26
جمعه, آوریل
جمعه 7 ارديبهشت 1403 Friday 26 April 2024 17 شوال 1445

واکنش ظریف به هشدار ترامپ: ایران به آغازگران جنگ درس‌هایی می‌دهد

ایران

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به هشدار شب گذشته دونالد ترامپ گفت "ایران هیچ جنگی را آغاز نمی‌کند، اما به آن‌ها که این کار را می‌کنند، درس‌هایی می‌دهد".

ساعاتی پیش، با انتشار گزارش‌هایی از سفر اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به پایتخت عراق، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در شبکه توییتر هشدار داده بود که اگر ایران اقدامی علیه آمریکا بکند 'بهای سنگینی' خواهد پرداخت.

آقای ترامپ پیش از آن نیز در یک نشست خبری گفته بود اطلاعات دقیقی به دست او رسیده که گروه های طرفدار ایران در عراق در حال تدارک حمله ای علیه آمریکا بوده‌اند، که او ایران را مسئول آن اقدام می‌داند.

اکنون محمدجواد ظریف در صفحه توئیتر خود در یادداشتی خطاب به دونالد ترامپ از او خواست که فریب آتش‌افروزان را نخورد.

 

وزیر خارجه ایران به آمریکا هشدار داد که کشورش "دوستانی دارد" و "برخلاف آمریکا که به طور مخفیانه دروغ گفته، تقلب کرده و ترور می‌کند، ایران فقط آشکارا، اقداماتی دفاعی دارد".

روز گذشته نیز ایران نسبت به تحرکات نظامی آمریکا در عراق هشدار داده بود.

در روزهای گذشته جنگ لفظی مقام‌های ایرانی و آمریکایی درباره عراق شدت گرفته است.

  • هشدار ایران در خصوص 'تحرکات نظامی' آمریکا در عراق
  • تهدید ترامپ به 'بهای سنگین' برای ایران و گزارش از سفر قاآنی به بغداد
  • 'استقرار' سامانه دفاع موشکی پاتریوت آمریکا در عراق در بحبوحه تنش با ایران
  • نیویورک تایمز: پنتاگون طرح نابودی کتائب حزب‌الله عراق را تهیه می‌کند
  • پنتاگون برای واکنش به حمله راکتی در عراق 'از ترامپ اختیار گرفته'

این تنش‌ها به ویژه به دنبال درگیری میان نیروهای آمریکا و شبه‌نظامیان شیعی وابسته به ایران از جمله کتائب حزب‌الله بالا گرفت.

۲۲ اسفند، یک روز بعد از کشته شدن دو نظامی آمریکایی و یک بریتانیایی عضو ائتلاف ضد داعش در حمله موشکی به پایگاه تاجی عراق، وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد ارتش این کشور به تاسیسات گروه شبه‌نظامی کتائب حزب الله در عراق حمله کرده است.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع خود در دولت آمریکا نوشته است که واشنگتن ظرف دو هفته گذشته درباره عملیات احتمالی ای که گمان می‌کند ایران در حال تدارک آن است به طور فزاینده اطلاعاتی دریافت کرده است. یک مقام ناشناس به این روزنامه گفته است: "ما انتظار داریم به زودی اتفاقی بیفتد".

ظرف چند روز گذشته اعلام شد که پنتاگون در حال تهیه طرح نابودی کتائب حزب‌الله است.

اسماعیل قاآنی، جانشین قاسم سلیمانی شده است که سه ماه پیش در حمله پهپادی آمریکا در بغداد کشته شد. گفته می‌شود هدف آقای قاآنی از سفر به بغداد ایجاد همگرایی میان گروه‌های مختلف شیعه است.

آمریکا اخیرا برای محافظت از نیروهای خود در برابر حملات احتمالی ایران و متحدانش، در برخی پایگاه‌های عراق سامانه ضدموشکی پاتریوت مستقر کرده است.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید