24
چهارشنبه, آوریل
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 Wednesday 24 April 2024 15 شوال 1445

«نوردیک مونیتور»: قطر و ترکیه از تروریسم در سوریه حمایت می‌کنند

جهان

اسناد قضایی مربوط به پرونده قتل یک افسر بلند پایه ترکیه، شنبه یکم اوت 2020 از حمایت قطر از تندروها در سوریه از طریق ترکیه و علاوه بر آن دست داشتن آنکارا در خرید نفت از گروه داعش، پرده برداشت.

 سایت «نوردیک مونیتور» سوئد گفت که به نسخه‌‌ای از این اسناد دست یافته که حاوی اسناد اعتراف‌گیری از سرهنگ فرات الاکوش است که در بخش اطلاعات در فرماندهی نیروهای ویژه ترکیه مشغول به خدمت بوده است.

سرهنگ فرات الاکوش سال گذشته طی جلسه دادگاه جنایی آنکارا که مربوط به رسیدگی به پرونده ترور ژنرال سمیح ترزی بوده طی اعتراف‌هایش از حمایت قطر از تندروها در سوریه از طریق ترکیه پرده برداشت.

سرهنگ الاکوش گفت که سپهبد زیکای اکساکالی که به طور مخفیانه با دستگاه اطلاعاتی ترکیه همکاری می‌کرده دستور ترور سرتیپ سمیح ترزی را صادر کرده بود که این یکی خود میزان حمایت مالی ارائه شده از سوی قطر به ترکیه برای خرید اسلحه و مهمات برای تروریست‌ها در سوریه را می‌دانست و حتی از میزان اموالی که از این طریق به گروهها تحویل داده می‌شده و یا از سوی برخی مقامات ترکیه‌ اختلاس شده آگاه بوده است.

بنا به این اسناد سمیح ترزی نیز از اسامی کسانی که از داخل دولت ترکیه در روند قاچاق نفت از داعش در سوریه دست داشته‌اند‌ و نیز نحوه تقسیم سودها اطلاع داشته بود.

سمیح ترزی همچنین از فعالیت‌های برخی مسئولان دولتی ترکیه که در برابر دریافت رشوه‌هایی در انتقال بزرگترین فرماندهان گروههای تندرو برای معالجه در این کشور نقش داشته‌اند مطلع بود.

سرهنگ فرات الاکوش طی جلسه دادگاه توضیح داد که سمیح ترزی از اطلاعات مخفیانه در رابطه با هدر رفتن اموالی که تحت نظارت رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه صرف جنگ در عراق و سوریه می‌شده نیز آگاه بوده است.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید