26
جمعه, آوریل
جمعه 7 ارديبهشت 1403 Friday 26 April 2024 17 شوال 1445

جهان به طور «رسمی» تحقیقات درباره منشا ویروس کرونا در چین را آغاز می‌کند

جهان

دو تن از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت امروز شنبه 11 ژوئیه 2020 وارد پکن پایتخت چین می‌شوند تا بسترهای لازم برای انجام تحقیقات درباره منشا ویروس کرونا را فراهم سازند.

 این ماموریت در سایه مطالبات بین‌المللی و از جمله از سوی ایالات متحده آمریکا مبنی بر ضرورت تحقیق درباره منشا اصلی ویروس کرونا پس از آن آغاز می‌شود که ویروس جدید کرونا تا کنون بیش از 12 میلیون و 300 هزار انسان را در جهان مبتلا کرده است.

این اقدام بین‌المللی در سایه هشدارهای بدبینانه سازمان جهانی بهداشت، در حالی صورت می‌گیرد که جهان مجددا فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی‌ را علی‌رغم ادامه انتشار همه‌گیر ویروس جدید کرونا از سر گرفته است.

به گزارش خبرگزاری‌ها سازمان جهانی بهداشت در این راستا بیانیه‌ای اعلام کرده که دو کارشناس اعزامی از سوی این سازمان بین‌المللی روزهای شنبه و یکشنبه را در پکن پایتخت چین خواهند گذراند تا بستر اساسی را برای تیم بزرگی جهت تحقیقات درباره منشأ پاندمی کوید-19 فراهم کنند.

کرونا چگونه از حیوان به انسان منتقل شده است؟
این دو کارشناس بین‌المللی که یکی از آنها متخصص در زمینه بهداشت حیوانات و دیگری در زمینه بیماری‌های واگیردار تخصص دارد، طی سفر به چین «سطح و تخصص‌های» تیمی که قرار است در آینده درباره انتقال ویروس از حیوانات به انسان تحقیق کند را مشخص خواهند کرد.

در پی انتقادهای بین‌المللی و فراخوان بیش از 120 کشور عضو سازمان جهانی بهداشت در ماه مه 2020 برای انجام تحقیقاتی درباره منشأ ویروس کرونا، این تصمیم رسما وارد فاز اجرایی شد.

سازمان جهانی بهداشت پیش از این و تحت فشارهای بین المللی تلاش کرد تحقیقاتی را انجام و با هدف دستیابی به اطلاعات کافی با مقامات چینی ارتباط برقرار کند اما این ماموریت آن با شکست مواجه شده بود.

نارضایتی مخفیانه مسئولان سازمان جهانی بهداشت از عملکرد چین
در حالی که سازمان جهانی بهداشت علنا عملکرد چین در مقابله با پاندمی کرونا که برای اولین بار در دسامبر سال گذشته در شهر ووهان چین انتشار یافته است را تحسین کرده، به طور مخفیانه اما در این‌باره ابراز نارضایتی کرده است.

بنا به خبرگزاری آسوشیتد پرس و با استناد به صداهای داخلی ضبط شده، مسئولان سازمان جهانی بهداشت در ژانویه گذشته به طور مخفیانه درباره عدم شفافیت چین درباره انتشار کرونا ابراز سرخوردگی و نارضایتی کرده‌اند.

مسئولان سازمان جهانی بهداشت به این دلیل که چین اعلام نقشه ژنتیکی ویروس کرونا را علی‌رغم آن ‌که 3 آزمایشگاه دولتی مختلف در این کشور اطلاعات ژنتیکی مربوط به ویروس را به طور کامل رمزگشایی کرده‌‌ اما برای بیش از یک هفته به تاخیر انداخته بودند، از دست مقامات پکن شاکی بودند.

افزون بر این شماری از مسئولان برجسته سازمان جهانی بهداشت به طور غیر علنی در نشست‌هایی که در 6 ژانویه برگزار شده شاکی بودند که چین به میزان کافی اطلاعات مربوط به ارزیابی میزان انتشار ویروس کرونا میان انسان‌ها و یا میزان خطری را که علیه سایر جهان تشکیل می‌دهد را به اشتراک نمی‌گذاشت که این باعث هدر رفتن وقت با ارزشی شد که می‌توانست در پیشگیری از انتشار گسترده کرونا در روزهای آغازین پاندمی موثر واقع شود.

انتقال کرونا از خفاش‌ها با واسطه به انسان
شایان ذکر است که دانشمندان بر این باورند که ویروس کرونا برای اولین در خفاش‌ها نشأت گرفته و پیش از انتقال از بازار مواد غذایی به انسان در اواخر سال گذشته در شهر ووهان، از خفاش به یک حیوان پستاندار دیگر همانند گربه زباد یا مورچه‌خوار پولک‌دار (پانگولین)منتقل شده بود.

بدون شک این ماموریت سازمان جهانی بهداشت در شرایط سیاسی حساسی انجام می‌شود به ویژه که ایالات متحده آمریکا، بزرگترین تامین کننده مالی این سازمان بین‌المللی پس از اتهام سازمان به جانبداری از چین و سوء عملکرد در تعامل با پاندمی کرونا، تصمیم به خروج و قطع رابطه با سازمان جهانی بهداشت کرده است.

آخرین ماموریت بین‌المللی مربوط به کرونا در چین به ماه فوریه گذشته بر می‌گردرد که در آن موقع بروس ایلوارد پزشک کانادایی که ریاست تیم بین‌المللی تحقیقات درباره کرونا را بر عهده داشت تلاش‌های چین در مقابله با انتشار ویروس کرونا و تبادل اطلاعات در این زمینه را تحسین کرد که این موضع او انتقاد‌های مسئولان کانادایی و آمریکایی را در پی داشت که او را در برابر چین بی‌نهایت سهل‌انگار دانستند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید