25
پنج شنبه, آوریل
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 Thursday 25 April 2024 16 شوال 1445

Cleaning Iranian Streets

ایران

مقامات جمهوری اسلامی پس از نامه رهبر جمهوری اسلامی با قوت بیشتری ادعای اینکه ویروس کرونا یک حمله بیولوژیک است را مطرح کرده‌اند

.

رهبر جمهوری اسلامی روز ۲۲ اسفند در فرمانی خطاب به «محمدحسین باقری»، رییس ستاد نیروهای کل مسلح ایران، فرضیه احتمال شیوع ویروس «کرونا» در ایران بر اثر حمله بیولوژیک را مطرح کرد و دستور تشکیل یک قرارگاه بهداشتی و درمانی را برای مقابله با این ویروس داد.

آیت‌الله خامنه‌ای در این دستور نوشت که درباره شیوع ویروس کرونا، قرائنی وجود دارد که احتمال «حمله‌ بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده است. پس از این نامه اظهارنظر مقامات جمهوری اسلامی دراین‌باره شدت گرفته است.

ادعای حمله بیولوژیک بودن کرونا حتی پیش از اینکه خبر شیوع این ویروس در ایران منتشر شود و یا به تعبیری در روزهایی که این خبر پنهان شده بود توسط خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، مطرح شده بود. این خبرگزاری روز ۱۲ بهمن این ادعا را مطرح کرده و یک روز بعد در مصاحبه با سفیر چین در ایران کرونا را «حمله بیولوژیک به اقتصاد چین» خواند اما سفیر چین در پاسخ به این سوال گفت: «بله من هم شایعه‌ای مثل این را در فضای مجازی دیدم که البته هیچ گزارش علمی دراین‌باره ندیدم.»

در اسفندماه و پس از شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران این ادعا به شکل دیگری مطرح شد و این بار این ویروس حمله بیولوژیک آمریکا به ایران خوانده شد. پس از مطرح‌شدن این ادعا توسط خامنه‌ای اما اظهارنظرها دراین‌باره بیشتر و شدیدتر شد.

آخرین اظهارنظر دراین‌باره مربوط به امامان جمعه و روحانیون است. ازجمله «رسول فلاحتی»، امام‌جمعه رشت، روز ۲۴ اسفند گفت که احتمال دارد انتشار ویروس کرونا حمله بیولوژیکی «دشمنان به‌ویژه آمریکا باشد.» تعداد دیگری از امامان جمعه ازجمله امام‌جمعه نهاوند نیز این ادعا را مطرح کرده‌اند.

در همین روز «علیرضا پناهیان»، از روحانیون مشهور اصول‌گرا، گفت که «این بیماری فراگیر و ویروس مهلک جنگ بیولوژیک و حربه نظام سلطه علیه بشریت و جریان مقاومت استکبارستیز است.»

روز ۲۳ اسفند نیز «ابوالفضل حسن‌بیگی»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که ویروس کرونا «حمله بیوتروریستی توسط آمریکا به چین است.»

«حسین امیرعبداللهیان»، دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی روز ۹ اسفند در توییتی نوشته بود که «شاید بعدا مشخص شود کرونا جنگ بیولوژیک آمریکا علیه رقبایش بوده است.»

یک روز بعد نیز «غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی»، نماینده رشت در مجلس نیز در حساب توییتری خود نوشت: «‌روند همه‌گیر شدن ‎ویروس کرونا در سایه ‎تحریم ظالمانه عادی نیست و آن را نوعی حمله ‎بیولوژیک از سوی ‎آمریکا و ‎رژیم صهیونیستی می‌دانم.»

روز ۱۱ اسفند نیز نامه «محمود احمدی‌نژاد»، رییس‌جمهور سابق ایران به رییس سازمان بهداشت جهانی منتشر شد که در آن ادعا شده بود که این ویروس ساخته آمریکا است.

وی در این نامه نوشته بود: «امثال ویروس جهش‌یافته و هوشمند کرونا ۲۰۱۹، ساخته‌وپرداخته آزمایشگاه‌ها و به تعبیر صحیح‌تر، زرادخانه‌های جنگ بیولوژیک برخی قدرت‌های سلطه‌گر جهانی و بسیار ضد‌انسانی‌تر، مخرب‌تر و وحشت‌آفرین‌تر از دیگر سلاح‌های ضد انسانی مانند هسته‌ای و شیمیایی و هارپ است.»

«علیرضا جلالی»، رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله دانشگاه وابسته به سپاه نیز روز ۱۳ اسفند گفته بود که یکی از فرضیه‌های محققان این دانشگاه این بوده که این شیوع این ویروس در چین ممکن است حمله بیولوژیک باشد و یا «یک متاسیوم در ویروس است و یا یک فرار ویروس از آزمایشگاه.» وی درنهایت نگفته بود که محققان این مرکز درنهایت کدام‌یک از این فرضیه‌ها را تایید کرده‌اند.

پس‌ازاین ادعای مقامات نظامی، «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران روز ۱۵ اسفند گفت: «امروز هم حتی در مبارزه با این ویروس که ممکن است محصول تهاجم بیولوژیکی آمریکا باشد که در ابتدا به چین و سپس به ایران و سایر نقاط دنیا شیوع پیداکرده، پیروز خواهیم شد.»

روز ۱۶ اسفند «حشمت‌الله فلاحت‌پیشه»، رییس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: «ترامپ و پامپئو درباره کرونا دروغ می‌گویند. کرونا عامل بیماری عادی نیست بلکه بیوتروریسمی است که در کشورهای ایران و چین توزیع شده و نباید این موضوع را نادیده گرفت.»

در همان روز «امیرحسین قاضی‌زاده»، عضو هیات‌رییسه مجلس ایران که خود پزشک است در یادداشتی نوشت: «آنچه برای محققین حوزه دفاع امروزه به‌عنوان گفتمان غالب درآمده است آن است که کرونا ویروس یک سلاح بیولوژیک برای ضربه عمیق به اقتصاد و اعتبار چین بوده است. طرفداران این نظریه به شواهدی از حضور نیروهای آمریکایی چند هفته قبل از شروع این بیماری در شهر ووهان چین اشاره می‌کنند.»

پس‌ازاین اظهارنظرها «غلامرضا جلالی»، رییس سازمان پدافند غیرعامل ایران، روز ۲۱ اسفند گفت که نمی‌توان «به‌طورقطع» کرونا را یک سلاح بیولوژیک دانست اما «بخش زیادی از ویژگی‌های یک سلاح بیولوژیک را داراست.»

در همان روز اما «عباس موسوی»، سخنگوی وزارت خارجه ایران، دراین‌باره گفته بود که «ما خبر نداریم و باید منتظر تحقیقات بمانیم.»

دو روز پیش از او «حسن عراقی‌زاده»، سخنگوی قرارگاه مبارزه با کرونا در ستاد کل نیروهای مسلح، مدعی وجود برخی شواهد و احتمالات درباره حمله بیولوژیک آمریکا به ایران در موضوع کرونا شده بود.

تفاوت ویروس کرونا در ایران و چین نیز ادعایی بود که توسط «شهروز برزگر»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، مطرح شد.

وی به نقل از وزیر بهداشت گفته بود که «بخشی از ویروس کرونا در گیلان کاملا با ویروس ووهان چین متفاوت است.»

این نماینده مجلس تاکید کرده بود: «آنچه از صحبت‌های وزیر بهداشت برداشت کردم این است که دو نوع ویروس در کشور هست. یکی ویروس ووهان چین و یکی دیگر ویروسی با منشا نامعلوم که به نظرم دراین‌باره این احتمال وجود دارد که ویروس از نوع بیوتروریسم آمریکا باشد که در ایران پخش شده است.» وزارت بهداشت ایران اما این سخنان را تکذیب کرد.

ادعای حمله بیولوژیک اما دامن‌گیر خود ایران نیز شده و بحرین نیز جمهوری اسلامی را به حمله بیولوژیک متهم کرد. دولت بحرین روز پنجشنبه ۲۲ اسفند ایران را به «حمله بیولوژیک» علیه این کشور متهم کرد و دلیل آن را «پنهان‌کاری در مورد شیوع ویروس کرونا و مهر نزدن در گذرنامه مسافران بحرینی» عنوان کرد.

در مقابل «حسین امیرعبداللهیان»، مشاور ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل، در توییتی در مقابل ادعای وزیر کشور ‎بحرین نوشت: «آمریکا که با وجود ناوگان پنجم دریایی نظامی خود بر بحرین حکومت می‌کند، عامل اصلی جنگ بیولوژیک و حتی کتمان اولیه ‎کرونا در آمریکاست.»

در مقابل مقاماتی که فرضیه حمله بیولوژیک درباره کرونا را مطرح کرده‌اند «امیر خجسته»، نماینده همدان در مجلس، در توییتر خود نوشت: «متاسفانه هدف بعضی مسئولین از طرح حمله بیوتروریسم حواله تمام مشکلات ناشی از بحران مدیریت کرونا به دشمن خارجی است. اما اکنون فرضیه حمله بیولوژیک دشمنی به نام بی‌تدبیری و مصلحت‌سنجی در کشور بسیار محتمل‌تر است.»

موضوع حمله بیولوژیک به ایران در سال‌های گذشته نیز مطرح ‌شده و نیروهای سپاه و بسیج رزمایش‌هایی را برای مقابله با آن برگزار کرده‌اند

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید