20
شنبه, آوریل
شنبه 1 ارديبهشت 1403 Saturday 20 April 2024 11 شوال 1445

فشارها به بایدن برای انتخاب یک چهره سیاه‌پوست به عنوان گزینه معاون اولی

جهان

با ادامه اعتراض‌های خیابانی در آمریکا برای حمایت از حقوق سیاه‌پوست‌ها، جو بایدن،‌ نامزد احتمالی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور،‌ برای انتخاب یک چهره سیاه‌پوست به عنوان گزینه معاون اولی زیر فشار قرار گرفته است.

 این فشارها در پی گسترش اعتراض‌ها طی روزهای گذشته نسبت به کشته‌شدن جرج فلوید،‌ شهروند سیاه‌پوست آمریکایی،‌ از سوی نیروی پلیس صورت گرفته است.

بایدن روز دوشنبه ۱۲ خردادماه با پایان یافتن دستور قرنطینه خانگی مربوط به کرونا، با هدف گرامی‌داشت هفتمین روز کشته شدن فلوید، در یک کلیسای سیاه‌پوستان در زادگاهش ویلمینگتون حاضر شد.

پس از حضور در این محل و گفت‌وگو با مقام‌های محلی و رهبران کلیسا، آن‌ها از او خواستند تا نسبت به تعهداتش در زمینه حمایت از آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار بیشتر شجاعت به خرج دهد.

این نامزد احتمالی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری پیشتر وعده انتخاب یک زن به عنوان گزینه معاون اولی را داده بود.

در جریان این گفت‌وگوهای بایدن یک کشیش جوان کلیسا خطاب به او خواستار انتخاب یک «زن سیاه‌پوست» برای این جایگاه شد. او افزود: «ما زنان سیاه‌پوست شایسته‌ای داریم که قادر و توانمند به کمک به شما در رهبری این کشور باشند.»

بایدن که پیشتر معاون اول باراک اوباما،‌ رییس‌جمهوری پیشین آمریکا، بوده در انتخابات‌ مقدماتی درون‌حزبی با حمایت رای‌دهندگان سیاه‌پوست و پیروزی در ایالت کارولینای جنوبی در روز «سه‌شنبه بزرگ» به برتری دست یافت.

با این‌ حال، اظهارات ماه گذشته او پس از حضور در یک برنامه گفت‌وگوی رادیویی موجب شد که متهم شود قدر این حمایت آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار را ندانسته است.

بایدن در این برنامه رادیویی خطاب به مجری گفته بود: «اگر شما در تشخیص این‌که با من هستید یا با ترامپ مشکل دارید،‌ پس شما سیاه‌پوست نیستید.»

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کمتر از پنج ماه دیگر، روز سوم ماه میلادی نوامبر،‌ برگزار خواهد شد. روزنامه فایننشال‌تایمز نوشته نظرسنجی‌ها حاکی از حمایت ۵۳ درصد رای‌دهندگان ثبت‌نام‌شده از بایدن است. بر همین اساس،‌ همچنین ۸۹ درصد رای‌دهندگان سیاه‌پوست از او حمایت می‌کنند.

گزینه‌های بایدن در انتخاب معاون اول
بایدن پیش از این رقبای حزبی خود در انتخابات مقدماتی را برای انتخاب گزینه معاون اولی در نظر گرفته بود.

در این زمینه نام امی کلوبشار،‌ سناتور مینه‌سوتا که با کناره‌گیری در پیروزی بایدن در انتخابات مقدماتی «سه‌شنبه بزرگ» نقش داشت، مطرح بوده است. همچنین الیزابت وارن، سناتور ماساچوست،‌ از دیگر گزینه‌های مطرح در این زمینه بوده است.

اکنون کسانی از جمله استیسی آبرامز، از مشاوران بایدن که در سال ۲۰۱۸ نامزد فرمانداری ایالت جورجیا بود، برای کسب گزینه معاون اولی او تلاش می‌کنند. هم‌زمان کاملا هریس،‌ سناتور کالیفرنیا و نامزد پیشین ریاست‌جمهوری،‌ نیز گزینه دیگری است که بایدن را در رقابت‌های انتخاباتی کمک کرده است.

نام وال دمینگز، نماینده فلوریدا و رئیس پلیس پیشین اورلاندو،‌ و همچنین کیشا لنس باتمز شهردار آتلانتا که طی اعتراضات جاری آمریکا در شب جمعه به دلیل مدیریت تنش میان پلیس و معترضان مورد قدردانی قرار گرفت،‌ در این زمینه مطرح شده است.

با این حال روزنامه فایننشال‌تایمز به نقل از فعالان و استراتژیست‌های سیاسی نوشته این احتمال که بایدن یک زن رنگین‌پوست را در پی اعتراضات اخیر انتخاب کند، در حال افزایش است.

آندرا گیلسپی،‌ استاد علوم سیاسی دانشگاه اموری، در همین زمینه سیاه‌پوست‌ها و به خصوص زنان سیاه‌پوست را «ستون فقرات» حزب دموکرات دانسته و از مطالبه آن‌ها برای داشتن «جایگاه رهبری» در کشور سخن گفته است.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید