19
جمعه, آوریل
جمعه 31 فروردين 1403 Friday 19 April 2024 10 شوال 1445

یادبود هولوکاست در محاق ویروس کرونا

خاور میانه

غروب دوشنبه، اسرائیل برنامه های بزرگداشت روز یادبود هولوکاست را، البته در مقیاسی بسیار کمتر، آغاز کرد، و بخش عمده مراسم رسمی به علت شیوع ویروس کرونا و مقررات شدید فاصله گیری فیزیکی در گردهمایی های عمومی، از تلویزیون و آنلاین پخش شد.

 برنامه اصلی «موزه ملی یاد واشِم» که از پیش ضبط شده بود، در سالن خالی پخش شد؛‌ پیام پرزیدنت ریولین، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و بازماندگان پخش ویدئویی شد.

غروب دوشنبه، اسرائیل برنامه های بزرگداشت روز یادبود هولوکاست را، البته در مقیاسی بسیار کمتر، آغاز کرد، و بخش عمده مراسم رسمی به علت شیوع ویروس کرونا و مقررات شدید فاصله گیری فیزیکی در گردهمایی های عمومی، از تلویزیون و آنلاین پخش شد.

برنامه اصلی یاد واشِم، مراسم ملی یادبود هولوکاست در اورشلیم، از پیش ضبط شده و در سالن خالی «میدان گتوی ورشو»، که معمولا مملو از مدعوین عالیرتبه و دیگر مهمانان معتبر مراسم است، پخش شد. تنها کسانی که در محل مراسم حاضر بودند، برگزارکننده و آوازخوانان بودند، و سخنرانان سخنرانی خود را به صورت پیام های ویدئویی برگزار کردند.

برنامه به صورت زنده از تلویزیون ملی پخش شد و سپس در وبسایت یاد واشِم منتشر شد.

علیرغم آنکه امسال، پاندمی بر هفتاد و پنجمین یادبود پایان هولوکاست سایه سنگین خود را انداخته بود، پرزیدنت رئوبن ریولین گفت مردم اسرائیل مسؤولیت دارند نسل کشی نازی ها و قتل ۶ میلیون تن از یهودیان در جنگ جهانی دوم را در خاطر حفظ کنند.

پرزیدنت ریولین در سخنرانی خود که از ویدئو بر پرده ای عظیم پخش می شد، گفت، «نازی های وحشی، تن ها را فتح کردند، و روح ها را نه. در جاده هایی از اشک، در دره های جهنمی، در جهانی فروپاشیده و عاری از همبستگی، هنگامی که مرگ هر روز در جمع آنها حاضر بود، بردارها و خواهرهای ما جان خود را به خطر انداختند تا ناتوان ترین ها از جمع خود را نجات دهند».

و افزود، «بارها و بارها … حتی در نازل ترین لحظات، ثابت کردند که آدم می تواند و باید انسانیت را برگزیند، و به بنیادی ترین ارزش های یهودی، یعنی زندگی، و مسؤولیت مشترک، وفادار بماند… و همین است که فرشته هایی در قعر جهنم بودند».

ریولین با اشاره به انجمن جهانی هولوکاست، که مراسم آن در ماه ژانویه در یاد واشِم برگزار شد، بر ضرورت ابقای خاطره هولوکاست تاکید کرد.

او گفت، «ما، رهبران جهانی و شهروندان جهان، به حقیقتی ساده اذعان کردیم، که می بایست علیه نژادپرستی، یهودی ستیزی، و فاشیسم، در دفاع از دموکراسی و ارزش های دموکراتیک، شانه بشانه هم بایستیم».

ریولین همچنین علیه خیزش یهودی ستیزی، که آن را با شیوع کوئید-۱۹ مشابه دانست، هشدار داد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر که بعد از ریولین، و او نیز در پیامی ویدئویی سخنرانی کرد، گفت اسرائیل آغوش خود را به روی بازماندگان هولوکاست می گشاید، اما امسال نتوانست حضوری چنین کند.

و با اشاره به این که برخی گمان دارند ویروس کرونا سخت ترین چالش جهانی از جنگ دوم جهانی به این بوده، نتانیاهو گفت ویروس هرگز به گرد پای هولوکاست نیز نمی رسد.

او گفت «گرچه در این دوران چالش های بسیاری پیش رو داریم، اما از هر جنبه که بنگری، این چالش ها را نمی توانند با قتل سیستماتیک و مخوف شش میلیون نفر برابر بدانند».

وی همچنین گفت هولوکاست، ضرورت وجود یک کشور یهودی را ثابت کرد، و مانند سخنرانی گذشته خود، علیه «تهدید بنیانگرایان اسلامی تحت رهبری ایران به انهدام [اسرائیل] هشدار داد».

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید