29
جمعه, مارس
جمعه 10 فروردين 1403 Friday 29 March 2024 19 رمضان 1445

علی مطهری: گستاخی سفیر چین باید پاسخ داده شود

ایران

وزارت خارجه از سفیر چین در مجادله با سخنگوی وزارت بهداشت استمالت کرده است. مطهری می‌گوید قرار نبود مبارزه با آمریکا به وابستگی به چین تبدیل شود. محمود صادقی به ظریف تذکر داد که خط مشی نه شرقی نه غربی را رعایت کند.

پس لرزه‌های مجادله توییتری سفیر چین و سخنگوی وزارت بهداشت ادامه دارند. علی مطهری در توییتر از مماشات ایران با چین به دلیل نیازهای اقتصادی گله کرد و یادآور شد که مبارزه با آمریکا قرار نبود به وابستگی به چین تبدیل شود. او رفتار سفیر چین در برابر سخنگوی وزارت بهداشت را گستاخی خواند و خواهان پاسخگویی به این رویکرد شد.

کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی و سخنگوی وزارت بهداشت، چند روز قبل در کنفرانسی رسانه‌ای، از چین انتقاد کرد که با ارائه آمار و مدارکش نسبت به بیماری کووید – ۱۹، شوخی تلخی با دنیا کرد. جهانپور گفت: «... همه کشورهای درگیر این بیماری به استناد مدارک چین تصور کردند که بیماری شبیه آنفولانزاست و آسان‌تر از آن است اما چنین نیست و نمی‌شود گفت دوره بیماری دو ماه است...»

چانگ هوا نیز در واکنش، به جهانپور پیشنهاد کرد که اخبار نشست‌های روزانه وزارت بهداشت چین را به دقت مطالعه کند. جهانپور هم نوشت وزارت بهداشت ایران روزانه دو کنفرانس دارد که سفرا هم در آن دعوت دارند. پس از آن، سفیر چین در توییتی جدید به صورت تلویحی به جهانپور تحکم کرد که "به حقایق و تلاش‌های ملت بزرگ چین" احترام بگذارد. جهانپور در پاسخ با لحنی آشتی‌جویانه، حمایت‌های چین از ایران را فرامو‌ش نشدنی خواند و از بیگانگان خواست ذوق‌زده نشوند. سفیر چین هم از در مسالمت وارد شد و نوشت: «دوستان باید به یکدیگر کمک کنند. ما با هم می‌جنگیم.»

فراز و فرود این توییت‌ها و دخالت وزارت خارجه برای دلجویی از سفیر چین، بحثی در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و کارشناسان علمی به راه انداخت. سخنگوی وزارت خارجه، "شجاعت و تعهد و حرفه‌ای گری چین در مهار کرونا" را شایسته تبریک دانست و مراتب قدردانی ایران از چین در شرایط جاری را ابراز کرد.

گروهی نیز از وزارت بهداشت انتقاد کردند که چرا دیر به شوخی تلخ چینی‌ها پی برد و زود فریب خورد. برخی هم افسوس خوردند که کاش این مطلب را یک مقام علمی مستقل بیان می‌کرد نه سخنگوی وزارت بهداشت که حرف‌هایش برای کشور می‌تواند هزینه‌ساز باشد.

پیش از انتشار توییت علی مطهری برای پاسخگویی به "گستاخی سفیر چین"، ۱۶ نماینده مجلس نیز چهارشنبه در نامه‌ای به جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته‌اند که انتظار می‌رفت وزارت خارجه اظهارات خلاف شئون دیپلماتیک سفیر چین را با احضار و تذکر پاسخ می‌داد. این نمایندگان در نامه به ظریف تذکر داده‌اند که به موضع‌گیری‌های وزارت خارجه نظارت بیشتر داشته باشد تا غرور ملی ایرانیان بیش از این دستخوش عوارض ناشی از تحریم‌های ظالمانه ایالت متحده آمریکا نشود. تذکر یاد شده، حق را به جانب سخنگوی وزارت بهداشت داده که اطلاعات چین درباره ویروس کرونا را گمراه‌کننده خوانده و موضع‌گیری سخنگوی وزارت خارجه را نافی شعار "نه شرقی نه غربی".

تذکر مربوطه را محمود صادقی، مصطفی کواکبیان، بهرام پارسایی، محمد فیضی، رضا کریمی، احمد مازنی، محمدرضا بادامچی، داوود محمدی، شهاب الدین بیمقدار،سید حمایت میرزاده، سیدفرید موسوی، علی ساری، محمد کاظمی، مهدی شیخ و غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی امضا کرده‌اند.

محمود صادقی نیز پیش‌تر در توییتی نوشته بود: «اینکه اظهارنظر سخنگوی وزارت بهداشت درباره‌ شوخی تلخ کشور منشأ کرونا ویروس مورد اخم سفیر آن کشور قرار گیرد و سخنگوی وزارت خارجه‌ با دست‌پاچگی‌ از آن سفیر استمالت‌جویی کند؛ نه با خط‌مشی نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی سازگار است نه با اصل عزت که از اصول سه‌گانه سیاست خارجی ما است.»

این نماینده مجلس در تازه‌ترین توییت نوشته که لحن برخی نهادهای نظامی در این باره مایه شگفتی، تامل و تاسف است.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید