28
پنج شنبه, مارس
پنجشنبه 9 فروردين 1403 Thursday 28 March 2024 18 رمضان 1445

آمریکا سازمان جهانی بهداشت را متهم می‌کند که به جای اطلاع‌رسانی شفاف درباره همه‌گیری کرونا، جلب رضایت چین، مرکز اصلی شیوع بیماری را در دستور کار خود قرار داده بوده

جهان

دونالد ترامپ روابط کشورش با سازمان جهانی بهداشت را قطع کرد چرا که می‌گوید این آژانس سازمان ملل متحد «تحت نفوذ کامل چین» است. آمریکا بزرگترین حامی مالی سازمان جهانی بهداشت بود اما اکنون می‌گوید کمک‌های مالی خود را به سوی دیگر سازمان‌های جهانی فعال در زمینه سلامت معطوف خواهد کرد.

 آقای ترامپ این تصمیم خود را روز جمعه، ۲۹ مه - ۹ خرداد، همزمان با اعلام تصمیم خود مبنی بر لغو امتیازات تجاری و مسافرتی هنگ‌کنگ علنی کرد و گفت: «جهان در حال رنج بردن از بدکاری دولت چین است... اقداماتی که به مرگ ۱۰۰ هزار آمریکایی به علت شیوع ویروس کرونا در جهان انجامیده است».

رئیس‌جمهور آمریکا که حدود ۱۰ روز پیش هم در نامه‌ای به سازمان ملل متحد از عملکرد سازمان جهانی بهداشت به شدت انتقاد کرده و تهدید به قطع روابط کرده بود معتقد است دولت چین «سازمان جهانی بهداشت را تحت فشار قرار داده بوده تا جهان را (در ارتباط با ویروس کرونا) گمراه کند».

«تعداد بی‌شماری جان باخته‌اند و صدمات عمیق اقتصادی همه جهان را تحت تاثیر قرار داده است».

آقای ترامپ ۱۰ روز پیش هم با تعیین ضرب‌الاجلی ۳۰ روزه به سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده بود یا این سازمان تغییراتی اساسی ایجاد می‌کند، یا اینکه آمریکا سهم خود از بودجه این سازمان را به طور دائمی قطع و در عضویتش هم تجدیدنظر می‌کند.

آقای ترامپ در روز ۱۹ مه، نامه‌ چهار صفحه‌ای خود خطاب به تدروس گبریسیوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت را به طور کامل در توئیترش منتشر کرد.

در این نامه آقای ترامپ انتقاداتی مشابه آنچه در چند وقت اخیر گفته بود را مطرح کرد و جوهر اصلی حرف او "هشدار درباره عدم استقلال سازمان بهداشت جهانی از چین" بود.

آمریکا بزرگ‌ترین سهم را در تامین بودجه سازمان بهداشت جهانی دارد
۱۰ کشوری که بیشترین سهم را در تامین بودجه این سازمان دارند

WHO Contribution

منبع: سازمان بهداشت جهانی

سازمان جهانی بهداشت وابسته به سازمان ملل متحد است و آمریکا به عنوان بزرگترین حامی مالی این سازمان، هر ساله ۵۰۰ میلیون دلار در اختیار این سازمان قرار می‌داد. ۱۱۶ میلیون دلار از پول پرداختی سهمیه تعین شده توسط سازمان ملل متحد برای آمریکا به عنوان یک عضو این آژانس و حدود ۴۰۰ میلیون دلار کمک داوطلبانه آمریکا بود.

آقای ترامپ گفته "در حالی که آمریکا سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار به سازمان جهانی بهداشت پول می‌دهد، پرداختی چین فقط حدود ۴۰ میلیون دلار یا کمتر است و آمریکا حق دارد خواستار پاسخگویی بهتر این سازمان باشد."

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید