16
سه شنبه, آوریل
سه شنبه 28 فروردين 1403 Tuesday 16 April 2024 7 شوال 1445

رسانه های آمریکایی مسئولیت انفجار در کشتی جاسوسی ساویز متعلق به سپاه را به اسرائیل نسبت دادند

ایران

یک روز پس از وقوع انفجار در کشتی جاسوسی سپاه پاسداران در دریای سرخ، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که اسرائیل به ایالات متحده اطلاع داده که این اقدام توسط این کشور صورت گرفته و نوعی تلافی جویی در برابر تعرض به دو کشتی بازرگانی متعلق به تجار اسرائیلی در دریای عمان و دریای عرب در دو ماه گذشته بوده است.

سخن از یک کشتی ایرانی به نام ساویز است که از حدود چهار سال پیش در دریای سرخ و در فاصله بین سواحل یمن و اریتره لنگر انداخته و به انجام ماموریت های جنگی و اطلاعاتی به حمایت از حوثی ها و پاسداری از امنیت رفت و آمد کشتی ها و نفکش های ایرانی مشغول بوده است.

علیرغم سکوت اسرائیل در این زمینه، نیویورک تایمز در گزارش امروز خود (چهارشنبه) ادعا می کند که اسرائیل در تماس با مقامات آمریکایی مسئولیت خود را مورد تایید قرار داده است.

خبرگزاری های حکومت ایران وقوع انفجار در بدنه این کشتی را مورد تایید قرار دادند، ولی اشاره ای به اسرائیل نکردند.

وال استریت ژورنال، روزنامه آمریکایی دیگر نیز امروز نوشت کشتی ساویز که یک کشتی قدیمی است و سپاه پاسداران صاحب آن است، از چهار سال پیش در آب های دریای سرخ لنگر انداخته و در واقع یک پایگاه نظامی سیار محسوب می شود.

در گزارش ها آمده است که این انفجار در نتیجه چسباندن مین مغناطیسی در بدنۀ پایین کشتی رخ داده است. سامانه خبری العربیه نوشته بود که این مین ها توسط کماندوهای اسرائیلی در زیر کشتی قرار گرفته بود و انفجار در ساعات بامدادی دیروز (سه شنبه) رخ داد.

گفته می شود که در این حادثه آسیب جانی وارد نیامده است.

مقامات آمریکایی روز گذشته گفته بودند که هیچ نهاد نظامی آمریکایی در این حادثه دخالتی نداشته است.

در مورد ماموریت های کشتی ساویز در دریای سرخ، از جمله گفته شده که یکی از ماموریت های آن، رصد کردن تحرکات نظامی عربستان سعودی علیه حوثی های یمن بوده است.

این کشتی همچنین نقش انبار اسلحه برای حوثی را ایفا می کرده و کمک های لجستیک در اختیار این جنگجویان مزدور حکومت ایران قرار می داده است.

ماموریت دیگر این کشتی حفظ امنیت کشتی ها و نفتکش های ایرانی در برابر دزدان دریایی بوده که از سومالی خارج شده و به ربودن کشتی ها می پرداختند.

برخی منابع خبری، کشتی ساویز را “پاسدارخانه” نام نهاده اند. از آن جا که طبق مقررات دولت مصر، افراد مسلح حق ندارند همراه با کشتی ها از کانال سوئز بگذرند و از این رو پاسدارانی که در کشتی ها و نفتکش های ایرانی مستقر بودند، هنگام عبور این شناور از دریای سرخ، در کشتی ساویز پیاده می شدند و منتظر بازگشت کشتی می ماندند و دوباره سوار آن شده و به ایران باز می گشتند.

در مورد این که چرا اسرائیل این اقدام تلافی جویانه را چند هفته پس از تعرض رژیم ایران به کشتی اسرائیلی انجام داده، روزنامه های آمریکایی نوشتند که علت، حضور یک رزم ناو آمریکایی در نزدیکی آن منطقه بود، که پس از دور شدن آن از منطقه، کماندوهای اسرائیلی وارد عمل شدند

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید