29
جمعه, مارس
جمعه 10 فروردين 1403 Friday 29 March 2024 19 رمضان 1445

آیا میدانستید: تاریخچه جام‌های‌ جهانی فوتسال‌

خبرهای گوناگون

جام‌جهانی فوتسال به صورت یک تورنمنت رسمی از سال ۱۹۸۹ برگزار شده است که در متن زیر تاریخچه‌ای مختصر از قهرمانان و عنوان‌داران این رویداد شرح دادیم.

 

جام جهانی فوتسال ۱۹۸۹ - هلند

افتتاحیه مسابقات جام‌جهانی فوتسال از ۵ تا ۱۵ ژانویه ۱۹۸۹ در کشور هلند برگزار شد. ۱۶ کشور در اولین دوره این مسابقات شرکت کردند که شامل ۶ کشور از اروپا (بلژیک، دانمارک، مجارستان، ایتالیا، هلند و اسپانیا)، ۳ کشور از آمریکای جنوبی (آرژانتین، برزیلو پاراگوئه)، ۲ کشور از آفریقا (الجزایر و زیمبابوه)، ۲ کشور از آسیا (ژاپن و عربستان سعودی)، ۲ کشور از آمریکای شمالی (کانادا و ایالات متحده) و یک کشور از اقیانوسیه (استرالیا) بودند.

برزیل در فینال با نتیجه ۲ بر یک میزبان این مسابقات یعنی هلند را شکست داد و ایالات متحده آمریکا نیز در دیدار رده‌بندی بلژیک را شکست داد و به مقام سوم رسید.

مدال طلا: برزیل
مدال نقره: هلند
مدال برنز: ایالات متحده
مقام چهارم: بلژیک

بهترین بازیکن: «ویکتور هرمانس» از هلند( وی در حال حاضر یکی از مدرسان و مربیان به نام فوتسال است).
بهترین گلزن: «لازلو ززادانی» از مجارستان با ۷ گل
جایزه بازی جوانمردانه: ایالات متحده آمریکا

جام جهانی فوتسال ۱۹۹۲ - هنگ کنگ

دومین جام جهانی فوتسال در هنگ کنگ و با ۱۶ تیم شرکت‌کننده برگزار شد که شامل ۶ کشور از اروپا (هلند، بلژیک، ایتالیا، لهستان، روسیه و اسپانیا)، ۳ کشور از آمریکای جنوبی (برزیل، آرژانتین و پاراگوئه)، ۳ کشور از آسیا (چین، هنگ کنگ و ایران)، ۲ کشور از آمریکای شمالی (کاستاریکا، ایالات متحده آمریکا)، یک کشور از آفریقا (نیجریه) و آخرین تیم از اقیانوسیه (استرالیا) بودند.

برزیل بار دیگر با نتیجه ۴ بر یک آمریکا را شکست داد و از عنوان قهرمانی خود دفاع کرد. اسپانیا در مسابقه رده‌بندی تیم فوتسال ایران را شکست داد و به مدال برنز رسید.

مدال طلا: برزیل
مدال نقره: ایالات متحده
مدال برنز: اسپانیا
مقام چهارم: ایران

بهترین بازیکن: «جورگینهو» (برزیل)
بهترین گلزن: «سعید رجبی» (ایران) با ۱۶ گل
جایزه بازی جوانمردانه: ایالات متحده

جام جهانی فوتسال ۱۹۹۶ - اسپانیا

سومین دوره این مسابقات در اروپا و در کشور اسپانیا از ۲۴ نوامبر و ۸ دسامبر برگزار شد. این رقابت‌ها با ۱۶ تیم برگزار شد. ۶ تیم از اروپا (بلژیک، ایتالیا، هلند، روسیه، اسپانیا و اوکراین)، ۳ کشور از آسیا (چین، ایران و مالزی)، ۳ کشور از آمریکای جنوبی (آرژانتین، برزیل و اروگوئه)، ۲ کشور از آمریکای شمالی (کوبا و ایالات متحده آمریکا)، یک کشور از آفریقا (مصر) و یک تیم از اقیانوسیه (استرالیا).

برزیل سومین قهرمانی متوالی خود را در مقابل میزبان یعنی اسپانیا بدست آورد. این دیدار در شهر بارسلون و با نتیجه ۶ بر ۴ به اتمام رسید. در دیدار رده‌بندی این رقابت‌ها نیز روسیه با نتیجه ۳ بر ۲ در مقابل اوکراین به برتری دست یافت و سوم شد.

مدال طلا: برزیل
مدال نقره: اسپانیا
مدال برنز: روسیه
مقام چهارم: اوکراین

بهترین بازیکن: «مانوئل توبیاس» (برزیل)
بهترین گلزن: «مانوئل توبیاس» (برزیل) با ۱۴ گل
جایزه بازی جوانمردانه: برزیل

جام جهانی فوتسال ۲۰۰۰ - گواتمالا

گواتمالا میزبان چهارمین دوره جام جهانی (۱۸ نوامبر تا ۳ دسامبر ۲۰۰۰) بود که در آن ۱۶ تیم شرکت کردند. ۵ تیم از اروپا (کرواسی، هلند، پرتغال، اسپانیا و روسیه)، ۳ تیم از آسیا (ایران، قزاقستان و تایلند)، ۳ تیم از آمریکای شمالی (کاستاریکا، کوبا و گواتمالا)، ۳ تیم از آمریکای جنوبی (آرژانتین، برزیل و اروگوئه)، یک تیم از آسیا (مصر) و یک تیم از اقیانوسیه (استرالیا) در این دوره باهم به رقابت پرداختند.

اسپانیا برای اولین بار برزیل را فینال‌های جام‌جهانی فوتسال شکست داد. این دیدار با نتیجه ۴ بر ۳ به سود اسپانیا به پایان رسید.

پرتغال در اولین حضور خود در جام جهانی با پیروزی برابر روسیه در دیدار رده‌بندی، به مدال برنز دست یافت.

مدال طلا: اسپانیا
مدال نقره: برزیل
مدال برنز: پرتغال
مقام چهارم: روسیه

بهترین بازیکن: «مانوئل توبیاس» (برزیل)
بهترین گلزن: «مانوئل توبیاس» (برزیل) با ۱۹ گل
جایزه بازی جوانمردانه: برزیل

جام جهانی فوتسال ۲۰۰۴ - تایوان

پنجمین دوره مسابقات جام جهانی فوتسال در آسیا و در تاریخ ۲۱ نوامبر تا ۵ دسامبر ۲۰۰۴ و با حضور تیم‌های ۵ تیم از اروپا (جمهوری چک، ایتالیا، پرتغال، اسپانیا و اوکراین)، ۴ کشور از آسیا (تایوان، ایران، ژاپن و تایلند) ۳ کشور از آمریکای جنوبی (آرژانتین، برزیل و پاراگوئه)، یک کشور از آفریقا (مصر) و یک کشور از اقیانوسیه(استرالیا) برگزار شد.

اسپانیا در فینال با غلبه بر ایتالیا با نتیجه ۲ بر یک پیروز شد و دومین قهرمانی خود را در جهان جشن گرفت. این نخستین تورنمنت بدون حضور برزیل در فینال بود که توانست مدال برنز را با شکست دادن رقیب خود یعنی آرژانتین بدست آورد.

مدال طلا: اسپانیا
مدال نقره: ایتالیا
مدال برنز: برزیل
مقام چهارم: آرژانتین

بهترین بازیکن: فالکائو (برزیل)
بهترین گلزن: فالکائو (برزیل) با ۱۳ گل
جایزه بازی جوانمردانه: برزیل

جام جهانی فوتسال ۲۰۰۸ - برزیل

ششمین دوره مسابقات جام جهانی فوتسال در برزیل برگزار شد و اولین جام جهانی با ۲۰ شرکت کننده بود. ۶ تیم از اروپا (جمهوری چک، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، روسیه و اوکراین)، ۴ تیم از آسیا (چین، ژاپن، ایران و تایلند)، ۴ تیم از آمریکای جنوبی (آرژانتین، برزیل، پاراگوئه و اروگوئه)، ۳ تیم از آمریکای شمالی (کوبا ،گواتمالا ،ایالات متحده آمریکا)، ۲ تیم از آفریقا (مصر و لیبی) و یک تیم از اقیانوسیه (جزایر سلیمان) ۲۰ تیم حاضر در این رقابت‌ها بودند.

برزیل با شکست دادن رقیب سرسخت خود یعنی اسپانیا ضربات پنالتی، بار دیگر عنوان قهرمانی را به ویترین افتخارات خود بازگرداند. مقام سوم به ایتالیا رسید که روسیه را با نتیجه ۲ بر ۱ شکست داد.

مدال طلا: برزیل
مدال نقره: اسپانیا
مدال برنز: ایتالیا
مقام چهارم: روسیه

بهترین بازیکن: «فالکائو» (برزیل)
بهترین گلزن: «پولا» (روسیه) با ۱۶ گل
بهترین دروازه‌بان: تیاگو (برزیل)
جایزه بازی جوانمردانه: اسپانیا

جام جهانی فوتسال ۲۰۱۲ - تایلند

برای سومین مرتبه، یک کشور آسیایی میزبان جام جهانی در تاریخ ۱ تا ۱۸ نوامبر ۲۰۱۲ بود و این دوره اولین مسابقات جام جهانی با ۲۴ شرکت کننده بود. ۷ کشور از اروپا (جمهوری چک، ایتالیا، پرتغال، روسیه، صربستان، اسپانیا و اوکراین)، ۵ کشور از آسیا (استرالیا، ایران، ژاپن، کویت و تایلند)، ۴ کشور از آمریکای شمالی (کاستاریکا، گواتمالا، مکزیک و پاناما)، ۴ کشور از آمریکای جنوبی (آرژانتین، برزیل، کلمبیا و پاراگوئه)، ۳ کشور از آفریقا (مصر، لیبی و مراکش) و یک تیم از اقیانوسیه (جزایر سلیمان) در این رقابت‌ها حضور داشتند.

برزیل بار دیگر از عنوان خود دفاع کرد و در وقت اضافه با گلی که فالکائو در دقیقه ۳۷ بازی به ثمر رساند در مقابل اسپانیا به پیروزی رسید. این دیدار با نتیجه ۳ بر ۲ به پایان رسید. ایتالیا نیز با غلبه بر کلمبیا با نتیجه ۳ بر صفر به مدال برنز رسید.

مدال طلا: برزیل
مدال نقره: اسپانیا
مدال برنز: ایتالیا
مقام چهارم: کلمبیا

بهترین بازیکن: «نتو» (برزیل)
بهترین گلزن: «ادرلیما» (روسیه) با ۹ گل
بهترین دروازه‌بان: «استفانو مامارلا» (ایتالیا)
جایزه بازی جوانمردانه: آرژانتین

جام جهانی فوتسال ۲۰۱۶ - کلمبیا

چهار سال پیش آخرین جام‌جهانی فوتسال در کلمبیا برگزار شد که ۲۴ تیم در آن شرکت کردند. ۷ کشور از اروپا (جمهوری آذربایجان، ایتالیا، قزاقستان، پرتغال، روسیه، اسپانیا و اوکراین)، ۵ کشور از آسیا (استرالیا، ایران، تایلند، ازبکستان و ویتنام)، ۴ کشور از آمریکای شمالی (کاستاریکا، کوبا، گواتمالا و پاناما)، ۴ کشور از آمریکای جنوبی (آرژانتین، برزیل، کلمبیا و پاراگوئه)، ۳ کشور از آفریقا (مصر، مراکش و موزامبیک) و یک کشور از اقیانوسیه (جزایر سلیمان) در آخرین دوره مسابقات جام‌جهانی فوتسال حضور داشتند.

این مسابقات در کلمبیا اولین جام جهانی بود که برزیل یا اسپانیا قهرمان آن نشدند. ایران در دور شانزدهم برزیل را شوکه کرد و روسیه در مرحله یک چهارم نهایی اسپانیا را شکست داد. سرانجام آرژانتین در این رقابت‌ها با نتیجه ۵ بر ۴ روسیه را شکست داد و ایران با پیروزی در بازی سوم مقابل پرتغال ، اولین مدال جهانی خود را کسب کرد.

مدال طلا: آرژانتین
مدال نقره: برزیل
مدال برنز: ایران
مقام چهارم: پرتغال

بهترین بازیکن: «فرناندو ویلهلم» (آرژانتین)
بهترین گلزن: «ریکاردینو» (پرتغال) با ۱۲ گل
بهترین دروازه‌بان: «نیکلاس سارمینتو» (آرژانتین)
جایزه بازی جوانمردانه: ویتنام

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید