20
شنبه, آوریل
شنبه 1 ارديبهشت 1403 Saturday 20 April 2024 11 شوال 1445

رولان مارشال

جهان

به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره تبادل زندانی بین ایران و فرانسه، دفتر رئیس جمهوری فرانسه آزادی رولان مارشال، شهروند زندانی‌اش در ایران، را تایید کرد و از جمهوری اسلامی خواست شریک زندگی او، فریبا عادل‌خواه، را نیز آزاد کند.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر امانوئل مکرون روز شنبه، دوم فروردین، اعلام کرد که رئیس جمهور «خرسند است آزادی رولان مارشال را که از ژوئن ۲۰۱۹ در ایران زندانی بود اعلام کند».

به نوشته بیانیه دفتر رئیس جمهور فرانسه، وی در عین حال «مُصرانه از مقام‌های ایران خواست فریبا عادل‌خواه را فورا آزاد کنند».

فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر بنیاد مطالعات علوم سیاسی پاریس، ۱۷ خرداد پارسال در سفر به ایران توسط نیروهای اطلاعات سپاه در خانه‌اش بازداشت شد.

رولان مارشال، پژوهشگر فرانسوی در امور آفریقا و شریک زندگی خانم عادل‌خواه که برای دیدار او به ایران رفته بود، نیز توسط سپاه بازداشت شد.

در یک سال گذشته و به‌ویژه پس از اعتصاب غذای فریبا عادل‌خواه در زندان اوین، نهادهای متعدد بین‌المللی خواستار آزادی این دو شدند اما مقام‌های جمهوری اسلامی همواره تأکید داشتند «فشارها تأثیری ندارد».

اکنون نیز آزادی رولان مارشال در جریان یک تبادل زندانی بین دو کشور انجام گرفته است.

روز جمعه قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعلام کرد فرانسه جلال روح‌الله‌نژاد را آزاد کرده و ایران نیز یکی از زندانیان فرانسوی را آزاد کرده است.

جلال روح‌الله‌نژاد، مهندس ایرانی، از بیش از یک سال پیش به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران در فرانسه زندانی بود و به نوشته خبرگزاری میزان، قرار بود این شهروند ایرانی به آمریکا مسترد شود.

خبرگزاری میزان، رسانه قوه قضائیه، به آزادی یک شهروند فرانسوی از زندان‌های ایران اشاره کرده اما نامی از او نبرده بود.

در روزهای اخیر و با اوج‌گیری شیوع کرونا در ایران، جمهوری اسلامی شماری از زندانیان عمدتا غیرسیاسی را آزاد کرده یا به مرخصی فرستاده است.

یک شهروند آمریکایی و یک شهروند ایرانی‌بریتانیایی نیز در بین این افراد هستند.

جمهوری اسلامی مایکل وایت، شهروند آمریکایی که از تیر پارسال در ایران زندانی بود و به گفته مادرش مبتلا به سرطان است، از روز پنج‌شنبه به مرخصی پزشکی آمده است.

آمریکا ابراز امیدواری کرده که این گام آخر ایران نباشد و به آزادی کامل مایکل وایت و دیگر شهروندان آمریکایی زندانی در ایران بینجامد.

همچنین روز سه‌شنبه نازنین زاغری، شهروند ایرانی‌بریتانیایی با قید وثیقه از زندان اوین تهران از زندان بیرون آمده اما با پابند الکترونیکی در حبس خانگی است.

این اقدام استقبال وزیر خارجه بریتانیا را به دنبال داشت.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید