24
چهارشنبه, آوریل
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 Wednesday 24 April 2024 15 شوال 1445

نیویورک تایمز: «پومپئو می خواست به مواضع نظامی ایران حمله شود، ترامپ مخالفت کرد»

جهان

مقامات کاخ سفید و شخص پرزیدنت ترامپ هنوز نسبت به آخرین گزارش روزنامه نیویورک تایمز واکنشی نشان نداده اند که به موجب آن، پس از حمله موشکی شبه نظامیان وابسته به رژیم ایران در عراق، که در آن دو سرباز آمریکایی و یک سرباز بریتانیایی کشته شدند، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا خواستار وارد آوردن یک ضربه نظامی به نیروهای نظامی رژیم ایران بود،

ولی وزیر دفاع و شماری از فرماندهان برجسته ارتش آمریکا با آن مخالفت کردند و پرزیدنت ترامپ دیدگاه آن ها را پذیرفت و واکنش تلافی جویانه ارتش آمریکا به بمباران هوایی پنج هدف نظامی وابسته به حشد الشعبی در عراق بسنده کرد.

روزنامه نیویورک تایمز بارها گزارش هایی علیه تصمیمات پرزیدنت ترامپ منتشر ساخته که رئیس جمهوری ایالات متحده آن را “اخبار دروغین” خوانده و قاطعانه تکذیب کرده است. ولی تا هنگام تنظیم این خبر، هنوز واکنشی از جانب کاخ سفید نسبت به گزارش نیویورک تایمز انتشار نیافته است.

این نخستین بار نیست که اخباری انتشار می یابد که به موجب آن ها، پرزیدنت ترامپ از واکنش مستقیم نظامی به رفتارهای تحریک آمیز رژیم ایران جلوگیری کرده است.

هفته پیش، حشد الشعبی عراق، در واکنش به حمله هوایی آمریکا به پنج موضع خود در خاک عراق، یک پایگاه دیگر نظامی آمریکا را هدف حمله موشکی قرار داد. فردای آن روز پرزیدنت ترامپ گفت که به علت درگیری رژیم ایران با ویروس کورونا، واکنشی نسبت به این حمله نشان نمی دهد.

در گذشته نیز، هنگامی که یک پهپاد اطلاعاتی آمریکا هدف موشک سپاه پاسداران قرار گرفت و در آب های خلیج فارس متلاشی شد، پرزیدنت ترامپ با این استدلال که چون کسی کشته نشده، لزومی به عملیات انتقام جویانه وجود ندارد.

برخی تحلیلگران ابراز شگفتی می کنند که آیا مقام ریاست جمهوری ایالات متحده از قدرت نظامی حکومت ایران بیم دارد؟

در گزارش نیویورک تایمز آمده است که فرماندهان ارشد آمریکایی و در کنار آن ها وزیر دفاع، ابراز نگرانی کرده بودند که اگر واکنش نظامی آمریکا ، علاوه بر مواضع تروریست های وابسته به رژیم ایران در عراق، هدف های وابسته به سپاه پاسداران را نیز شامل شود، احتمال بروز یک جنگ همه جانبه بین ایران و ایالات متحده وجود دارد.

به نوشته نیویورک تایمز، مایک پمپئو در جریان دیدار با پرزیدنت ترامپ و پیش از آن که رئیس جمهوری آمریکا به علت کورونا وضعیت اضطراری در آن کشور اعلام کند، پیشنهاد کرده بود که به موازات وارد آوردن ضربات نظامی بر مواضع حشد الشعبی در خاک عراق، یکی از هدف های نظامی سپاه پاسداران نیز منهدم شود. پمپئو به طور مثال پیشنهاد کرده بود که ناوگان سپاه پاسداران در خلیج فارس متحمل ضرباتی شود تا قدرت نظامی آمریکا و قاطعیت آن کشور عملا آشکار گردد.

پمپئو گفته بود: در شرایط کنونی که رژیم ایران درگیر مصیبت کورونا می باشد و احساس ضعف می کند، چنین واکنش کوبنده نظامی آمریکا می توان سران رژیم را به حضور در کنار میز مذاکرات با ایالات متحده سازد. برایان هوک سرپرست اجرای تحریم های آمریکایی علیه رژیم ایران نیز از این دیدگاه جانبداری کرده بود. ولی در پایان بحث، پرزیدنت ترامپ دیدگاه فرماندهان نظامی را پذیرفت و تصمیم گرفت که از اقدام تلافی جویانه خودداری شود.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید