20
شنبه, آوریل
شنبه 1 ارديبهشت 1403 Saturday 20 April 2024 11 شوال 1445

مایک پمپئو

جهان

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، روز سه شنبه ضمن اعلام وضع تحریم‌های تازه علیه چند دانشمند هسته‌ای، یک نهاد دولتی ایران، و نیز ناقضان تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا علیه ایران، رژیم جمهوری اسلامی را «همدست» ویروس کرونای جدید در مرگ و میر ناشی از این بیماری دانست.

 

وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۲۷ اسفند در یک کنفرانس خبری گفت: «مردم ایران حقیقیت را می‌دانند: ویروس ووهان عامل مرگ است و رژیم ایران هم همدست آن است. ما می‌خواهیم کمک کنیم و به پیشنهاد خود برای کمک به ایران از راه‌های مختلف ادامه می‌دهیم.»

آقای پمپئو افزود: «ما یک کانال باز و مشخص برای ارسال کمک‌های بشردوستانه گذاشته‌ایم تا بتوانیم، در حین حفظ کارزار فشار حداکثری و دریغ کردن پول از تروریست‌ها، بتوانیم کمک‌های بشردوستانه بدهیم.»

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «مقامات ایران به جای برنامه برای کمک به مردم و قبول کردن کمکی که به آن‌ها پیشنهاد شده، برای چند هفته در مورد ویروس ووهان دروغ گفتند.»

مایک پمپئو گفت: «رژیم ایران از قبول مسئولیت ناکارآمدی شدید و رفتارهای خطرناک در قبال مردم خودش شانه خالی می‌کند و متاسفانه مردم ایران ۴۱ سال است شاهد این دروغ‌های رژیم هستند.»

تحریم‌های هسته‌ای

مایک پمپئو افزود: ما یک میلیون دلار از راه سازمان بین‌المللی انرژی اتمی برای ساخت و اهدای تست ویروس کورونا اهدا کردیم. از دولت ایران هم می‌خواهیم در سایه این وضعیت، تمامی کسانی که غیرقانونی بازداشت شده‌اند را آزاد کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت: «امروز ۹ نهاد مستقر در آفریقای جنوبی، چین، و هنگ‌کنگ به همراه سه شخص حقیقی از ایران به دلیل تلاش برای خرید و فروش و یا تسهیل تجارت محصولات پتروشیمی ایران، بزرگترین حکومت حامی تروریسم در جهان، از سوی آمریکا تحریم شدند.»

آقای پمپئو افزود:‌ «این تحریم‌ها همچنین سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و رئیس آن را، به خاطر استفاده آنها از منابع در اختیارشان برای سرمایه‌گذاری در نهادهای تحریم‌شده،‌ در بر می‌گیرد.»

مایک پمپئو گفت که همچنین به دلیل ادامه برنامه هسته‌ای ایران،‌ وزارت بازرگانی آمریکا نام پنج داشمند هسته‌ای ایران را هم به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد. این پنج تن در برنامه ساخت سلاح هسته‌ای ایران دست داشته‌اند. وی افزود که پرسش‌های بسیاری در مورد فعالیت‌های اعلام نشده هسته‌ای گذشته ایران باقی مانده است و وضع این تحریم‌ها از سوی وزارت بازرگانی آمریکا، گامی دیگر برای مسئول نگاه داشتن ایران در مورد فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران است.

آقای پمپئو همچنین بار دیگر از ایران خواست که تمامی آمریکایی‌هایی که به ناحق در ایران زندانی شده‌اند را در اقدامی بشردوستانه بی‌درنگ آزاد کند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید