25
پنج شنبه, آوریل
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 Thursday 25 April 2024 16 شوال 1445

عربستان سعودی

خاور میانه

کمیسیون مبارزه با فساد عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد ۲۹۸ نفر را برای رشوه و اختلاس بازداشت کرده است. این کمیسیون مجموع تخلفات مالی این افراد را ۱۰۱ میلیون دلار اعلام کرد.

 

در میان بازداشت شدگان، صدها مقام دولتی از جمله پرسنل نظامی و امنیتی حضور دارند که با اتهاماتی مثل رشوه‌خواری و سوءاستفاده از منصب مواجهند.

گفته می‌شود هشت افسر وزارت دفاع نیز مظنون به رشوه‌خواری و پولشویی در قراردادهای دولتی هستند. ۲۹ مقام وزارت کشور هم دستگیر شده‌اند.

کمیسیون ملی مبارزه با فساد عربستان سعودی این خبر را اواخر روز گذشته، یکشنبه ۱۶ مارس اعلام کرد اما جزییاتی منتشر نکرد و از متهمان نامی نبرد.

رسانه‌های آمریکایی اخیرا گزارش کردند که سه عضو عالی رتبه خاندان پادشاهی عربستان به علت نامعلوم بازداشت شده‌اند. گفته می‌شود بازداشت محمد بن نایف ولیعهد پیشین، نواف بن نایف عموزاده محمد بن سلمان، و احمد بن عبدالعزیز آخرین پسر بازمانده از ملک عبدالعزیز -ابن سعود- به دستور محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان صورت گرفته است.

به گفته فرانک گاردنر، خبرنگار امنیتی بی‌بی‌سی، "در صورت تایید گزارش‌ها، این اقدام گام جدی محمد بن سلمان برای تضمین بقایش خواهد بود".

این بازداشت‌ها شبیه دستگیری گسترده اعضای خاندان سلطنتی در سال ۲۰۱۷ دانسته شده است. در آن زمان محمد بن سلمان که تازه به ولیعهدی منصوب شده بود، در "آغاز مبارزه با فساد"، ده‌ها عضو برجسته خاندان سلطنتی را در هتل پنج ستاره ریتز-کارلتون چندین روز زندانی کرد.

بازداشت‎‌های اخیر در حالی صورت می‌گیرد که مقام های عربستان سعودی اواخر ژانویه ۲۰۱۹ (اواسط بهمن ۱۳۹۷) اعلام کردند به عملیات مبارزه با فسادی که به بازداشت صدها شاهزاده، غول‎ اقتصادی و مدیر تجاری منجر شده بود، پایان داده‌اند.

محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۶ ولیعهد عربستان شد. او با وعده اصلاحات و ترقی شهرت و توجه جهانی جلب و اصلاحاتی را نیز اجرا کرد اما قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی-آمریکایی -که سازمان سیا معتقد است با دستور او صورت گرفته- اعتبار این ولیعهد جوان را خدشه‌دار کرد.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید