29
جمعه, مارس
جمعه 10 فروردين 1403 Friday 29 March 2024 19 رمضان 1445

آی‌سی‌یوها پر شده‌اند

ایران

رییس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران در گفت‌وگو با خبرآنلاین:
«آی‌سی‌یو»ها پر شده‌اند، خواهش‌ می‌کنم در خانه بمانید
شیوع ویروس کرونا سیستم بهداشتی ایران را با مشکلات فراوانی روبرو کرده است.

 

نیو صدر: هر روز حدود ساعت دو همان خبر همیشگی منتشر می‌شود؛ آخرین آمار مبتلایان و قربانی‌های کروناویروس، بعد هم اعداد؛ اضافه شدن هر عدد جدید اما شروع ماجرایی برای سیستم بهداشتی است، سیستمی که هر کسی و هر بخشی از آن روزهای عجیبی را می‌گذراند، از پرستارانی که گه گاه خبر مرگ آن‌ها شنیده می‌شود تا «آی‌سی‌یو»ها که می‌گویند، دیگر جایی ندارند.

«ظرفیت آی‌سی‌یوها تقریبا کامل شده و از بیمارهای کووید-۱۹ پُر شده‌اند . از آی‌سی‌یوهای در اختیارم فقط یکی را برای مبتلایان بیماری‌های دیگر نگه داشته‌ام، آن‌قدر پر شده‌اند که مجبور شده‌ایم بخش‌های پشتیبان درست کنیم تا مریض‌های دیگر را به آنجا بفرستیم.»

این توصیف امیرعلی سوادکوهی، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه و رییس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران، از شرایط کرونایی بیمارستان‌های ایران در روزهای اخیر است، مدیریت آی‌سی‌یوهای بیمارستان‌های محب کوثر، نورافشان و سیدالشهدا را در اختیار اوست.

«بیماری پخش شود، تخت‌ آی‌سی‌یوها برای بیماران کافی نیست»

تعداد بیماران کرونایی در ایران به بیش از ۱۲ هزار نفر رسیده است، ۸۵ درصد این افراد نیازی به مراجعه به بیمارستان‌ها ندارند، از ۱۵ درصد باقی مانده حدود ۱۰ درصد در بیمارستان بستری می‌شوند و کار شش درصد این افراد به آی‌سی‌یو می‌کشد. در حالی که تعداد تخت‌های آی‌سی‌یو در کل کشور بیشتر از ۷ هزار و ۲۰۰ مورد نیست.

بر این اساس، همچنان ظرفیت سیستم بهداشتی ایران برای مبتلایان به کروناویروس کافی است. اما در روزهای آینده شاید اوضاع به همین شکل باقی نماند.

سوادکوهی در این رابطه به خبرآنلاین می‌گوید: «مجبوریم این شرایط را مدیریت کنیم، تقریبا ۶۰درصد تخت‌های آی‌سی‌یو به کوویدی‌ها اختصاص داده شده و باقی هم در اختیار دیگر بیماران قرار گرفته است. باید بپذیریم که با توجه قدرت پخش بسیار بالای این بیماری طبیعتا ۷هزار تخت کفاف این تعداد بیمار را نمی‌دهد. تعداد بسیار زیاد است، شاید باورتان نشود دو ساعت بعد از این که مریض‌ها به بخش فرستاده می‌شوند، دوباره آی‌سی‌یوهای کویید من پر می‌شوند.»

این موضوع به تایید برخی از مسئولان هم رسیده است، براساس گزارش مهر استاندار خوزستان روز گذشته تایید کرد که این استان ۸۰تخت آی‌سی‌یو کم دارد. خبرگزاری فارس هم چند روز پیش به نقل از نماینده تام الختیار وزارت بهداشت در استان گیلان نوشته بود که تعداد تخت‌های آی‌سی‌یو در گیلان باید افزایش پیدا کند.

سوادکوهی می‌گوید: «آن چه ما را به عنوان یک پزشک به وحشت می‌اندازد پخش بسیار سریع این بیماری است، خود بیماری قابل کنترل است. وقتی تعداد مریض از حدی بالاتر برود دیگر ظرفیت بیمارستان‌ها قدرت دریافت بیمار را نخواهد داشت.»

اما به نظر می‌رسد تخت آی‌سی‌یو تنها کمبودی نیست که به دلیل شیوع کروناویروس ایران با آن روبرو شده است، در چند روز گذشته گزارش‌های مختلفی تایید کردند که برخی از استان‌ها مثل قم، گیلان، مازندران، اراک و ... با کمبود تجهیزات پزشکی روبرو شده‌اند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت، چندی پیش در مصاحبه‌ای گفته بود که پرسنل بیمارستان‌های شهرهای شمالی فاقد ماسک «ان۹۵» و دستکش لاتکس هستند، بسیاری از پرستاران از ماسک عادی استفاده می‌کنند و ماسک فیلتردار موجود نیست گرچه ماسک فیلتردار اصلاً محافظتی نیست، حتی پرسنل لباس‌های یکسره‌ای که باید یک‌بارمصرف شود را بالاجبار دو بار نیز مصرف می‌کنند، درحالی‌که این لباس‌ها باید پس از هر بار مصرف سوزانده شده و از بین برود.

سوادکوهی در این رابطه توضیح می‌دهد: «اکنون کادر پزشکی سربازهای جبهه ما هستند، اگر بخواهید سربازتان خوب کار کند باید وسایلی در اختیارش قرار بدهید. شمشیر و سپر ما تجهیزات و دارو است. متاسفانه این‌ها در ابتدا خوب مدیریت نشدند، اما امیدوارم در آینده شرایط آرام‌تر شود. هرچه بیشتر شمشیر و سپر در اختیار ما قرار بدهند باید نسبت به پیروزی در این جنگ اطمینان بیشتری داشته باشند.»

کمبود شمشیر و سپر در نبرد با کروناویروس پیامدهای مرگباری هم داشته است، گفته می‌شود بیش از ۱۰ نفر از پزشکان و پرستاران جانشان را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داده‌اند، افرادی که برخلاف تعریف‌های انجام شده از کروناویروس برخی از آن‌ها جوان هستند.

چهار مورد از قربانیان هم از استان گیلان هستند، استانی که بارها نسبت به کمبود تجهیزات در آن هشدار داده شده است.

رییس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران، در این رابطه می‌گوید: «پزشکان و پرستاران استرس بسیار بالایی دارند، به خصوص زمانی که بدون تجهیزات مجبور به درمان بیماران می‌شوند. پزشک در شدیدترین حالت استرسی قرار می‌گیرد و ایمنی بدنش به طور کامل از بین می‌رود و این استرس جای بیماری پیش‌زمینه‌ای را پر می‌کند. به همین دلیل ویروس می‌تواند روی کادر درمانی تاثیر بگذارد و ببینیم یک پزشک جوان ۴۰ تا ۵۰ ساله به راحتی و سریع فوت می‌کند.»

در این میان از زمان اعلام خبر ابتلا و فوت دو نفر به کروناویروس در شهر قم، اقدامات مختلفی انجام شده‌اند تا برخی از این خلاء‌ها پر بشوند.

برای مثال رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از تجهیز زیرساخت های سلامت این استان به ارزش ۳۴ میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان از ابتدای مقابله با شیوع کرونا ویروس تاکنون خبر داده است. همچنین فرمانده نیروی زمینی سپاه اعلام کرده است که بیمارستان‌های صحرایی سپاه در قم، کاشان و مشهد مستقر است.

اما به نظر می‌رسد، پزشکان هنوز به تجهیزات بیشتری نیازمندند. سوادکوهی در این باره می‌گوید: «تمام سعی و تلاش ما این است که در نهایت همه مریض‌ها بستری شوند، اما در سرتاسر کشور تنها ۲۰۰هزار تخت‌های بیمارستانی وجود دارد. اگر ویروس سریع پخش شود ممکن است، از این ظرفیت بگذریم. مسئولان باید خیلی سریع بیمارستان‌هایی احداث کنند و به شکل فوری تخت بیمارستانی تهیه بشود تا در صورت شدیدتر شدن بحران در آینده، قابلیت کنترل اوضاع را داشته باشیم.»

او می‌افزاید: «مسئولین باید و فعالیتشان را به شکل قوی‌تری انجام بدهند، من انتظار ندارم یک هفته از رییس جمهور خبری نباشد. باید با این ویروس قدرتمندانه‌تر برخورد شود و تمام هیئت دولت در سیستم نبرد با آن کنند، نه این که وزارت بهداشت به تنهایی مسئول این شرایط شود. در چنین شرایطی نیازمند این هستیم پول خرج کنیم، دارو از خارج کشور وارد کنیم، داروهای داخلی و تا جای ممکن مواد ضدعفونی کننده و ماسک تولید شود. نباید فقط از بخش خصوصی انتظار داشته باشیم و بخش دولتی هم باید وارد کار شود.»

البته به نظر می‌رسد بخش خصوصی هم که به نوعی به دنبال واردات تجهیزات پزشکی برای مقابله با کروناست در این مدت با مشکلات زیادی روبرو شده است.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید