25
پنج شنبه, آوریل
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 Thursday 25 April 2024 16 شوال 1445

شهر اشتوتگارت، مرکز ایالت ثروتمند "بادن وورتنبرگ" در جنوب آلمان، برای دومین بار ظرف یک هفته شامگاه شنبه ۲۰ ژوئن تا بامداد یکشنبه اول تیر/ ۲۱ ژوئن، صحنه شدیدترین درگیری‌ها میان صدها جوان و مأموران پلیسی بود. در این درگیری‌ها ده‌ها شورشی و پلیس مجروح و مغازه‌های زیادی تخریب و غارت و تعدادی خودرو به آتش کشیده شدند © Julian RETTIG / dpa / AFP

جهان

شهر اشتوتگارت، مرکز ایالت ثروتمند "بادن وورتنبرگ" در جنوب آلمان، برای دومین بار ظرف یک هفته شامگاه شنبه ۲۰ ژوئن تا بامداد یکشنبه اول تیر/ ۲۱ ژوئن، صحنه شدیدترین درگیری‌ها میان صدها جوان و مأموران پلیسی بود که از سراسر ایالت به این شهر اعزام شده بودند. در این درگیری‌ها ده‌ها شورشی و پلیس مجروح شدند، مغازه‌های زیادی تخریب و غارت و تعدادی خودرو به آتش کشیده شدند. دلایل دقیق این ناآرامی‌ها که یک هفته پیش نیز در ابعادی کوچکتر روی داد هنوز روشن نشده است.

روزنامه‌های محلی به نقل از سخنگویان پلیس می‌نویسند که تعداد شورشیان، مجروحان و دستگیرشدگان و همچنین دلایل و انگیزه‌های شورشیان، هنوز روشن نیست اما شبکه تلویزیونی اول آلمان گزارش می‌دهد که درگیری‌ها و آشوب‌ها با کنترل مواد مخدر به وسیله پلیس آغاز شده است.

کاهش نفود پلیس آلمان

از زمان قتل جورج فلوید به وسیله پلیس آمریکا، آلمان نیز بارها شاهد تظاهرات علیه نژادپرستی و خشونت پلیس بوده است. ناظران محلی می‌گویند به طور کلی از اعتماد مردم به ویژه جوانان نسبت به پلیس کاسته شده است، زیرا به ویژه در میان جوانان بیکار و بعضاً بزهکار، پلس آلمان نیز در مواردی به اعمال خشونت هنگام کنترل آن‌ها متهم شده است.

در رسانه‌های آلمانی تصاویری از مغازه‌های خیابان‌های مرکزی اشتوتگارت منتشر شده که نشان می‌دهد ابعاد تخریب مغازه‌ها، این بار بسیار گسترده تر از هفته پیش بوده است. گروه‌های طغیان‌گر حتی سنگ فرش خیابان‌ها را از جای خود کنده‌اند تا به سوی ویترین مغازه‌ها و واحدهای پلیس پرتاب کنند. در تصاویری دیگر خیابان‌های شهر با تعداد زیادی خودروی پلیس ضد شورش دیده می‌شود.

سخنگویان پلیس نیمروز یکشنبه اعلام کردند آن گروه از همکارانشان که از شهرهای دیگر ایالت به اشتوتگارت اعزام شده بودند، پس از آن که در بامداد یکشنبه خیابان‌ها تحت کنترل قرار گرفت، به شهرهای خود بازگردانده شدند. در حالی که ساعاتی پیش از ظهر، یکی از این سخنگویان به روزنامه محلی گفته بود خیابان‌های مرکزی شهر کاملاً از کنترل خارج شده است.

انگیزه شورشگران چیست؟

پلیس اعلام کرده که درباره ریشه‌ها و علل آشوبگری‌ها دست به تحقیقاتی گسترده زده و به زودی افکار عمومی را در این زمینه آگاه خواهد کرد. اما این پرسش همچنان در میان مردم اشتوتگارت مطرح است که چطور از زمانی که در هفته گذشته گروه‌هائی از جوانان سر به شورش برداشتند و با پلیس درگیر شدند، این تحقیقات به نتیجه روشنی نرسیده است. به نظر می‌رسد که پلیس تا پیش از تکرار وقایع در امروز، موضوع را چندان جدی نگرفته بود.

اشتوتگارت، شهری که مرکز کنسرن عظیم مرسدس بنز و ده‌ها شرکت سازنده قطعات خودرو در آن قرار دارند، به عنوان یکی از کارآفرین‌ترین و در عین حال گران‌ترین شهرهای آلمان محسوب می‌شود. برخی از ناظران محلی می گویند که طغیان جوانان بعضاً ناشی از گسترش بیکاری و فقر و افزایش شکاف طبقاتی در این شهر ثروتمند است که در دوران کرونا شدت بیشتری یافته است.

در اشتوتگارت در عین حال مثل اکثر شهرهای بزرگ آلمان باندهای قاچاق مواد مخدر نیز فعال هستند و جوانان بیکار و اغلب خارجی تبار را برای خرده فروشی به کار می‌گیرند. این جوانان بیشتر خیابان‌های پیرامون ایستگاه مرکزی قطار را به محل دست به دست کردن مواد مخدر، از جمله ماری جوانا و حشیش تبدیل کرده‌اند.

اشتوتگارت با حدود ۴ میلیون جمعیت یکی از بزرگترین شهرهای آلمان است که به شهر تولید و صنعت نیز شهرت دارد.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید