24
چهارشنبه, آوریل
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 Wednesday 24 April 2024 15 شوال 1445

به نوشته خبرگزاری رویترز، دو سوم از مردم آمریکا معتقدند دونالد ترامپ و کابینه او در واکنش به شیوع ویروس کرونا در این کشور «کند» عمل کرده‌اند.

جهان

رئیس جمهوری ایالات متحده روز شنبه ۱۸ آوریل/۳۰ فروردین در جلسه گزارش روزانه کاخ سفید گفت: «این [ویروس] می‌توانست قبل از اینکه شروع به پخش شدن کند، در چین متوقف شود و اینطور نشد. و حالا کل دنیا باید به‌خاطر آن رنج بکشد. اگر [پخش ویروس] یک اشتباه بوده، خب اشتباه پیش می‌آید. اما اگر آن‌ها آگاهانه مسئول پخش این ویروس هستند، باید مطمئنا تبعاتی برایشان داشته باشد».

 دونالد ترامپ درباره این «تبعات» توضیحی نداد. او در ادامه گفت: چین «خجالت‌زده» بوده و الان سوال این است آیا شیوع ویروس کرونا یک اشتباه بوده که از کنترل خارج شده یا تعمدا انجام شده.

از سوی مقابل مقامات چین روز شنبه تنها ۱۶ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ را گزارش کرده و اعلام کردند کرونا در این کشور قربانی جدیدی نگرفته است. رئیس جمهوری ایالات متحده گزارش مربوط به آمار و ارقام کشورهای مختلف از ابتلا به ویروس کرونا را قطع کرد و ارقام رسمی چین و همچنین ایران را «غیرقابل باور» خواند.

ترامپ اتهامات پیشینی را که براساس شایعه ساخت ویروس کرونای جدید در آزمایشگاه ووهان شکل گرفته بود تکرار کرد و با استفاده از این فرصت رقابت انتخاباتی گفت اگر جو بایدن، رقیب او در انتخابات آینده ایالات متحده به کاخ سفید برسد، «چین دنیا را خواهد گرفت».

ترامپ و دیگر مقامات ارشد ایالات متحده در هفته‌های گذشته نیز چین را به عدم شفافیت درباره کرونا متهم کرده و بارها ویروس کرونا را «ویروس چینی» خوانده بودند. ترامپ همچنین چهارشنبه ۱۵ آوریل/ ۲۷ فروردین سازمان جهانی بهداشت را به «چین‌محور» بودن متهم کرده و کمک‌های ایالات متحده به این سازمان را به حالت تعلیق درآورد.

همزمان ایالات متحده به طرز قابل‌ توجهی و به ‌ویژه در تامین تجهیزات مراقبتی شخصی که اکنون مردم آمریکا شدیدا به آن نیاز دارند، به چین وابسته است. در ایالات متحده تاکنون نزدیک به ۷۳۹ هزار نفر به کووید ۱۹ دچار شده و بیش از ۳۹ هزارنفر جان خود را براثر آن از دست داده‌اند. رقمی که ممکن است با طرح کاخ سفید مبنی بر از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی و بازگشایی مشاغل، چندبرابر شود.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید