01
چهارشنبه, می
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403 Wednesday 1 May 2024 22 شوال 1445

ووهان

جهان

شاید نشنیده باشید و یا فراموش کرده باشید ولی‌ در جولای ۲۰۱۹در شهر ووهان در یک اتفاق بی‌ سابقه و باور نکردنی مردم به اعتراض بر علیه تاسیس یک زباله سوزی دولتی برخاستند.

ووهان مرکز استان هوبی در شرق چین می‌ باشد که یک منطقه تجاری با بیش از ۶۰ میلیون جمعیت است.
آنچه بیشتر مورد توجه است اینست که این اجتماع ها هم زمان با تظاهرات مردم هنگ کنگ ولی‌ در داخل خاک داخلی‌ چین و بر ضد یک دستور دولتی انجام می‌ شد و چند روز پیاپی ادامه داشت.
درخواست تظاهر کنندگان پایان به ساخت یک کارخانه زباله سوزی بود که هوای از پیش آلوده منطقه را بیش از پیش آلوده میکرد.
برخلاف انتظار دولت چین با وجود سرکوب دولتی این تظاهرات هفته ها ادامه یافت و هر روز به جمعیت افزوده میشد .
جمعیت شهر ووهان نزدیک به ۱۰ میلیون و همسایگان زباله سوزی بیش از ۳۰۰ هزار نفرند.
طبق برنامه دولتی پس از آغاز کار این کارخانه قادر به سوختن بیش از ۲۰۰۰ تن زباله است.
گرچه ووهان نیاز به یک پروژه جامع برای از بین بردن زباله دارد تسهیلات موجود موثر نیست و بوی زباله از خاک ریز ها در شهر آزار دهنده است.
شهر ووهان از سال ۲۰۱۳ دارای ۵ زباله سوز میباشد که بنا به گفته تظاهر کنندگان باعث پخش گاز دایوکسین که سرطان زا و بسیار سمی میباشد.
این ادعا قبلان از طریق تلویزیون دولتی چین مطرح شده بود و برخلاف قول های دولتی هرگز رسیدگی نشده بودند. حال دولت تصمیم به ساخت زباله سوزی عظیم تر گرفته بود.
در اواخر ماه ژوئن شایعه ساخت کارخانه در یک منطقه تجاری و نزدیک به منطقه مسکونی و دو مدرسه شدت گرفت. کم کم مردم به خیابان ها آماده و با در دست گرفتن تابلو های “ما میخواهیم هوای تازه نفس بکشیم” و یا “نسل آینده را حفظ کنید” به اعتراض برخاستند.
پس از چند روز بیش از ۱۰ هزار نفر در خیابان ها بودند.
هنگامی که تعداد جمعیت زیاد شد پلیس ضد شورش به خیابان ها وارد شد و مغازه ها را بست و با حمله به مردم آنها را وادار به عقب نشینی کرد.
گرچه دولت به مردم قول داد که مدل جدیدی از زباله سوزها را بکار خواهد برد ولی‌ مردم منطقه میدانند که به این قول نمی‌شود اعتماد کرد ولی‌ جرات تظاهرات دوباره را ندارند.
طبق گزارشات رسیده بیماری کرونا در ماه سپتامبر (یک ماه پس از این تظاهرات) درشهر ووهان شیوع گرفت که دولت چین سریعا روی آن سرپوش گذاشت ولی‌ دیر شده بود و این بیماری نخست به مردم منطقه و سپس به خارج از چین رسید.
دولت چین ادعا می‌کند که این بیماری به دستور دولت آمریکا و از طریق سربازان آمریکایی که در ماه سپتامبر از منطقه بازدید میکردند به عمد وارد ووهان شده، حال این پرسش میماند که اگر چنین است چرا دولت چین برای نزدیک به ۶ ماه روی آن سرپوش گذاشت و فقط هنگامی‌ که بیماری به خارج از چین صادر شد مجبور به اعتراف شد.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید