اضافه نشود. به گفته‌ی او، «این هنر نیست که مرتب به تعداد تخت‌های آی‌سی‌یو اضافه کنیم، هرچند تا کنون این کار را انجام داده‌ایم تا افرادی که بدون تقصیر آلوده به این بیماری شده‌اند از درمان محروم نشوند.»

پرستار بیمارستان استان خوزستان در پاسخ به اینکه تا چه میزان مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، می‌گوید: «قشر ضعیف جامعه و کاسبان به نظر می‌آید که اصلا براشان مهم نیست، نه اینکه مهم نیست. متاسفانه دولت هیچ کمکی به این قشر نکرده و بعضا که سوال می‌پرسیم می‌گویند ما چه محل کارمان را ببندیم یا باز کنیم دولت که کمک نمی‌کند و بالعکس مالیات سرسام‌آور از ما می‌گیرند. پس ما باید جوابگوی همه مخارج‌مان باشیم و نمی‌تونیم از جیب بدهیم. هیچ کس بیشتر از شاغلان بخش درمان از عمق فاجعه خبر ندارند و مردم حتما خدای ناکرده باید یکی از عزیزان‌شان را از دست بدهند که بر این مسئله واقف شوند.»

شکرالله سلمان‌زاده رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان‌ نیز نسبت به شیوع ویروس در جنوب غرب خوزستان هشدار داد و گفت که از ۴۱۷ تست کُرونا، ۱۷۳ تست مثبت بوده است. در طول این ۲۴ ساعت، ۶۴ بیمار در آبادان، ۴۴ بیمار در خرمشهر و ۶۵ بیمار در شادگان براساس معیارهای آزمایشگاهی به کُرونا مبتلا شدند.

یک پرستار بیمارستان در استان خوزستان درباره وضعیت بیمارستان‌ها به کیهان لندن می‌گوید: «بطور محسوس از ۱۰ روز پیش مراجعان بیشتر شدند و اینکه به گفته خودشان علائم سرماخوردگی معمولی بوده که به یکباره حاد شدند، ما هم در حد شنیده و اخبار راجع به ویروس جهش‌یافته شنیدیم و الان هم بعضی‌ها تکذیب می‌کنند که این همان ویروس قبلی است و عده‌ای هم می‌گویند که این همان نوع ویروس است.»

او در پاسخ به این پرسش که مسئول شیوع گسترده‌ی این ویروس کیست، بیان داشت: «به نظر من مسئول و مقصر همه هستند؛ اول از همه اگر شایعه پهلو گرفتن کشتی درست باشد، مسئولان مربوطه که می‌بایست از مسافران تست می‌گرفتند و نگرفتند مقصر هستند و بعد از آنهم مردم که ناقل می‌شوند! مردم باید پروتکل‌ها را رعایت کنند ولی خیلی‌ها سهل‌انگاری می‌کنند.»

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید