20
شنبه, آوریل
شنبه 1 ارديبهشت 1403 Saturday 20 April 2024 11 شوال 1445

پرتاب فضاپیمای "مرموز" نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا به فضا

جهان

فضاپیمای نیروی هوایی آمریکا با موشک اطلس ۵ به مدار زمین پرتاب شد. مأموریت پیشین این فضاپیما دو سال طول کشید. در تشریح مأموریت کنونی این سفینه، به برخی آزمایش‌های ناسا اشاره شده است.

 

نیروی هوایی آمریکا یک باردیگر فضاپیمای بدون سرنشین خود به نام "ایکس ۳۷ بی" (X-37B) را به مدار زمین پرتاب کرد. کنسرن بویینگ که سازنده‌ی X-37B است، اعلام کرده، روز یکشنبه (۱۷ مه)، این فضاپیما با پرتابگر "اطلس پنج" با موفقیت از پایگاه فضایی کیپ کانورال به فضا پرتاب شده است.

این ششمین پرتاب سفینه بی‌سرنشین "ایکس ۳۷ بی" به فضاست که به شاتل‌های فضایی ناسا شباهت دارد. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا پرتاب موفقیت‌آمیز فضاپیما را تبریک گفته است.

این سفینه قرار است از جمله ماهواره‌ای را در مدار زمین قرار دهد و در مأموریتش به انجام برخی آزمایش‌ها هم اشاره شده است. برخی رسانه‌های آلمانی زبان، با اعلام این خبر از "مأموریت مرموز" این فضاپیما سخن گفته‌اند.

شرکت بویینگ اما در گزارشی که در اینباره منتشر کرده است، از دو آزمایش مربوط به ناسا در مأموریت جدید فضاپیمای "ایکس ۳۷ بی" می‌نویسد. بررسی تأثیرات تابش و دیگر عوامل فضایی روی برخی مواد و بذرهای مورد استفاده در تولید مواد غذایی از جمله این آزمایش‌هاست.

دیگر پروژه تحقیقی در چارچوب این مأموریت به نوشته بویینگ، تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی مایکرو ویو با فرکانس بالا برای انتقال آن به زمین است. تست فناوری ماهواره‌های فضایی و سامانه پرتاب با قابلیت استفاده مجدد، از دیگر پروژه‌هایی است که بویینگ در چارچوب مأموریت جدید، به آنها اشاره کرده است.

38780923 303

از "ایکس ۳۷ بی" اولین بار در آپریل ۲۰۱۰ رونمایی شد. مأموریت پیشین این فضاپیما، پیش از بازگشت به زمین در اکتبر سال پیش، ۷۸۰ روز به درازا کشید. بر پایه اطلاعات منتشرشده از سوی بویینگ، این فضاپیما در اصل برای مأموریت‌هایی تا حداکثر ۲۷۰ روز طراحی شده بود.

مقامات آمریکایی اطلاعاتی درباره اینکه ششمین مأموریت این فضاپیما چه مدت طول می‌کشد، منتشر نکرده‌اند.

 

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید