28
یکشنبه, آوریل
يكشنبه 9 ارديبهشت 1403 Sunday 28 April 2024 19 شوال 1445

کرونا ویروس در برزیل © DR

جهان

همه گیری کرونا از زمان آغاز آن در ووهانِ چین تا نیم روز دوشنبه ۱۹خرداد بر اساس آمارهای رسمی بیش از ٧ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است. در همین حال، شمار قربانیان کرونا در جهان تا امروز از مرز ٤٠٣ هزار نفر گذشت. قاره آمریکا با تعداد ٣,٤ میلیون نفر مبتلا به کرونا، کانون بزرگ و اصلی این بیماری همه گیر در جهان محسوب می شود. در بخش هایی از آسیا، کرونا به شدت عقب نشینی کرده است، دولت نیوزیلند روز دوشنبه از ریشه‌کن شدن کلی کرونا در این کشور خبر داده است. .

 قاره آمریکا هم اکنون بیشترین شمار مبتلایان و قربانیان کرونا را در جهان دارد. در آمریکای شمالی، شمارمبتلایان به کرونا بیش از ٢,٣ میلیون نفر و در آمریکای لاتین شمار مبتلایان بیش از ١,١ میلیون نفر گزارش شده است. در این قاره جمعاً بیش از ٣,٤ میلیون نفر به کرونا مبتلا شده اند. این در حالی است که شمار مبتلایان به کرونا در اروپا تا کنون ٢,١ میلیون نفر و در آسیا ١,٤میلیون نفر گزارش شده است. از نظر شمار قربانیان کرونا، قاره آمریکا با بیش از ١٨٦ هزار جان باخته در صدر است. در آمریکای شمالی بیش از ١٣٥ هزار نفر، از جمله ١١٠ هزار و ٥١٤ در ایالات متحده جان باخته اند و در آمریکای لاتین بیش از ٥١ هزار نفر، از جمله ٣٧ هزار و ٣١٢ نفر فقط در برزیل جان خود را در اثر کرونا از دست داده اند.

اروپا از نظر شمار قربانیان پس از آمریکا قرار می گیرد. تا نیم روز دوشنبه شمار کل جان باختگان در این قاره کمی بیش از ١٧٩ هزار نفر گزارش شده است. بریتانیا با ٤٠ هزار و ٥٤٢ قربانی در صدر کشورهای اروپایی و به عنوان دومین کشور جهان پس از ایالات متحده از نظر شمار قربانیان قرار می گیرد.

از نظر گسترش کرونا، این بیماری در آمریکای لاتین روندی شتابان دارد. طی ٢٤ ساعت گذشته چند صد نفر در برزیل در اثر کرونا جان باخته اند. در حالی که در اروپا فقط در روسیه بیش از ١٠٠ قربانی گزارش شده است. در سایر کشورهای اروپایی شمار بسیار کمی در طی ٢٤ ساعت گذشته در اثر کرونا جان باخته اند. بریتانیا با ٧٧ نفر، و ایتالیا با ٥٣ نفر، تنها کشورهای اروپایی بوده اند که طی شبانه روز گذشته بیش از ٥٠ نفر قربانی داشته اند.

نیوزیلند؛ کرونا در این کشور ریشه‌کن شده است

وزارت بهداشت نیوزیلند روز دوشنبه ۱۹ خرداد از ریشه‌کن شدن کرونا در این کشورخبر داد. بر اساس وزارت بهداشت این کشور آخرین فرد مبتلا به کرونا در این کشور بهبود یافته و مورد دیگری از کرونا در این کشور مشاهده نشده است.

پس از این موفقیت، دولت نیوزیلند تمامی سیاست‌های محدودیت‌های اجتماعی و اقتصادی خود برای مقابله با کرونا را که به شدت سختگیرانه بود، لغو کرد. تنها منع سفر به خارج در این کشور هنوز برقرار است.

نیوزیلند یک کشور کم جمعیت پنج ملیون نفری است. با این وجود، طی مدت سه ماه ار زمان آغاز گسترش همه گیری در این کشور حدود ۱۵۰۰ به کرونا مبتلا شدند که از این تعداد، ۲۲ نفر جان باختند.

فیلیپین؛ مدارس در این کشور تا کشف واکسن ضد کرونا بازنخواهند شد

لئونور بریونس، وزیر آموزش و پرورش فیلیپین اعلام کرده که تا زمانی که واکسن ضد کرونا کشف و ارائه نشود، درهای مدارس در این کشور نیز بسته خواهند ماند.

مدارس فیلیپین در پی پاندمی کرونا در ماه مارس گذشته مانند بسیاری از کشورهای جهان تعطیل شدند. نخست قرار بود که مدارس از ماه اوت امسال بازگشایی شوند، اما رودریگو دوترته، رئیس جمهوری این کشور مخالفت خود را با این اقدام ابراز کرد. ۲۵ میلیون دانش‌آموز فیلپینی قرار است تا بازگشایی مدارس از طریق آنلاین آموزش ببینند. این در حالی است که بسیاری‌ در این کشور در فقر زندگی می‌کنند و توانایی خرید لپ‌تاپ یا رایانه را ندارند.

پاکستان؛ شمار مبتلایان به کرونا از مرز ١٠٠ هزار نفرعبور کرد

در پاکستان شمار رسمی مبتلایان به کرونا از مرز ١٠٠ هزار نفر فرا تر رفت. در حالی که بیمارستان های این کشور اشباع شده و ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی را ندارند، بسیاری از متخصصان برآورد می کنند که آمار مبتلایان و جان باختگان بسیار بیش از آمار رسمی است.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان که از ابتدا با اعمال موازین محدود کننده در شهرهای این کشور مخالف بود، ابتدای ماه ژوئن تمامی موازین محدود کننده ای را که در این کشور در پایان ماه مارس برقرار شده بود، منحل کرد.

عمران خان می گوید «نجات دادن مردم از کرونا خیلی خوب است. اما باید مواظب بود که از گرسنگی نمیرند.»

روسیه؛ رفع تدریجی محدودیت‌ها در مسکو

مسکو، پایتخت روسیه پس از دو ماه محدویت‌های سختگیرانه برای مقابله با کرونا، به تدریج روال عادی خود را از سر گیرد. شهروندان مسکو از فردا سه‌شنبه ۲۰ خرداد /۹ ژوئن می‌توانند به خیابان‌ها بازگردند. البته موازین بهداشتی که برای جلوگیری از شیوع ویروس جدید کرونا وضع‌شده‌اند، کماکان به قوت خود باقی خواهند ماند.

در همین حال قرار است از هفته آینده موزه‌ها و نمایشگاه‌ها در این شهر بازگشایی شوند و کافه‌هایی که در فضای باز به مشتریان سرویس می‌دهند، فعالیت خود را از سر گیرند.

این بازگشایی در حالی انجام میگیرد که شمار مبتلایان به کرونا در این کشور در حال افزایش است. مقامات بهداشتی روسیه ٨ هزار و ٩٨٥ مورد جدید ابتلا به کرونا را در این کشور گزارش داده اند. شمار کل مبتلایان به کرونا هم اکنون نزدیک به ٤٧٧ هزار نفر است. طی ٢٤ ساعت گذشته ١١٢ نفر در اثر کونا در این کشور جان باخته اند.

هند؛ علیرغم افزایش مبتلایان، محدودیت‌ها کاهش می یابد

دولت هند برغم افزایش چشمگیر شمار مبتلایان به کرونا در این کشور شماری از محدودیت‌های ناشی از پاندمی کرونا را کاهش داده است. در دهلی نو و همچنین شمار زیادی از شهرهای هند از امروز دوشنبه رستوارن‌ها، مراکز خرید، معابد و مساجد اجازه دارند فعالیت‌خود را از سربگیرند. در کلانشهر بمبئی اما بسیاری از محدودیت‌ها همچنان برقرار است.

دولت ناراندا مودی بر اساس ملاحظات اقتصادی تصمیم گرفته محدودیت هایی را که از پایان ماه مارس در این کشور با که جمعیت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر برقرار شده، بشدت کاهش دهد. این تصمیم در حالی است هند در کنار برزیل، ایالات متحده و مکزیک کشوری است که شمار قربانیان در آن در حال افزایش است.

طبق آمار رسمی حدود ۲۵۶ هزار مبتلا به کرونا در این کشور شناسایی شده و ۷ هزار و ۱۳۵ نفر بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان باخته اند. کارشناسان نسبت به آمارهای در این کشور تردید های جدی دارند و معتقدند که شمار واقعی مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در هند به مراتب بیشتر از آمارهای رسمی است.

بریتانیا؛ قرنطینه اجباری برای همه کسانی که به این کشور وارد می شوند به اجرا گذاشته می‌شود

همه کسانی که قصد ورود به بریتانیا را دارند، اعم از خارجیان و شهروندان باید پس از ورود خود را به مدت دو هفته قرنطینه کنند. دولت بریتانیا قصد دارد با این اقدام جلوی بروز موج دوم شیوع ویروس جدید کرونا را بگیرد.کسانی که موازین جدید قرنطینه در بریتانیا را نقض کنند، باید مجازات‌های سنگین نقدی پرداخت کنند( ١٠٠٠ پوند). تنها گروه‌های شغلی معدودی چون رانندگان کامیون، پزشکان، پرستاران و بهیاران از این قاعده مستثنی هستند. شرکت های هواپیمایی این کشور، بریتیش ایرویز، ایزی جت و رایان ایر روز یکشنه با ارسال یک نامه رسمی از دولت این کشور خواسته اند که در تصمیم خود تجدید نظر بکند. در این نامه که به منزله مرحله اول، پیش از طرح شکایت از دولت بریتانیا است، توضیح داده شده که این تصمیم تأثیرات تخریب کننده ای بر صنعا گردشگری در بریتانیا داشته و موجب بیکاری هزاران نفر در این بخش اقتصادی خواهد شد.

بریتانیا کشوری است که بیشترین شمار جان باختگان ناشی از کرونا را داشته است(٤٠ هزار و ٥٤٢نفرجان باخته).

ایالات متحده آمریکا؛ ادامه برداشتن محدودیت ها

در حالی که در آمریکا اعتراضات علیه نژاد پرستی در حال گسترش است، کاهش محدودیت های وضع شده برای مقابله با کرونا نیز ادامه دارد. در نیویورک این هفته فاز اول طرح برداشتن محدودیت ها و بازگشایی اقتصادی آغاز خواهد شد. در این فاز شرکت های ساختمانی و شرکت های تولیدی و صنعتی پایتخت اقتصادی آمریکا فعالیت های خود را دوباره آغاز می کنند. کسب و کارهای کوچک به شکل محدود تری باز گشایی خواهند شد.

بر اساس دانشگاه جانز هاپکینز طی ٢٤ ساعت گذشته ٦٩١ نفر در اثر کرونا در امریکا جان باخته اند و شمار قربانیان کرونا در آمریکا به بیش از ١١٠ هزار و ٥١٤ نفر رسیده است.

ایالت نیویورک با ٣٩٨ هزار و ٨٢٨ مورد ابتلا و ٣٠ هزار و ٤٤٢ جان باخته همچنان کانون اصلی این بیماری مرگبار در آمریکا به شمار می‌رود.

برزیل؛ ارائه آمارهای متناقض از سوی وزارت بهداشت

در حالی که آمارهای ارائه شده از سوی دولت این کشور در باره مبتلایان و جان باختگان کرونا بحث انگیز و جنجال برانگیز شده است، وزارت بهداشت برزیل روز یکشنبه دو سری اطلاعات و آمارهای متناقض در باره کرونا را منتشر کرده است. این وزارتخانه در نخستین آمارها که روی شبکه واتس آپ منتشر کرد اعلام کرد طی ٢٤ ساعت گذشته ١٣٨٢ نفر دیگر به دلیل ابتلا به ویروس کروناجان خود را از دست داده اند و شمار جان باختگان به بیش از ٣٧ هزار نفر رسیده است.

همچنین طی شبانه روز گذشته ١٢ هزار و ٥٨١ نفر دیگر به کرونا مبتلا شده اند و شمار کل مبتلایان در این کشور به ٦٩١ هزار و ٩٦٢ نفر افزایش یافته است.

وزارت بهداشت برزیل سپس آمار دیگری را در سایت این وزارتخانه منتشر کرد که با آمار نخست اختلاف داشت. آمار دوم، شمار قربانیان طی ٢٤ ساعت گذشته را ٥٢٥ نفر و شمار مبتلایان را ١٨ هزار و٩١٢ نفر اعلام کرد.

برزیل پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی از نظر شمار مبتلایان قرار گرفته است و آمار قربانیان این کشور اخیراً به صورت قابل توجهی افزایش یافته است.

ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری راست افراطی این کشور به دلیل رد توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی مورد انتقاد شدید گرفته است. وی روز جمعه تهدید کرد که برزیل را از این سازمان بین المللی خارج خواهد کرد. بولسونارو ویروس کرونا را "سرماخوردگی کوچک" توصیف کرده و بر لغو محدودیت‌های اجتماعی اصرار دارد.

شیلی؛ نظام بیمارستانی این کشور در آستانه فروریختن قرار گرفته است

طی ٢٤ ساعت گذشته با ٩٦ قربانی جدید شمار کل قربانیان در شیلی به ٢٢٩٠ نفر افزایش یافت. اما طی فقط یک شبانه روز ٦٤٠٥ مورد جدید ابتلا به کرونا گزارش شده است و بیماری شتاب فوق العاده ای به خود گرفته است. بیش از ٨٠ درصد بیماران در سانتیاگو، پایتخت شیلی که ١٨ میلیون نفر جمعیت دارد، متمرکز شده و ظرفیت نظام بیمارستانی این شهر اشباع شده و در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

ایران؛٢هزار و ۴۳مورد جدید مبتلا به کرونا و ۷۱۳مورد جدید بستری در بیمارستان

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت روز دوشنبه ۱۹ خرداد اعلام کرد: «خوزستان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد و استانهای هرمزگان، کردستان، آذربایجان های شرقی و غربی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خراسان رضوی در وضعیت هشدار قرار دارند.»

در مورد آمار او گفت: «که از دیروز تا امروز و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۱۳ مورد بستری شدند.»

جهانپور گفت: «مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۷۳ هزار و ۸۳۲ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. مجموع جان باختگان این بیماری به ۸ هزار و ۳۵۱ نفر رسید.»

سخنگوی وزارت بهداشت افزود:« ۲۶۱۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون یک میلیون و ۱۰۷ هزار و ۲۵۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.»

متن توسط : شاهرخ بهزادی

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید