28
پنج شنبه, مارس
پنجشنبه 9 فروردين 1403 Thursday 28 March 2024 18 رمضان 1445

اذعان مقام وزارت بهداشت به وجود ویروس کرونا در ایران «از اوایل بهمن‌ماه»

ایران

رئيس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با بحران کرونا در ایران روز شنبه گفت که ویروس مرگبار کرونا «از اوایل بهمن به صورت خزنده و بی‌علامت در ایران چرخش داشته است».

 علی‌اکبر حق‌دوست که روز شنبه، ۹ فروردین، از طریق ویدئو کنفرانس به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌داد، چنین نظر داد که ویروس کرونا در ایران «با تاخیر تشخص داده شد».

اعلام «چرخش» ویروس در کشور از اوایل بهمن در حالی رخ می‌دهد که پیش از این مقام‌های وزارت بهداشت اصرار داشتند که این ویروس تازه از اواخر بهمن وارد ایران شده است.

پیشتر رضا ملک‌زاده، معاون وزیر بهداشت ایران، نیز در روز ۲۳ اسفند گفته بود در اعلام ورود ویروس «قدری تاخیر» داشتیم و در ابتدا موارد کرونا را با آنفلوآنزا اشتباه گرفته بودیم.

حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر پیشین بهداشت ایران نیز روز سوم فروردین با انتقاد از نحوه مدیریت بحران کرونا گفت از اواخر آذرماه امسال «نگرانی و پیشنهادات» خود را به اطلاع مسئولان ارشد کشور رسانده، ولی تلاش‌هایش کم‌ثمر بوده است.

کنترل نسبی کرونا در اردیبهشت

علی‌اکبر حق‌دوست روز شنبه همچنین گفت که ویروس در ابتدا در چند شهر «در حال گردش» بوده و موارد اول «بی‌علامت» بوده یا علائم اختصاصی نداشته‌اند.

این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا به نام این شهرها اشاره نکرده ولی پیش از این از شهرهایی چون قم و رشت به عنوان کانون شیوع اولیه ویروس نام برده شده بود.

او همچنین درباره مراحل مقابله با کرونا گفته است انتظار داریم «در اردیبهشت به کنترل نسبی این بیماری در کشور برسیم» و «قبل از پایان تابستان به عبور از مرحله اپیدمی موج اول این بیماری برسیم».

او در عین حال تاکید کرده که بازگشایی مدارس زودهنگام نخواهد بود و «زمانی می‌توانیم از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها صحبت کنیم که حداقل دو دوره ۱۰ روزه کاهش آلودگی را سپری کرده باشیم».

نقطه اوج کرونا در تهران هنوز نرسیده است

آقای حق‌دوست همچنین در بخش دیگری از این نشست خبری گفته است که در تهران «بعید به نظر می‌رسد» به پیک [نقطه اوج] بیماری رسیده باشیم.

در روزهای گذشته، مقام‌های ستاد مقابله با کرونا در تهران با اشاره به بازگشت مسافران نوروزی، درباره بازگشت موج دوم کرونا در این شهر هشدار داده بودند.

بر اساس گزارش رادیوفردا، تعداد قربانیان کرونا در این استان به ۵۲۷ نفر رسیده است. مقام‌های وزارت بهداشت هنوز به طور رسمی اعلام نکرده‌اند که چند نفر در تهران قربانی شده‌اند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید