18
پنج شنبه, آوریل
پنجشنبه 30 فروردين 1403 Thursday 18 April 2024 9 شوال 1445

امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه

جهان

در حالی که فرانسه، آمریکا و بریتانیا نسبت به مسئولیت و نقش چین در شیوع جهانی ویروس کرونا شدیداً ابراز نگرانی کرده اند، دولت پکن جامعۀ بین المللی را به اتحاد در مقابل این ویروس فراخواند.

 رئیس جمهوری فرانسه، امانوئل ماکرون، در مصاحبه با نشریۀ انگلیسی "فاینشنال تایمز" گفت : ساده لوحانه است اگر بگوییم که چین بحران ویروس کرونا را بهتر از دیگر کشورها به ویژه کشورهای دموکراتیک مدیریت کرده است.

رئیس جمهوری فرانسه تصریح کرد که اتفاقاتی در چین روی داده که از آنها کاملاً بی اطلاع هستیم و ابهامات بسیاری چگونگی شیوع و مدیریت کرونا در چین را پوشانده اند. رئیس جمهوری فرانسه سپس گفت : هنوز هیچکس نمی داند که در شروع بحران کرونا یا در میانۀ آن هستیم و باید در خصوص مدیریت این بحران از خود قدری تواضع نشان بدهیم و به ویژه مدعی نشویم که مثلاً چین یا دیگر کشورهای اقتدارگرا در زمینۀ مدیریت بحران کرونا کارآمدتر از کشورهای دموکراتیک عمل کرده اند.

امانوئل ماکرون تصریح کرد : هنوز نمیدانیم در چین چه گذشته است. رئیس جمهوری فرانسه سپس تأکید نمود که در قیاس با رژیم های اقتدارگرا که گردش اخبار را دائماً با مانع سانسور روبرو می کنند، گردش آزادانۀ اخبار و اطلاعات در رژیم های دموکراتیک سلاح موثری در نبرد با ویروس کرونا است.

در اظهاراتی جداگانه، دولت بریتانیا نیز به پکن هشدار داد که باید در خصوص مدیریت ویروس کرونا به پرسش های دشواری پاسخ بدهد.

ایالات متحد آمریکا بعید نمی داند که ویروس کرونا از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین بیرون آمده باشد و به همین خاطر خواستار تحقیق برای روشن شدن منشاء این ویروس شده است. مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا، با اظهار این مطلب افزوده است که این کشور سرگرم تحقیقی گسترده دربارۀ چگونگی شیوع فاجعه بار این ویروس در چین و جهان است.

چهارشنبه گذشته روزنامۀ "واشنگتن پست" نوشت که سفارت آمریکا در پکن دو سال پیش به وزارت امور خارجۀ آمریکا اطلاع داده بود که دولت چین سرگرم تحقیق در آزمایشگاهی در شهر ووهان دربارۀ ویروس کرونا در میان خفاش ها است بی آنکه تدابیر امنیتی لازم را به کار ببندد.

شبکۀ تلویزونی "فاکس نیوز" به نقل از منابع آگاه خبر داده است که ویروس کرونا به طور اتفاقی و به دلیل عدم رعایت پروتکل های امنیتی از همین آزمایشگاه بیرون آمده است.

در این حال، رئیس جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین، دیروز پنجشنبه شانزدهم آوریل در جریان یک گفتگوی تلفنی با همتای چینی خود، "شی جینگ پینگ"، اتهامات ایراد شده علیه پکن را در خصوص چگونگی شیوع جهانی ویروس کرونا و مدیریت آن غیرسازنده خواند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید