23
سه شنبه, آوریل
سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 Tuesday 23 April 2024 14 شوال 1445

پیشنهاد پرزیدنت ترامپ برای به تاخیر انداختن انتخابات ریاست جمهوری به علت کرونا جنجال بزرگی برانگیخت

جهان

پیشنهاد پرزیدنت ترامپ برای به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری، به علت شیوع کورونا و نگرانی از تقلب در انتخابات، بازتاب گسترده ای در محافل سیاسی ایالات متحده و جهان داشت.

 در داخل آمریکا طرفداران ترامپ از این استدلال او جانبداری کردند که گفت امکان رای دادن از طریق ارسال نامه پستی، راه را برای جعل آراء در ابعاد گسترده می گشاید و بهتر است در انتظار روزی بود که مردم ناچار نباشند به جای حضور در حوزه های رای گیری، آراء خود را از طریق پست بفرستند.

ولی مخالفان ترامپ گفتند که این امر بهانه ای برای رهبر حزب جمهوریخواه است که از شکست احتمالی در انتخاباتی که کمتر از سه ماه دیگر قرار است برگزار شود، بیمناک است و در جستجوی بهانه ای است که موعد برگزاری انتخابات را به تعویق اندازد.

در آخرین نظرسنجی هایی که در ایالات متحده برگزار شده، جو بایدن چند درصد از دونالد ترامپ پیش است. ولی آشنایان امور سیاسی در ایالات متحده به این نظرسنجی ها اعتماد ندارند و یادآور می شوند که در نظرخواهی های چهار سال پیش نیز ظاهرا ترامپ بازنده بود، ولی نتیجه درست برعکس درآمد.

آشنایان امور گفتند که امید اساسی پرزیدنت ترامپ آن است که اکثریت خاموش در ایالات متحده به سود او رای دهد و ارسال رای از طریق پست ممکن است این گونه افراد را از رای دادن باز دارند و موجب شکست رئیس جمهوری کنونی شود.

طرفداران ترامپ می گویند که اکثریت خاموش، در نظرسنجی ها نیز شرکت نمی کند و حتی اگر شرکت کند، اکثرا جواب درست نمی دهد و از این رو به آن نمی توان اعتماد کرد.

حدود دو ماه پیش نیز شبکه تلویزیونی فاکس نیوز خبر داد که ممکن است پرزیدنت ترامپ به علت آن که نظرسنجی ها شکست او را پیش بینی کرده، از ادامه رقابت کناره گیری کند. ولی شخص رئیس جمهوری این ارزیابی را قاطعانه رد کرد و اعلام داشت که صحنه را خالی نخواهد گذاشت.

نزدیکان پرزیدنت ترامپ نیز در هفته های اخیر ابراز نگرانی کرده بودند که ممکن است چین، روسیه و حکومت اسلامی ایران نیز در صدد برآیند به شیوه های مختلف در انتخابات ایالات متحده اخلال کنند و موجب شکست او شوند.

در پیش نویس برنامه سیاسی حزب دموکرات که انتشار یافته، از جمله آمده است که اگر حزب دموکرات برنده شود، رئیس جمهوری آینده به برجام باز خواهد گشت و در صدد برانداختن رژیم ایران بر نخواهد آمد.

تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل نیز گفته بود که رژیم ایران در حال حاضر سیاست انتظار را در پیش گرفته تا نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قطعی شود و آن گاه حکومت ایران راه آینده خود را انتخاب خواهد کرد.

پرزیدنت ترامپ در پیام توییتری امروز خود که جنجال زیادی برانگیخت، از جمله نوشت: «در شرایط کنونی، احتمال تقلب در انتخابات بسیار بالاست». او نوشت: «انتخابات را به تاخیر بیندازیم تا مردم بتوانند به درستی، با اطمینان و با امنیت رای دهند».

این پیشنهاد پرزیدنت ترامپ باید در کنگره آمریکا مطرح گردد و مورد تایید قرار گیرد تا تعویق انتخابات عملی شود. ولی مشکل رئیس جمهوری در آن است که در مجلس نمایندگان، حزب دموکرات است که اکثریت دارد، ولی در سنای آمریکا، اکثریت، در اختیار جمهوریخواهان است.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید