20
شنبه, آوریل
شنبه 1 ارديبهشت 1403 Saturday 20 April 2024 11 شوال 1445

روسیه، کشوری که اولین صادرکننده گندم در جهان می‌باشد

جهان

در حالی که بانک جهانی و چند سازمان‌ بین‌المللی دیگر هشدار داده‌اند که شیوع ویروس کرونا در جهان، کمبود مواد غذایی را به ویژه در کشورهای در حال توسعه و فقیر افزایش خواهد داد، وزارت کشاورزی روسیه، کشوری که اولین صادرکننده گندم در جهان است، اعلام کرده که صادارات چندین نوع غلات از جمله گندم، جو و ذرت را تا اول ماه ژوئیه به حالت تعلیق درآورده است.

 روسیه در ابتدای ماه آوریل و همزمان با آغاز شیوع ویروس کرونا در این کشور، تصمیم گرفته بود که صادرات غلات را به ۷ میلیون تن تا ۳۰ ماه ژوئن کاهش دهد که همان زمان نیز با واکنش منفی سازمان‌های مختلف از جمله سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، سازمان تجارت جهانی و سازمان بهداشت جهانی روبه‌رو شده بود و این سازمان‌ها هشدار داده بودند که چنین کاری وضعیت امنیت غذایی در جهان را بحرانی‌تر خواهد کرد.

اما تصمیم اخیر وزارت کشاورزی روسیه نشان می‌دهد که این کشور نه تنها به این هشدارها توجهی نکرده، بلکه محدودیت‌ها برای صدور کالاهای اساسی کشاورزی را تشدید کرده است.

دلیلی که وزارت کشاورزی روسیه روز یکشنبه ۷ اردیبهشت/ ۲۶ آوریل، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده این است که سهمیه صادرات ۷ میلیون تنی صادرکنندگان غلات در روسیه که قرار بود تا ۳۰ ژوئن ادامه داشته باشد، به پایان رسیده و تاکنون به همین میزان غلات از روسیه صادر شده است. بنابراین دیگر صادرکنندگان قادر نخواهند بود تا اول ژوئیه غلات را صادر کنند.

روسیه علاوه بر گندم، یکی از تولیدکنندگان عمده دیگر انواع غلات در جهان است. دولت روسیه در اواسط ماه مارس اعلام کرده بود که محدودیت‌هایی را درباره مواد غذایی به دلیل شیوع ویروس کرونا وضع خواهد کرد تا بازار داخلی مواد غذایی این کشور ثبات خود را حفظ کند.

خبرگزاری فرانسه از مسکو گزارش داده که این تصمیم‌های روسیه ممکن است که قیمت غلات را در بازارهای جهانی افزایش دهد. روز یکشنبه ۲۶ آوریل، قیمت هر تن گندم در بازارهای بین‌المللی نزدیک ۲۰۰ یورو و قیمت یک تن ذرت ۱۶۵ یورو بود.

اما با وجود تصمیم روز یکشنبه وزارت کشاورزی روسیه، قیمت گندم در روز دوشنبه ۲۷ آوریل، تاحدودی کاهش یافت.

دامین ورکامبر، یک تحلیلگر اقتصادی، روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه درباره علت تصمیم روسیه گفت که این تصمیم از قبل قابل پیش‌بینی بود. او تأکید کرد که روسیه به این دلیل صادرات غلات به ویژه گندم را متوقف کرد که درخواست چندانی برای خرید این محصولات در شرایط کنونی نیست.

شاید دلیل روسیه، علاوه بر حفظ ثبات در بازارهای داخلی، حفظ قیمت غلات در بازارهای جهانی نیز بوده است.

با این حال، انگیزه مقام‌های روسی هرچه بوده، خطر کمبود مواد غذایی در جهان همچنان وجود دارد. چندی پیش، ماری پانگستو، مدیر بخش سیاست توسعه بانک جهانی به کشورهای عضو "گروه ۲۰" که روسیه نیز عضو این گروه است، هشدار داده بود که شیوع ویروس کرونا کشورهای فقیر را در معرض ناامنی غذایی قرار داده و کشورهای ثروتمند و صنعتی نباید به احتکار مواد غذایی بپردازند یا قوانین صادرات خود را محدودتر کنند و به واردات غیرضروری روی بیاورند.

همچنین سازمان ملل متحد با تأکید بر این که شیوع کرونا امنیت غذایی حدود ۱۳۰ میلیون نفر در جهان را به خطر انداخته، از احتمال دوبرابر شدن گرسنگان جهان در سال جاری میلادی خبر داد.

پیشتر در سال ۲۰۰۷، برخی از کشورهای تولیدکننده برنج در جهان مانند هند و ویتنام، از بیم افزایش قیمت این کالای اساسی در داخل کشورهای خود، محدودیت‌هایی را در زمینه صادرات آن وضع کرده بودند که این محدودیت‌ها منجر به افزایش قیمت جهانی برنج شد و شورش‌هایی را بر اثر فراگیری گرسنگی در برخی کشورها به راه انداخت.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید