20
شنبه, آوریل
شنبه 1 ارديبهشت 1403 Saturday 20 April 2024 11 شوال 1445

حزب همبستگی افغانستان: خامنه‌ای باید بدلیل قتل هزاران ایرانی و افغان محاکمه شود

خاور میانه

سیلی غفار سخنگوی حزب همبستگی افغانستان یک‌شنبه 14 ژوئن در واکنش به احضار سفیر کشورش در تهران توسط وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد، باید خامنه‌ای به دلیل «قتل هزاران فرزند رشید خلق ایران» احضار و محاکمه شود.

 سیلی غفار در صفحه رسمی فیسبوک‌اش نوشت: «خامنه‌ای و سایر جلادان حاکم در ایران را نه تنها به دلیل ستم بر کارگران افغان بلکه به خاطر در بند کشیدن، شکنجه و قتل هزاران فرزند رشید خلق ایران باید احضار، محاکمه و به سزای اعمال شان رسانید!».

در همین حال، مریم سما عضو مجلس نمایندگان افغانستان شنبه 13 ژوئن در توییتی به احضار سفیر افغانستان در تهران توسط وزارت امور خارجه ایران واکنش شدید نشان داد. سما نوشت: «‏مردم ما را غرق کردند و سوختاندند، حال وزارت خارجه ایران بیشرمانه سفیر ما را به خاطر اعتراض مردم مان به این جنایت و کشتار احضار کرده است. این است رفتار کشور همسایه و مسلمان. دیده درایی به این می‌گویند. شرم است به وزارت خارجه ما که در این مورد اعتراض نکند. ما این جنایات را فراموش نمی‌کنیم، وزارت خارجه پاسخگو باش».

هم‌چنان، براساس منابع خبری، شماری از افغان‌های مقیم اروپا روز شنبه 13 ژوئن در شهرهای پاریس، فرانکفورت و برلین علیه برخوردهای نیروهای ایرانی با پناهجویان افغان اعتراض کردند.

اما وزارت خارجه ایران شنبه 13 ژوئن سفیر افغانستان در تهران را به دلیل آنچه «پاره‌ای توضیحات» خواند به این وزارتخانه احضار کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، وزارت خارجه ایران، معترضان افغان را «عده‌ای معدود از جریانات خاص سیاسی که دارای سابقه ضدیت با جمهوری اسلامی ایران و حسن همجواری میان دو کشور ایران و افغانستان» هستند، خواند و ادعا کرد: «به بهانه فوت چند تن از اتباع آن کشور که قصد ورود غیرقانونی به ایران داشته و یا به صورت قاچاقی و غیرقانونی وارد ایران شده بودند، مرتکب برخی اقدامات اهانت‌آمیز و تعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران و سایر نمایندگی‌های کشورمان در افغانستان شده بودند».

اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که در جریان این دیدار مدیر کل آسیای غربی وزارت امور خارجه ایران «مراتب نگرانی» از تاثیر اقدامات معترضان بر روابط همسایگی دو کشور را ابراز کرد.

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه افغانستان با نشر اعلامیه‌ای در این مورد نوشت: «مردم افغانستان در چندین شهر نسبت به وقوع حوادث ناگوار اخیر در دهنه‌ی ذوالفقار و شهر یزد راهپیمایی اعتراضی کردند. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این تجمعات و اعتراض‌های مسالمت‌آمیز سفیر افغانستان را احضار و یادداشت اعتراضی را تسلیم کرد».

در ادامه این اعلامیه آمده: «سفیر ج.ا.افغانستان با کنش دیپلوماتیک خاطر نشان ساخت که هر شهروند افغان بر اساس قوانین و حقوق شهروندی حق دارد اقدام به برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز کند. هرگاه رفتار تظاهرکنندگان منجر به بی‌نظمی و اخلال در اجرای قوانین گردد از سوی نهادی مؤظف مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت».

گفتنی است، در روزهای اخیر شماری از شهروندان افغانستان در شهرهای کابل، هرات، مزارشریف، جلال‌آباد، فراه و لشکرگاه هلمند این کشور علیه برخورد دولت ایران با مهاجرین افغان تجمع اعتراضی برپا کردند و در برخی شهرها عکس‌های خمینی، خامنه‌ای، حسن روحانی و هم‌چنان پرچم رژیم ایران را به آتش کشیدند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید